Inkörsportar, anekdoter m.m.
Det är svårt att veta den inbördes ordningen, men jag tror att Dante har rätt när det gäller vilka rollspel som är top 4 försäljningsmässigt i Sverige. Spel som slåss om femteplatsen är WoD, WFRP och CoC. Ser man samtliga WoD-spel som en klump är de förmodligen femma på listan, men delar man upp dem i WoD, Vampire, Werewolf, Mage, Promethean och Changeling är jag övertygad om att WFRP är större än något av dem. Om man räknar bort det senaste halvåret (sedan 4E annonserades) så tror jag faktiskt att D&D är större försäljningsmässigt än något av de svenska systemen. Kanske inte i antal sålda grundregelböcker, men definitivt om man räknar totalt försäljning av samtliga supplement till ett spel.
När det gäller antalet personer som spelar ett visst spel är det ännu svårare att veta... Jag skulle tro att det finns en hel del i stugorna som fortfarande lirar AD&D, äldre utgåvor av Drakar & Demoner och äldre Vampireinkarnationer. Jag har en hel del kunder som gärna stödjer sin lokala butik, men som inte kan hitta något de är intresserade av förutom tärningar ("som man aldrig kan ha för många av"). AD&D 1st ed med en mängd husregler är det klart populäraste spelet i den gruppen, men det finns även en del Vampirefreaks som hatar nya WoD. Anekdotisk bevisföring, javisst!
Lite mer anektdoter... Det är en hel del kids som spelar rollspel med antingen sina föräldrar eller med fritidsledare. De som har dykt upp hos mig har framför allt spelat D&D (både 3E och äldre varianter) och DoD (nyare varianter). Det tyder för på att D&D är en inkörsport till rollspel för åtminstone en grupp yngre rollspelare.
För att göra ytterligare ett tillägg till ett redan långt och svamligt inlägg, så tror jag att nyrekryteringen i Sverige har skadats mycket av att Tradition blev EB Games och slutade sälja rollspel. Tradition var i slutet inte särskilt välsorterade när det gällde rollspel, men hade i alla fall ett rikstäckande butiksnät där Eon, Mutant, D&D, DoD, WFRP och WoD exponerades. För hobbyn är det mycket synd att detta har försvunnit.