Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Re: BOKTIPS!!!
(jag pratar nu om principer och inte specifikt avseende skämten som tråden handlar om, för jag fattade dem inte och kan inte avgöra huruvida de var kränkande, olämpliga eller roliga)
Vad det gäller plumpa skämt, public shaming och allmänt näthat så låter hela den här historien som en lång rad av ganska tveksamma handlingar. Det är dumt och onödigt att dra grova skämt i miljöer med okända människor. Det är dumt och onödigt att ägna sig åt publik shaming och sprida bilder på folk på twitter. Det ärdumt helt jävla bonkers med mordhot och näthat och det låter som att arbetsgivarna har agerat väl ängsligt i det här fallet.
Det tycks inte finnas några vinnare i den här historien, bara människor som borde ha tänkt sig bättre för. Impulskontroll är en dygd, om än svår att bemästra.
Jag måste hålla med Bobby här. Enskilda individer kan inte få sätta ribban för vad som är kränkande, utan det är något som det måste råda någon sorts kulturell konsensus runt, typ lagar. Annars blir den mänskliga samvaron helt ohanterbar. Kulturell konsensus förändras dock med tiden, i många fall till det bättre (se lagen om hets mot folkgrupp, t.ex.).Svarte faraonen said:Nej, det tycker jag faktiskt inte att det är. Nog, alltså. Som Simon skriver ovan: när vi talar om kränkthet får vi faktiskt utgå från att det rör sig om något annat än enbart en känsla. Den där Berglingubben som känner sig kränkt för att det snöar är faktiskt inte kränkt. Likaså (kanske) personen som känner sig kränkt för att personerna på raden bakom drog ett kukskämt. Jag tror fortfarande att skämtet var opassande för situationen, däremot tycker jag inte att det var sexistiskt, och inte att offentlig uthängning och avskedning var en proportionerlig respons.Tsianphiel said:Nej, jag upplever inte personligen att det var problematiska skämt. Däremot gjorde anmälaren det. Och Play Haven som avskedade programmeraren som var en av de som framförde skämten. Är det inte nog?
(jag pratar nu om principer och inte specifikt avseende skämten som tråden handlar om, för jag fattade dem inte och kan inte avgöra huruvida de var kränkande, olämpliga eller roliga)
Vad det gäller plumpa skämt, public shaming och allmänt näthat så låter hela den här historien som en lång rad av ganska tveksamma handlingar. Det är dumt och onödigt att dra grova skämt i miljöer med okända människor. Det är dumt och onödigt att ägna sig åt publik shaming och sprida bilder på folk på twitter. Det är
Det tycks inte finnas några vinnare i den här historien, bara människor som borde ha tänkt sig bättre för. Impulskontroll är en dygd, om än svår att bemästra.