Om hemliga appendix

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag läste nyss ut boken "Gideon the Ninth" och den innehöll något som jag stött på tidigare i andra böcker, och som förbryllar mig.

När det var 30-40 sidor kvar i boken tog själva berättelsen slut, och resten utgjordes av ett sorts appendix, som förklarade olika termer, beskrev de flesta av huvudpersonerna och gav instruktioner för hur namnen ska uttalas. Och det är ju bra, MEN...

Vad är poängen med att lägga det sist i boken, när jag redan listat ut vad saker betyder, och redan hittat på ett (felaktigt) uttal av namnen? Det finns ingen ledtråd till att informationen finns där, och enda sättet att hitta den är att läsa klart, eller bläddra i förväg. Om det är viktigt, lägg det först, eller skriv i alla fall i början av boken att det existerar!

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Ja, sånt där är knepigt. Författaren är kanske rädd att appendixet ska spoila handlingen, att vissa saker som beskrivs där är överraskningar.

erikt

Hero
Såna där appendix är mest till för att ge lite extra information som inte är viktig och som man inte alls behöver för att uppskatta berättelsen, men som en del personer gillar att läsa för att lära sig mer om världen. Övriga kan skippa appendixet utan förlust.

Det är ingenting "hemligt" med ett sådant appendix. Det är ett appendix istället för ett förord för att
a) inte spoila berättelsen
b) delar av informationen är inte särskilt meningsfull innan man har läst boken
c) inte lura folk att tro att det är något man måste läsa innan man börjar läsa själva berättelsen

Quadrante

Grisbonde
Vill man ha uttalsinstruktioner i början utan att avslöja namn som dyker upp, kan man beskriva hur bokstavskombon uttalas. Sen ge några exempel från första kapitlet. Övrigt indexinnehåll som platser och annat är ju svårare att ha med utan att berätta vad som händer.

Själv gillar jag att plöja index.

Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Hemligt?

Åtminstone i min E-books version så var ju appendixet listat i kapitelförteckningen.

Badmojo

Old’s cool
Appendixet i Vanderland (sista delen i krönikan om den femte konfluxen) är ju underbart när det inte har med
Shagul eftersom han raderat sig själv ur skaparens berättelse typ