Nekromanti Om jag säger Fate Accelerated

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Att jag bara har skummat igenom det, aldrig orkat ge det en ordentlig genomläsning.

Jag tycker mig ha hört gott om det på olika håll och kanter.

På något Gothcon för herrans massa år sedan tror jag att Spirit of The Century spelades flitigt i det som då var Indierummet.

Botulf

Hero
Ogillar presentation, layout och illustrationer, men i övrigt ett mycket intressant system jag börjat gilla. Tror inte jag kommer nyttja FATE Core, men FAE känns precis lagom. Har varit sugen på att testa ett tag.

Zorbeltuss

Hero
Vad är det jag ska säga, ska jag låsas att du dragit upp en bok ur cylinderhatten, eller vill du ha min åsikt om spelet?

/Luna Lovegood

Harry S

Swordsman
Luna Lovegood;n124211 said:
Vad är det jag ska säga, ska jag låsas att du dragit upp en bok ur cylinderhatten, eller vill du ha min åsikt om spelet?

/Luna Lovegood
Jag vill ha din åsikt om spelet för min inställning till det är som många andras i den här tråden. Jag har hört om det men aldrig gett det en riktig chans. Vad är din åsikt om Fate Accelerated?

Harry S

Swordsman
Ape of Wrath;n124200 said:
På något Gothcon för herrans massa år sedan tror jag att Spirit of The Century spelades flitigt i det som då var Indierummet.
SotC har fått mycket positiva omdömen.

Harry S

Swordsman
God45;n124227 said:
Gå och läs en recension?
Jag har läst några recensioner om SotC och det spelets version av FATE fick fina omdömen.

kloptok

Pensionerad astrolog
Ett kompakt spel, ibland nästan för kompakt. Efter FAE läste jag Fate Core och det var nog egentligen först då som bitarna föll på plats, eftersom begreppen tillåts förklaras mer utförligt och pedagogiskt i Fate Core. FAE är en lite mer slimmad version av Fate Core men jag skulle rekommendera att först läsa det senare och sedan ge sig på FAE om man vill ha ett lite mer slimmat system (även om jag kan tycka att skillnaden faktiskt inte är speciellt stor, det stora är att skills bytts ut mot approaches och sedan är det inte så mycket mer).

nyvinter

Illustrationist
Harry S;n124213 said:
Hur är det för längre kampanjer?
Kan fungera om alla är införstådda i att det ges begränsat utrymme för att bli bättre på saker. Fate Core med ett mer standardsaystem för färdigheter lämpar sig bättre för traditionalistisk långkampanj. Är alla med på att det blir emotionell och personliga utvecklingar istället för spelmekanisk så bör det fungera bra.

Jag spellede en liten kampanj Ghostbusters med Case of the Week — eftersom jag inte visste vilka som kunde varje vecka just då — och det var utmärkt för det syftet.

Zorbeltuss

Hero
Harry S;n124214 said:
Jag vill ha din åsikt om spelet för min inställning till det är som många andras i den här tråden. Jag har hört om det men aldrig gett det en riktig chans. Vad är din åsikt om Fate Accelerated?
Min åsikt är väl att systemet bestraffar en snarare än belönar en för att göra en bakgrund för sin karaktär, samtidigt som den kräver att du ska göra det, och det får mig att känna mig väldigt opepp på att spela det framför cortex+ eller liknande system, kan dock säga att det var ett tag sen jag spelade det och jag faktiskt inte minns om det var fate core eller fate accelerated, eller varför jag tyckte det.

/Zorbeltuss