Nekromanti Om jag vill ha igång en diskussion om min d20-modd

Oldtimer

Slava Ukraini!
...Dunder&Drakar, tar jag den på d20-forumet eller på rollspelsmakarforumet? Jag skulle behöva hitta folk som vill ge feedback på de moddar jag har gjort, men vilket forum är det rätta? Jag vill ju fortfarande ha ett tydligt d20-perspektiv på diskussionen, men samtidigt är det ju inte ett existerande spel som skall diskuteras.

Recca

Femme Fatale
Jag har bara ställt frågor i forumet rollspel när det handlat om hjälp att modda saker. Det är ingen som sagt något då.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Recca said:
Jag har bara ställt frågor i forumet rollspel när det handlat om hjälp att modda saker. Det är ingen som sagt något då.
När det dock handlar om att modda ett spelsystem som det finns ett specifikt forum för, ja då borde man rimligtvis ta det där. Eller möjligtvis i makarforumet, som Oldtimer skrev.

Recca

Femme Fatale
Rollspel:
Det här forumet är till för att diskutera rollspel i allmänhet och dessutom alla specifika rollspel som inte har något eget forum här på Rollspel.nu (se »Specifika rollspel« nedan).
Rollspelsmakande:
Det här forumet är till för att diskutera allt som har med skapandet av nya rollspel, äventyrsskrivande och liknande att göra.
Jag tycker inte det är glasklart. Jag antar att Oldtimer läst det och inte heller tyckt att det kändes glasklart. Då tyckte jag att eftersom jag lagt upp två trådar om moddning i rollspels-forumet och ingen sagt något så kanske det var okey att lägga det där. Du är självklart av en annan uppfattning men du har inte övertygat mig.

Det här kanske är ett alternativ också?
Dungeons & Dragons och d20
Ett forum för diskussioner om alla versioner av Dungeons & Dragons – och även andra spel som bygger på d20-reglerna, till exempel Star Wars Saga Edition, d20 Modern och Pathfinder RPG.

Recca

Femme Fatale
:gremblush: Jag trodde du menade att det fanns ett specifikt forum för moddning - och sen antog jag att du talade om spelmakarforumet eftersom jag lusläste listan över forum och inte såg ett enda.

Vitulv

Recca said:
:gremblush: Jag trodde du menade att det fanns ett specifikt forum för moddning - och sen antog jag att du talade om spelmakarforumet eftersom jag lusläste listan över forum och inte såg ett enda.
Då förstår jag varför du blev förvirrad :gremsmile:

Håller dock med om att det inte är glasklart om huruvida Oldtimer ska välja d20-forumet eller makarforumet. Ska man vara svart/vit så borde det rimligtvis vara makarforumet, men i det här fallet är ju Oldtimer uttryckligen ute efter d20-folk, och då är det större chans att få hugg i det forumet.

Jag tror iofs inte att moderatorerna löper amok, oavsett vilket forum han väljer.

Recca

Femme Fatale
Min första tanke var Nu trollar Vitulv mig igen. :gremwink: Jag är positivt överraskad.

Vitulv

Recca said:
Min första tanke var Nu trollar Vitulv mig igen. :gremwink: Jag är positivt överraskad.
Äh, jag trollar i princip aldrig, faktiskt. Senast var vi ungefär lika goda kålsupare båda två, tycker du inte?

OnT: Eftersom ingen moderator har svarat på Oldtimers fråga så verkar det här fortfarande vara uppe för diskussion, och då tycker jag definitivt att man kan tillåtas diskutera moddar av (wrnu-)representerade spel i deras respektive forum. Jag tycker nog det av rent personliga skäl; jag har inget intresse av rollspelsmakande (och än mindre av makarforumet) medan jag däremot är intresserad av inlägg som dissikerar och modifierar mitt favoritsystem (d20, alltså).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vitulv said:
då tycker jag definitivt att man kan tillåtas diskutera moddar av (wrnu-)representerade spel i deras respektive forum.
Just den här biten av Vitulvs inlägg håller jag med om. Det är för övrigt också på just det forumet som Oldtimer lär få mest kvalificierat svar också.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dante verkar posta ganska friskt om sin D&D-modd till Dungeon of Doom på makarforumet, så det känns vettigt. Egentligen kan nog båda fungera, det är inte som om forumen helt saknar överlappning.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svarte faraonen said:
Dante verkar posta ganska friskt om sin D&D-modd till Dungeon of Doom på makarforumet […]
Jo, men jag tvekade ganska länge.

