Nekromanti Om inte......

Vindhand

Myrmidon
Re: Ereb... pffft

Jo, det var det nog... övergången är litet flytande dock. Skall man säga att Ereb Altor kom när de första modulerna till det kommit ut eller skall man koppla det till Ereb-boxen. Kandra kom ju t.ex. att bli en del av Ereb men jag vet många som inkorporerade den i sina egna världar...

Rosen

Myrmidon

<I>Jo, det var det nog... övergången är litet flytande dock. Skall man säga att Ereb Altor kom när de första modulerna till det kommit ut eller skall man koppla det till Ereb-boxen.</I>

Njå, Ereb var omtalat som koncept ett bra tag innan boxen släpptes.
Det här är fritt ur minnet, men var det inte så att den första världs-specifika grejen till DoD var en artikel om Caddo i Sinkadus #3? Den kom ut i ungefär samma veva som Expert, om jag minns rätt.

--
Åke

Staffan

Myrmidon

Jag har inte böckerna tillgängliga här, men jag har för mig att de nämner Altor (inte Ereb, bara Altor) någonstans i förbigående i Expertboxen... där de talar om att bygga kampanjvärldar eller så.

Jag har dessutom för mig att Kandra definitivt var planerat som en del av Ereb från första början - står det inte "Ereb Altor vol.1" eller så på den (med Svavelvinter som vol.2)?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Riddaren

Swashbuckler

"Jag har inte böckerna tillgängliga här, men jag har för mig att de nämner Altor (inte Ereb, bara Altor) någonstans i förbigående i Expertboxen... där de talar om att bygga kampanjvärldar eller så."

Möjligen är det det blå häftet i Expert du syftar på. Där nämns nämligen hur man bygger upp en värld.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Rickard

Urverk speldesign
Zapp för Zot

Zot nämns redan i den första upplagan av DoD (svarta boken!) under rubriken självmordsattack med magi (s 35).

"<EM>Exempel: Trollkarlen Zot har 4 kraftpoäng kvar och har en normal PSY på 10. Läget är desperat, och den ädelmodige Zot beslutar att ge sitt liv för att förinta ondskan och rädda sina kamrater. Han kan då maximalt lägga en formel som kräver 9 kraftpoäng, vilket innebär att han själv hamnar på -5 kraftpoäng. Zot dör, men ger sina vänner en chans att klara sig.</EM>"

Om han dyker upp igen i Expert visar väl hans förmåga att klara sig från såna situationer. /images/icons/wink.gif Ett trick som jag hoppas att han aldrig lär mina spelare..

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas att Zot är död och begraven.

Sebastian Strix

Veteran
Re: Hoppas Zot inte är med... [ot]

Och VAD är det för fel på Zot?

Undrar om han slutat gå som en Zombie än?

Erik, som spelledde Spindelkonungens Pyramid och Sarkath Hans gravvalv med två polare i lördags. De hade (konstpaus) aldrig spelat dessa köttaslashklassiker förut.

(fnitter) Ta en lott!

Sebastian Strix

Veteran

Artikeln om Caddo var nog först. Den kom före Expert, före Monsterboken också vad jag vet.

Intressant notis jag upptäckte i helgen: Roger Undhagen var mannen som skrev "Ärans Väg" (Döda Skogen etc.) och han var också mannen bakom (trumvirvel) Skelettbyns Hemlighet. Vart tog han vägen sedan? (Guden Eledain från Skelettbyn dyker för övrigt upp i Mörkets Hjärta senare, det enda tillfället då Han hörts av igen - Undhagens historier utspelas definitivt inte i Ereb Altor...)

Erik, för tillfället hypernostalgisk

Fanatic Assasin

Veteran
Re: Zapp för Zot

Jag kom just på att exakt den beskrivningen även används i Chronopia, kommer dock inte ihåg om det var Zot som ännu en gång(!) offrade sitt liv. Det borde väll bekräfta att han är odödlig/images/icons/smile.gif.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"

Vindhand

Myrmidon
Inte helt omöjligt

Hmm, jag funderade på att göra en kampanj så en gång... varje gång någon rp dog skulle denne vakna följande dag i närmaste tempel, utan alla ägodelar och permanent -1 i psy... blev aldrig mer än en tanke :)

G

Guest

Guest
Samma här. Vad eller Vem är det????

/Hämnd är ett svärd som dräper den som drar det..