Om färdigheten läsa och skriva

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ganska torftiga ledtrådar som är skrivna så lågstadienivå är vad som krävs för att förstår dem så problemet kvarstår väl till viss del i alla fall?
Eh... vad för skrivna ledtrådar är det du är brukar ge ut där en lågstadienivå av läskunnighet inte skulle räcka?

Längre ledtrådar än typ "Harry, dumpa kropparna i floden när du är klar och kom sedan till mitt kontor - Q." brukar ändå kräva en tids studier för att stätta sig in i, så där gör det ändå ingen större skillnad. Bortsett från att personen som hittade boken i alla fall kunde utröna tillräckligt för att veta att det verkade relevant, så stor vinst redan där.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Eh... vad för skrivna ledtrådar är det du är brukar ge ut där en lågstadienivå av läskunnighet inte skulle räcka?

Längre ledtrådar än typ "Harry, dumpa kropparna i floden när du är klar och kom sedan till mitt kontor - Q." brukar ändå kräva en tids studier för att stätta sig in i, så där gör det ändå ingen större skillnad. Bortsett från att personen som hittade boken i alla fall kunde utröna tillräckligt för att veta att det verkade relevant, så stor vinst redan där.
Det har du en poäng i. Brukar nog inte ha skrivna lappar på hamnbusen, tänker att han nog får muntliga instruktioner.
Men om det exempelvis handlar om beskrivningen av riten för att få Demonbertil till den här dimensionen ligger rimligtvis en hel del av orden utanför en genomsnittlig lågstadieelevs kunnande.

Leon

Leo carcion
Graden av läskunnighet är kulturbetingad. Om man till exempel ser på Romarriket verkar läskunnighet varit tämligen vanligt bland stadsboende män, vilket bland annat visas av papyrusfynden i Oxyrhynkos ( länk >>> ). I 1700-talets Sverige förväntades vuxna landsortsbor kunna staka sig igenom Luthers katekes, medan i Portugal vid samma tid verkar läskunnighet ha varit förbehållen eliterna. Om man ser på centraleuropeiska städer på 1700-talet var analfabetism vanligare bland fattiga kristna än bland lika fattiga judar. Så vida spridd läskunnighet är inte så orimlig att den spräcker en fantasymiljös trovärdighet.

Det är dock värt att notera att det allmänt använda skriftspråket kan skilja sig en hel del från hur folk i gemen talar. Romare talade inte "skriftlatin", utan dialekter av så kallad "vulgärlatin" vars uttal, grammatik och ordförråd skilde sig en hel del från det bildade högspråket. Perserriket före Alexander den store använde arameiska (ett semitiskt språk) för skriftliga administrativa ändamål, trots att eliten talade persiska (ett indoeuropeiskt språk). Inom Habsburgsväldet användes latin som förvaltnings- och domstolsskriftspråk in på 1700-talet, även om folk talade sina modersmål vid förhandlingarna i rätten. I det mångkulturella ottomanska riket under dess sista århundraden användes gärna skriven franska bland folk inom eliten.
Ja, så är det ju helt klart, och jag är med på att det blir lite meningslöst att prata om "förindustriella samhällen". Är helt med på att specifika sociala och kulturella aspekter, som hustavlan, kan ha avgörande effekt. Och hur sådant här hänger ihop är en kul variabel att leka med i världsbygge (om man vill).

Men det känns som att folk behöver specifika anledningar att ta sig mödan att lära sig läsa och skriva. Finns det en läsbaserad protestantisk kyrka med husförhör är det ju en väldigt tydlig motor. Avancerade handelsrelationer är en annan, och antagligen olika former av aktivt politiskt medborgarskap. Men det känns ändå för mig att man behöver leta förklaringar till varför en majoritet av befolkningen tar sig mödan att lära sig läsa och skriva, inte varför de inte gör det.

