Nekromanti Om inkörsportar till rollspel

Ond bråd död

Swashbuckler
Finns det inga fjortisar på forumet?

Jag menar det borde ju bara vara att fråga kidsen här på forumet vad de började med. Eller finns det inga ungdomar här?

Bombu

Hero
Re: Finns det inga fjortisar på forumet?

Jag menar det borde ju bara vara att fråga kidsen här på forumet vad de började med. Eller finns det inga ungdomar här?
Det finns nog en och annan ungdom, men de flesta här har ju spelat sen hedenhös :)

jag får till exempel inte alls känslan att jag på nått sätt är gammal här på forumet.... 36 år och har spelat sen...ja det spelar ingen roll....

så jag tror man får en väldigt sned fördelning om man skulle fråga det här forumets medlemar någonting, och förvänta sig att det går att översätta till rollspelshobbyn som helhet...

jag tror man skulle komma väldigt fel till och med.... men det är bara vad jag tror, kanske har jag fel... :zeppelinare:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

En sådan statistik är nästan lika värdelös som försäljningsstatistiken eller mina anekdoter och åsikter (som jag f.ö jämställer; de säger exakt lika mycket om faktiska sakförhållanden, dvs noll och intet egentligen).

Den mäter nämligen:

De rollspelare som
...har tillgång till internet
...och har hittat rollspel.nu
...och trivts här
...och inte blivit utkastade
...och som kollar i det delforum frågan ställs i
...och som läser frågan
...och som tycker att det är lönt att svara på den

Och ska man då dessutom begränsa sig till folk som börjat spela rollspel under de senaste åren, säg 1-2 år bara, så finner man att man knappt skulle få nåfgra svar alls, och definitivt inget vettigt statistiskt underlag.

Pilzefrau

hon/henne

Du vet att du just gjorde den sista punkten ännu mer begränsande genom att skriva det där va? :gremlaugh:

Nåja, något svar måsta ni ju få. Själv är jag 16, började spela när jag var tio, först något hemmabygge som troligtvis var D&D light med tanke på vad spelledaren spelade annars, för att sedan hyfsat snabbt gå över till Drakar och Demoner.

Johan K

Gammal & dryg
Well, att D&D tror jag är en inkörsport lika väl som som EON, DoDT eller nått anant medialt. ÄVen om just detta forum är stängt här.
Tror även at böcker kansek kan vara en viss inkörsport. Just böcker var en inkörsport, jag & mina vänner hade just läst Ringen-trilogin. En av mina kompisar hittade en konstig låda. Som visade att man kunde rollspela i Tolkiens värld. Gissa om vi blev sugna..

Hjalle

Swashbuckler
ja e 16 gils de????!!

Oj, forumsfjortisstatistiken säger 100% hemmabygge! Jag jämnar ut den lite genom att erkänna att jag började med Eon. Vilket var rätt bra, det fanns många böcker att nörda ned sig i om man inte hade någon spelgrupp att spela med. Fan, alla rollspel nuförtiden är så inriktade på rollspelande. :gremsmile:

-Hjalle, har rätt att uttala sig. !!!1lol, eller nåt.

(Förresten så är inte titeln ironisk. Den är knappast dubbelironisk heller, så jag antar att det är någon slags kubikironi, vilket gör att vi närmar oss något annat. Sålunda är den inte ironisk.)

(Förlåt att jag är så jävla jävla dålig)

2ma2

Veteran
Re: Hunk svamlar vidare...

Norge? Ok, om black metal är en export för landet kan jag ana en acceptans av den ideo-kristna världsbilden i större utsträckning än i Sverige, men nog fan är det väl en ganska fin sekularisering där också. Jag tror snarare vädret och välfärden driver vanligt folk att spöka ut sig (säger jag som för övrigt tycker gothic lolita är skitsnyggt men aldrig vågat ha kajal på sig på krogen..)

Jag vänder mig också till resten av tråden skribenter och frågar: anser vi att nya kids på scenen är en subkultur bland rollspelare som vi inte vet något om? Det låter som om vi är gamla gubbar som inte vet vad ungdomen sysslar med längre. Själv börjar jag samla på mig bukfett och håret är glesare än förut, men till hobbyn kom jag i myndig ålder. Inkörsporten var fantasylitteratur som jag slukat sen 11 års ålder. Jag sket i vilket spel jag spelade, bara jag spelade något. En kompis hade Eon, men den kompakta vägg som systemet bar med sig gjorde att vi nyttjade raserna, världen och sen friformade vi. Min första rollspelsupplevelse var även den friform, improviserat mitt i natten efter en tillställning med Youth Reaching Out. Jag tror, som subjektiv uppfattning baserad på empirik och således tydligen värdelös i sammanhanget, att ett spel där systemet leder till enkelt spel utan pauser av räknande och läsande, kommer att få en ny stackare hooked for life - och inte skrämma bort den. Således är D&D (som grund allena, utan en hyllmeter supplement) troligen en ganska bra inkörsport. Att det är på engelska betyder inte längre något för ungdomen. Det är lika svårt att få tag på som alla andra rollspel.