Till sist kom jag fram till – då mitt tänkta regelsystem inte kommer att vara särskilt kompatibelt med någon existerande form av D&D, även om det tar avstamp där – att makarforumet nog passade bäst just denna gång.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ensamma hemskevargen

1. Du vill skriva ett inlägg på rollspel.nu.
Handlar inlägget om rollspel? Gå till 10.
Handlar inlägget om något annat? Gå till 5.

2. Du väljer att skriva ditt inlägg på OT-forumet. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

3. Det inlägg du tänker skriva handlar inte om något av de spel som det finns ett specifikt forum för.
Handlar inlägget om att skriva ett äventyr, en kampanj eller spelledarpersoner? Gå till 4.
Handlar inlägget om regler, layout eller distribution av ett rollspel du skriver själv? Gå till 9.
Handlar inlägget om något annat, gå till 6.

4. Du väljer att skriva ditt inlägg på rollspelsmakarforumet. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

5. Det inlägg du tänker skriva handlar inte om rollspel.
Handlar ditt inlägg om själva forumet? Gå till 11.
Handlar inlägget om böcker, film, tv eller serier? Gå till 7.
Handlar inlägget om något annat? Gå till 2.

6. Du väljer att skriva ditt inlägg på rollspelsforumet. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

7. Du väljer att skriva ditt inlägg på kulturforumet. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

8. Du väljer att skriva ditt inlägg på forumet för ett specifikt rollspel. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

9. Du väljer att skriva ditt inlägg på rollspelsmakarforumet. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

10. Det inlägg du tänker skriva handlar om rollspel.
Har det en tydlig och direkt koppling till ett av de rollspel som det finns ett specifikt forum för? Gå till 8.
Om inte, gå till 3.

11. Du väljer att skriva ditt inlägg på rollspel.nu-forumet. Ditt liv och ditt äventyr slutar här.

---------------------

Det finns som sagt inte riktigt vattentäta skott mellan de olika forumen. En del inlägg platsar i flera forum, och en del platsar i olika beroende på hur man vinklar dem och vad för sorts svar man är ute efter. I ditt fall känns d20-forumet mest lämpligt, eftersom du troligen får de bästa d20-relaterade svaren där. Om du däremot har en specifik fråga om en regellösning så kan makarforumet vara ett bättre alternativ.

/tobias

Recca

Femme Fatale
Senast var vi ungefär lika goda kålsupare båda två, tycker du inte?
Nae... Jag tycker inte det faktiskt. Jag tycker din avstängning var ett rättvist beslut, helt enkelt. Men jag är inte sur på dig och jag hoppas inte du är det på mig.

Vitulv

Recca said:
Men jag är inte sur på dig och jag hoppas inte du är det på mig.
Absolut inte, jag tycker att du är alldeles förtjusande! :gremsmile:

Edit: vrållådan var vänlig nog att påminna om att jag och Recca är vansinnigt OT. Moderering behövs inte, jag ska inte fortsätta deltråden.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Eftersom du håller på att meka (maka?) med spelet så anser jag att rollspelsmakarforumet är rätt ställe.

Hunk

Hero
I analogi med den gamla D&D-principen om att man skall välja den Save som står först i listan om det är två som passar, så tycker jag att du skall välja rollspelsmakarforumet.

Edit:
Den här analogin funkar ju faktiskt inte alls här, eftersom du då såklart borde välja det allmänna rollspelsforumet eftersom det står högst i listan och det du skriver om förmodligen kommer att handla om rollspel. Borde inte därför det allmänna forumet logiskt sett ligga längst ned i stället, så att det blir en slasktratt precis som Save vs. Spells?