Last edited:
  • Like
Reactions: abe

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Å andra sidan medför det en begränsning när man skapar äventyr och ledtrådar. Många av dessa består av skriven text. Om inte någon av rollpersonerna kan läsa den uppstår problem, och inte problem av den typen som spelledaren hade tänkt sig. Naturligtvis kan rollpersonerna ta med texten till någon som kan läsa den åt dem, men det är svårt om texten står över ingången till en grotta 12 dagar från närmaste stad.

Så vad tycker ni? Ska man anta att alla rollpersoner kan läsa, eller ska det vara en färdighet?
Jag tänker att man rimligen skapar rollpersoner som grupp. Och om SL vill kunna använda textledtrådar så ser hen till att informera gruppen om det. "Okej, ni får skapa vad ni vill, men alla ska börja i den här staden, ha en anledning att ta random uppdrag för pengar, och minst en av er behöver kunna läsa. Bestäm vem".

Vill man lösa det systemmässigt kan man väl göra som… Traveller? Och ha "paket" med kompetenser man delar ut som liksom ligger utanpå det vanliga rollpersonsskapandet. Där ett av paketen innehåller "Egenskap: Är läs- och skrivkunnig".

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag tänker att man rimligen skapar rollpersoner som grupp. Och om SL vill kunna använda textledtrådar så ser hen till att informera gruppen om det. "Okej, ni får skapa vad ni vill, men alla ska börja i den här staden, ha en anledning att ta random uppdrag för pengar, och minst en av er behöver kunna läsa. Bestäm vem".

Vill man lösa det systemmässigt kan man väl göra som… Traveller? Och ha "paket" med kompetenser man delar ut som liksom ligger utanpå det vanliga rollpersonsskapandet. Där ett av paketen innehåller "Egenskap: Är läs- och skrivkunnig".
Det här är ju den bästa lösningen för mig, det näst bästa blir, om alla väljer att spela murder hobos, att de helt enkelt får bemöda sig med att bli polare med en läskunnig SLP

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inte ens i min mest välplanerade kampanj har jag haft den kollen till den detaljnivån att jag kunnat säga åt spelarna vilka färdigheter de måste ha =D

Sånt där upptäcker man ju först allt eftersom när man läser in sig på äventyren i kampanjen XD

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Inte ens i min mest välplanerade kampanj har jag haft den kollen till den detaljnivån att jag kunnat säga åt spelarna vilka färdigheter de måste ha =D

Sånt där upptäcker man ju först allt eftersom när man läser in sig på äventyren i kampanjen XD
För mig är det enkelt: jag kan knappt ens föreställa mig att spelleda en kampanj där det inte finns tåg och, helst, mobiltelefoner och internet. Läs- och skrivkunnighet är ett absolut minimum, så skulle jag spelleda något fantasy-aktigt eller forntida, något i en spelvärld där man inte kunde räkna med att alla kunde läsa och skriva, så skulle jag inte behöva ha något planerat alls – jag skulle veta att jag väldigt, väldigt sannolikt skulle behöva att nån var läs- och skrivkunnig.

Jag menar, jag föreställer mig att normala spelledare, såna som vill spelleda rollspel med strid i, brukar se till att minst en av rollpersonerna kan slåss?

luddwig

Lawful evil
I Warhammer Fantasy tycker jag att läs- och skrivkunskap eller brist på sådan bidragit till att förhöja känslan av en ociviliserad och ojämlik spelvärld. Annars minns jag inte senast jag använde motsvarande färdighet i ett rollspel. I nutida eller futuristiska rollspel utgår jag bara ifrån att alla kan läsa och skriva. I fantasy kör jag gärna med den lösning som vissa OSR-spel använder sig av. En rollfigur som har tillräckligt hög intelligens kan då läsa och skriva bra. Andra kan läsa och skriva nödtorftigt, eller kanske inte alls om egenskapen är riktigt låg.

