Inflation på höga värden
"Att spela seriöst handlar inte om hur höga färdighetsvärden man har, utan vilken inställning man har till dem och hur de rollspelas."
Håller med dig till den mån att poängen, enligt mig, inte i första hand ligger på själva värdena i rollspel.
Å andra sidan så kan karaktärer med alldeles för höga ûbervärden (vilket 27 i min mening fortfarande är) rubba själva spelbalansen. De är helt enkelt så astronomiskt bra att de man mot man (eller man mot kvinna
) inte går att besegra. Visserligen har motståndaren fortfarande en procentuell chans men den är löjligt liten om man nyttjar sin stridskonst/vapenkonst på ett smart sätt. För att matcha en karaktär som du beskriver kräver det spelledarpersoner med åtminstone liknande ûbervärden och redan där är inflationen på gång. Om du tittar på de flesta spelledarpersoner som finns beskrivna i neogames produkter så finner du att endast få av dessa har ett värde över 15. Utav dessa få så är det nästan ingen som har värden som överstiger 20. De få som toppar detta värde är på olika sätt legendariska. Ta också och jämför med mallen som presenteras i "Riddaren" där ett legendariskt värde låg på en max 25 - om jag inte missminner mig. De personer som presenteras som nått upp till detta värde är så få att de går att räkna på en hand och de är alla ikoner av beundran för sin skicklighet. Din karaktär toppar dessa med sina outstanding 27. Tycker du inte att det är obalanserat i förhållande till resten av världen?
"Varför skulle hon inte kunna vara skickligare än Kiyona? Ge mig ett vettigt skäl. Tienne tränade mer eller mindre regelbundet i 7 år, och var naturbegåvning på färdigheten i fråga (Lättlärd)"
Visst skulle hon kunna vara skickligare än Kiyona hon är förståss ingen ouppnålig gräns. Men jag kan lova dig att Kiyona nog har tränat mer än 7år hon också och jag finner det inte svårt att tro att även hon skulle kunna vara lättlärd. Dessutom har hon en förbannat mycket erfarenhet ÄNDÅ hade hon "bara" 22 i förhållande till dina 27. Ge mig
ett vettigt skäl till att din karaktär skulle vara så förbaskat mycket bättre än en av Mundanas skickligaste svärdssvingare!
"Andra färdigheter tränas sällan lika målmedvetet som fäktkonst, magi och dylikt, och har därför sällan liknande möjligheter att utvecklas. "
Även om du har en poäng i vad du säger om dessa discipliner så tycker jag ändå att du misstar dig. Skulle en yrkesakrobat eller yrkesdansare kanske inte träna lika hårt de också? Eller en hantverkare som var dag pressar sin kunskaper för att skapa det ena mästerverket bättre än det andra? Jag vill påstå att även om bemästrandet av vapen eller magi kan vara ett nog så långt och allvarligt studium för många så är dessa discipliner ingalunda de enda.
I vilket fall som helst så har personer sällan tid att spendera alla de 40 timmar i veckan på träningen för att bli bättre vilket som i regel krävs för att göra ett förbättringsslag. Jag menar de måste ju leva av något oxå!
O även om de skulle ha den möjligheten betyder det inte att de kommer upp till några ûbervärden för det. Även en lättlärd person behöver en förbaskat många förbättringsslag för att öka från, det från start maximala, 15 till 27. Dessutom kan man fråga sig hur vanligt och realistiskt det är med människor som tränar på heltid en och samma sak i 7 år. Shaolinmunkar möjligtvis men så gör de ju inte så mycket annat heller...
"Jag tycker att riktigt skickliga personer ska vara riktigt skickliga också i Eon - dess system har ju den underbara fördelen att man sällan blir särskilt överlägsen i vilket fall. "
En person i Eon som har max 25 är riktigt skicklig - han/hon är till och med "Legendarisk" (återigen Riddarens modell).
I en värld där en mängd andra personer springer omkring med värden på 27, 29 eller till och med 32 så är det dock inte lika imponerande.
I mitt Mundana så är du att betrakta som en mästare om du har en färdighet på 18 eller mer - för då har du en fair chans att klara av även svåra handlingar (OB5T6). Således är det få personer som har ett sådant bra värde - bara de som är riktigt mästerliga. Således blir också mina spelare respekterade om de skulle komma upp i ett liknande eller högre värde. Således har de statistiskt sett också en god chans att vinna i en strid med sådana värden. Således är det ingen inflation på höga värden.
Ljusetsriddare som inte har eller tänker ha en massa löjliga ûbervärden i sitt Mundana.