Nekromanti Om fenix på sverokforumet.

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Tack för tipset - var alldeles för länge sedan jag var där... Hade t,o,m, glömt mitt lösenord för Fenix:-(

Tycker naturligtvis att det är trist när folk inte är nöjda, och blir direkt förbannad när jag blir kallad köpt. Vi har valt att samarbeta mycket med Paradox för att det är ett svenskt bolag specialiserat på rollspels- och strategispel, dvs helt i linje med Fenix spelmaterial i övrigt. Att sedan förra numret hade ovanligt få rollspelsrecensioner berodde till absolut största delen på uppfuckad postgång, vilket gör att nästa nummer blir desto tyngre på den fronten.

Vi är och förblir rollspelare i första hand. Från början var tidningen 40 sidor, varav det mesta var i svartvitt. Idag är den minst 68 sidor och allt utom äventyrsbilagan är i färg. Mängden rollspelsmaterial har ökat, inte minskat sedan starten. Och vi har aldrig höjt priset över huvudtaget. Om det är så fruktansvärt illa så beklagar jag, men i mina ögon kunde det ha varit betydligt värre.

Att sedan påstå att Fenix nuförtiden bara består av material till Drakar och Western kändes mest bara trist. Vi har haft en bilaga till Western under hela tiden, och i många nummer inte ens en artikel. Vi försöker däremot alltid få material till de flesta svenska spel i varje nummer. Helst skulle vi dessutom vilja ha minst en artikel till ett utländskt rollspel och en systemlös rollspelsartikel i varje nummer, men det är inte alltid det är möjligt. Vad gäller riktigt intressanta systemlösa artiklar ser det dock ljust ut inför det kommande året.

Slutligen är det naturligtvis så att jag utöver att vilja utveckla rollspelsdelen mer även vill stärka Fenix profil vad gäller rollspel och strategispel på andra plattformar också. Skall vi ha råd att fortsätta och allra helst utöka tidningen måste vi få det hela att gå runt. Hittills har vi plöjt ner rätt mycket privata pengar, men nu behöver den stå på egna ben. Det betyder att vi behöver fler läsare och fler annonser.

En trött redaktör, som blir lite less när det känns som om väldigt många tar en speltidnings existens för given. Det kräver rätt mycket att hålla det igång och få det att gå runt. Utöver det rent redaktionella arbetet, som förvisso blivit något lidande inte minst då mina ögon fortfarande fan inte fungerar som de ska, men som jag vägrar tro är så jävla uselt.

/tove, trött och lite less
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tyckte det var det vanliga tönt-gnälladet man hör då och då. Helt onyanserat skitsnack. Sen är det klart att allt material i alla nummer intresserar mig heller, men så är det ju i vilken fack-tidning som helst, om man är specialintresserad. Och att påstå att ni skulle vara köpta av Paradox var monumentalt fjantigt.

Sen vet jag ju att det skulle vara ett par recensioner av svenska rollspel i förra numret som föll bort av olika skäl. Shit happens.

Hursomhelst, hur man än gör så har man rumpan bak, det är alltid nån nisse som ska gnälla. Keep up the good work. Ni gör en stor insats!

/Tomas
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,479
Ja, att Fenix skulle vara "köpt" av Paradox känns som något helt utan belägg. Jag tror inte att Paradox skulle vinna något på det och jag vet att Gillbringarna är professionella nog att inte låta sig köpas. Det känns bra att Paradox vill annonsera i Fenix, för jag misstänker att deras annonser inte är helt gratis utan finansierar mycket av tidningen, vilket förstås är bra eftersom den annars inte skulle komma ut.

Hur är det med Massive Entertainment? De är ju en annan svensk spelutvecklare med strategi som huvudområde - har det pratats något om samarbete med dem?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det är inte gratis att annonsera i Fenix, har själv annonserat Saga för drygt femtusen spänn, om inte mer. (Har inte siffrorna i huvudet).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Det finns gnällrövar och idioter överallt, speciellt på nätet. Du/ni behöver inte ens lägga energi på att bemöta dem, för ni kommer aldrig att vinna. De är dummare än ni är smarta, dessutom är de fler. Så sänk er inte till "debattens" subjiktiva skitnivå.

Fenix är bra och uppskattad. Och blir bättre och bättre hela tiden. Ni vet det och de som räknas vet det.
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Ja, men ...

... jag tror samtidigt att det går ganska lätt att få många att bli glada och att tänka om, genom att posta ett bra svar. Även om vissa som skrivit där hör till kategorin puckognällspikar, så finns det fler som läser.
 

krämer

Veteran
Joined
7 Sep 2005
Messages
31
Ja man önskar ju att det fanns någon statistikmedveten Fenixläsare här på forumet som kunde förvandla tidingens historia till lite sköna siffor. Procentuell ökning av rollspelsmaterialet sedan starten och så vidare. Alltid skönt att slänga fram lite nonchiga fakta när gnällbältet kör igång.