Leon

Leo carcion
En rollfigur som har tillräckligt hög intelligens kan då läsa och skriva bra. Andra kan läsa och skriva nödtorftigt, eller kanske inte alls om egenskapen är riktigt låg.
Så gör vi ju i KH (ok Färdigheten Lärdom och inte Grundegenskapen Intelligens, men samma princip). Alternativet i KSR är någon form av B-färdighetssystem, där Språk, Alfabet, Simma mfl är billiga kunskaper man inte slår mot.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag tycker nog att det kan skapa en skön fantasy-känsla att inte alla kan läsa. Men det bör nog vara ett av/på värde, dvs kan du läsa eller inte. Att veta hur bra en person kan läsa är helt ointressant, enligt mig.

ceruleanfive

Bläckfisk
Hur vanligt det är att vara läskunnig bör ju bero på vilket skriftspråk settingen har.

Vill man ha många läskunniga utan att känna att det bryter illusionen, då kan man förklara det genom att skriftspråket är väldigt enkelt och pedagogiskt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag funderade lite på hur rätt det egentligen känns att ha ett färdighetsvärde i läsa/skriva, som man behöver slå för när man ska uttolka en text. I ett modernt perspektiv, med standardiserade bokstäver och regler för meningsbyggnad och stavning som i alla fall en del människor klarar av att följa skulle det vara konstigt. Om du kan läsa så kommer du att förstå texten, såvida den inte handlar om ett ämne du inte behärskar, eller är skriven av Björn Ranelid.

Men i en primitiv värld kan folk stava lite hur som helst, använda obegripliga lokala dialektord, ha en helt egen uppfattning om hur ett g ser ut, eller så skriver de arabiska med latinska bokstäver för det är vad de känner till och man brukar göra så där de kommer ifrån.

Och då känns ett färdighetsslag plötsligt rimligt.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Och då känns ett färdighetsslag plötsligt rimligt.
Håller helt med. Ska man dessutom kika på vår egna historia så var det enbart de som behövde läsa som kunde, så klart. Och då främst ekonomi och religion. Affärsidkare m.fl. var tvungna att föra bok. Det innebär verkligen inte att de skulle kunna tyda en längre filosofisk utläggning. En lösning skulle kunna vara att om man har färdigheten Juridik så kan man anses kunna läsa och skriva relevanta texter, och samma sak med Religion, Diplomati och Handel.

Att läsa/skriva för sakens skull var det sannolikt en minoritet som lärde sig. För övriga var det en del av jobbet.

Genesis

Ni dés ni maître
Ett skriftspråk som det kinesiska (fonosemantiskt) är ju ett kul alternativ också. Där lär sig de flesta de viktigaste tecknen de behöver i sitt liv (ett hundratal tecken eller så), men kan omöjligt tyda de tecken de inte lärt sig. Ett alfabetiskt system handlar ju mer om ordförråd om vi pratar läskunnighet. Känns ju konstigt att kunna läsa och skriva på lågstadienivå men ha ett avancerat ordförråd i ett alfabetiskt skriftspråk. Men i ett ideografiskt eller fonosemantiskt går det utmärkt.

Mogger

Hipsteranka
Ett skriftspråk som det kinesiska (fonosemantiskt) är ju ett kul alternativ också. Där lär sig de flesta de viktigaste tecknen de behöver i sitt liv (ett hundratal tecken eller så), men kan omöjligt tyda de tecken de inte lärt sig. Ett alfabetiskt system handlar ju mer om ordförråd om vi pratar läskunnighet. Känns ju konstigt att kunna läsa och skriva på lågstadienivå men ha ett avancerat ordförråd i ett alfabetiskt skriftspråk. Men i ett ideografiskt eller fonosemantiskt går det utmärkt.
Vi ska verkligen inte förringa bruket av förkortningar under senmedeltid och framåt. Det handlade sällan om att bilda hela ord utan snarare om att krafsa ner någon kombo av bokstäver som endast var begripliga i just den kontexten. De var alltså inte avsedda att läsas/ljudas.

Men din poäng är ändå väldigt god och lirar bra med klassiska färdighetsvärden. Du "levlar" när du lär dig nya tecken.