Re: Hunk svamlar vidare...
Norge? Ok, om black metal är en export för landet kan jag ana en acceptans av den ideo-kristna världsbilden i större utsträckning än i Sverige, men nog fan är det väl en ganska fin sekularisering där också. Jag tror snarare vädret och välfärden driver vanligt folk att spöka ut sig (säger jag som för övrigt tycker gothic lolita är skitsnyggt men aldrig vågat ha kajal på sig på krogen..)
Jag vänder mig också till resten av tråden skribenter och frågar: anser vi att nya kids på scenen är en subkultur bland rollspelare som vi inte vet något om? Det låter som om vi är gamla gubbar som inte vet vad ungdomen sysslar med längre. Själv börjar jag samla på mig bukfett och håret är glesare än förut, men till hobbyn kom jag i myndig ålder. Inkörsporten var fantasylitteratur som jag slukat sen 11 års ålder. Jag sket i vilket spel jag spelade, bara jag spelade något. En kompis hade Eon, men den kompakta vägg som systemet bar med sig gjorde att vi nyttjade raserna, världen och sen friformade vi. Min första rollspelsupplevelse var även den friform, improviserat mitt i natten efter en tillställning med Youth Reaching Out. Jag tror, som subjektiv uppfattning baserad på empirik och således tydligen värdelös i sammanhanget, att ett spel där systemet leder till enkelt spel utan pauser av räknande och läsande, kommer att få en ny stackare hooked for life - och inte skrämma bort den. Således är D&D (som grund allena, utan en hyllmeter supplement) troligen en ganska bra inkörsport. Att det är på engelska betyder inte längre något för ungdomen. Det är lika svårt att få tag på som alla andra rollspel.