Rackarns att det inte finns någon sådan skapare av statistik här... himla synd faktiskt... att inte någon är bra på statistik just på vårt forum...faktiskt...synd...

:gremgrin:

krämer
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,985
Location
Stockholm
Så diskret ...

krämer said:
Rackarns att det inte finns någon sådan skapare av statistik här... himla synd faktiskt... att inte någon är bra på statistik just på vårt forum...faktiskt...synd...
Ja ja, handsken är upplockad. Jag förstod nog vinken, fast den var fin. (Och så säger de att killar inte förstår antydningar och insinuationer.)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är lätt att gnälla

Många verkar ha svårt att förstå att de som skriver artiklar till Fenix inte får någon ersättning. Det är ganska naturligt att de stora spelföretagen med tillgång till egna skribenter och en stor fanbas producerar fler artiklar till sina egna rollspel. Vill de ha andra typer av artiklar så borde de skriva dem själva alltså. Jag tror inte att Fenix inför varje nummer väljer bort massor med systemlösa artiklar bara för att de inte gillar dem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Det är lätt att gnälla

Nej, de skulle nog vilja ha mer av den varan... om folk ville skriva. Det är nog exakt som du säger. Dessutom så ligger det i vårt intresse (vi "stora" spelföretag, speciellt om man inte är så stor :gremgrin: ) att promota våra spel i Fenix. Syns man inte där så finns man ju inte riktigt. Speciellt om man inte har råd att släppa en ständig ström tryckt material till butikerna.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Datorspelsindustrin äger

Det är inget snack om saken.

Datorspelsindustrin kör över allt motstånd. Finns det pengar någonstans är det där.

Hur kan man annars förklara det faktum att White Wolf, ett av de största rollspelsföretagen, köptes upp av CCP Hf? Deras enda produkt är EVE Online ett mmorpg med en kundbas på uppåt 150 000 betalande kunder. Belackare har tvekat om deras förmåga att ens gå runt och nu köpte de helt sonika White Wolf.

20 år av rollspel mot 2 år av profit och vips - uppköpt.

Inte konstigt det blir datorspelsinnehåll i Fenix. Det jag tycker är bra är att de lyckats motstå den ekonomiska biten och istället fortsatt fokusera på bra rollspelsinnehåll.

Om man skall ha med datorspel, skall man satsa på de stora titlarna eller de riktigt bra titlarna. Det är där det brister idag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Datorspelsindustrin äger

"Om man skall ha med datorspel, skall man satsa på de stora titlarna eller de riktigt bra titlarna. Det är där det brister idag."

Håller inte med. Ska man ha med digitalspel, så ska det helst inte vara datorspel som ändå täcks upp av digitalspelstidningarna (Super Play, Level, Player One, och vad de nu heter).

Alltså, inte "bra" eller "stora titlar", utan "relevanta" titlar (som för all del kan vara stora och/eller bra).

Vad menar jag då med det? Jo, titlar som är intressanta ur ett roll-, lajv-, kort-, figur-, eller brädspelsperspektiv. Ett Warhammer-spel är intressant, oavsett om det är bra eller stort, som enkelt exempel. Det som skrivs bör också vara ur ett relevant perspektiv. En recesion av ett Warhammer-digitalspel ska lägga mindre kraft på att bedöma Warhammer-digitalspelet jämfört med andra liknande digitalspel och mer på att tala om upplevelsen ur ett figurspelarperspektiv. Inte bara "En van figurspelare känner igen sig" och sen slut med det, utan något om varför en figurspelare känner igen sig, och vad det betyder för spelupplevelsen.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Datorspelsindustrin äger

Håller inte med. Ska man ha med digitalspel, så ska det helst inte vara datorspel som ändå täcks upp av digitalspelstidningarna (Super Play, Level, Player One, och vad de nu heter).

Alltså, inte "bra" eller "stora titlar", utan "relevanta" titlar (som för all del kan vara stora och/eller bra).

Vad menar jag då med det? Jo, titlar som är intressanta ur ett roll-, lajv-, kort-, figur-, eller brädspelsperspektiv. Ett Warhammer-spel är intressant, oavsett om det är bra eller stort, som enkelt exempel. Det som skrivs bör också vara ur ett relevant perspektiv.
Då har ju Fenix misslyckats med det du önskar se av tidningen. Och de har inte lyckats få med bra spel heller, bortsett från God of War.

För att få in det vi båda önskar se verkar det som om vi själva får sätta igång och skriva artiklar/recensioner av spel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Datorspelsindustrin äger

"Då har ju Fenix misslyckats med det du önskar se av tidningen. "

Nej, det tycker jag inte. Urvalet har varit ganska bra. Det som skrivits har kanske inte alltid varit helt lyckat alla gånger, men jag tycker generellt att urvalet av digitalspel har varit klokt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Datorspelsindustrin äger

Jag tycker förhandstitten på D&D online var bra (var det Dantes?) - den var tydligt skriven ur en bordsrollspelares perspektiv och fungerade således bra som komplement till de rena dataspelstidningarna.
 
Top