Nekromanti Om lamior [V&N spoiler]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Inflation på höga värden

"Å andra sidan så kan karaktärer med alldeles för höga ûbervärden (vilket 27 i min mening fortfarande är) rubba själva spelbalansen. De är helt enkelt så astronomiskt bra att de man mot man (eller man mot kvinna ) inte går att besegra. "

Jag tycker att du dömmer ut henne lite väl mycket på förhand. Du har ju ingen aning om vad hon hade för stridsvana, vinit, STY, SMI, TÅL, stridskonster eller rustning. Alla dessa saker är avgörande för en strids utgång. Jag håller med om att 27 är ett högt värde och jag har själv aldrig kommit upp i sådana värden i någon färdighet. Å andra sidan har jag heller aldrig spelat så mycket och så länge med samma rollperson.

"Ge mig ett vettigt skäl till att din karaktär skulle vara så förbaskat mycket bättre än en av Mundanas skickligaste svärdssvingare!"

Varken Ymir eller någon annan här på forumet har någon som helst skyldighet att stå till svars inför dig. Vad vet du egentligen om Ymir och hans rollpersoner utöver det som han själv berättar?

"Ljusetsriddare som inte har eller tänker ha en massa löjliga ûbervärden i sitt Mundana. "

Tja, ditt Mundana är inte någon universell mall för hur alla andra ska spela. Det finns inga rätt eller fel i den här frågan, vilket du tydligen tycks tro.

Re: Bodycount

"Och hur många tror du en genomsnittlig rollperson i Mundana dödar under ett år? 25? 40? "

I mitt Mundana? Inte mer än en 4-5 absolut max! Att döda är inget som sker utan konsekvenser - absolut inte i storskalighet (utom möjligtvis i krig). Detta har mina spelare fått lära sig acceptera. De drar sig i regel för strid och strid är sällan till döden - fienderna tenderar att fly eller ge sig innan dess! Fast så lägger jag ju också betoningen på just själva rollagerandet och inte bara en massa hack n slash.

Fast jag tror att du har helt klart rätt i att tendensen nog ofta ser mycket annorlunda ut - kanske har vi alla datorspel att tack för detta där bodycounten lätt tickar iväg rätt ordentligt och där spelarens enda konsekvens av detta är en ökad highscore...

"Tja, ditt Mundana är inte någon universell mall för hur alla andra ska spela. Det finns inga rätt eller fel i den här frågan, vilket du tydligen tycks tro. "

Klart att det inte finns något rätt eller fel - jag presenterade bara MIN åsikt vilket du tydligen inte förstod. Att den är annorlunda än Ymir är ju bara intressant då det skapar möjlighet till diskussion. Har aldrig hävdat vetorätt!

Men om han tolkat det som ett påhopp så får jag ödmjukt be om ursäkt för allt vad jag vet kan det säkert vara en jätteintressant karaktär!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymirs spelstil

Och vad jag förstått från Ymir är grisodlande inte det han brukar ägna sig åt.

Tjae, jo, något ditåt. Extremt detaljerat karaktärsspel är väl det genomgående draget, men nivån på det hela tenderar att variera mellan lugna, lågt hållna perioder (grisodling) och storslagna händelser (high fantasy) i samma kampanj. Så det är lite blandat, faktiskt. Så var det inte minst i Tienne-kampanjen.

I övrigt håller jag fullständigt med dig. Färdighetsnivåerna i Eon behöver verkligen trissas upp en aning, vilket jag också gjort. 'Nuff said.

- Ymir, förmodligen expert på att blanda jordnära och storslaget

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tienne är söt

Nejdå, ingen skada skedd. Och ja, du har alldeles rätt - Tienne är jätteintressant :gremwink:. Karaktärer man haft så länge i så detaljerade kampanjer tenderar att bli extremt komplexa och kännas väldigt levande, och min inlevelse i henne kunde bli total emellanåt. En närmast magisk känsla, och det är den, framför allt annat, som jag eftertraktar när jag spelar rollspel.

- Ymir, går och kramar Tienne en stund, men aktar sig för att sticka sig på svärdet ;-)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Klart att det inte finns något rätt eller fel - jag presenterade bara MIN åsikt vilket du tydligen inte förstod. "

Med tanke på hur hårt du driver DIN åsikt är det lätt att få ett annat intryck. Som tur är kan ju åtminstone Ymir försvara sig själv.

"Men om han tolkat det som ett påhopp så får jag ödmjukt be om ursäkt för allt vad jag vet kan det säkert vara en jätteintressant karaktär!"

Eller jättetråkig för den delen. Det enda som räknas är att Ymir sannolikt fått mycket ut av att spela henne.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tienne är Ymir med alvöron?

Spelar du henne fortfarande eller är hon en nedlagd karaktär? Vilka av dina rollpersoner är egentligen aktiva numera?

Ymir

Liten kantbaron

Jag menade genomsnittet för alla Eonspelare, ja, inte våra elita små karaktärsspelsgrupper. Vi lär tyvärr utgöra ett undantag snarare än en regel.

- Ymir, rollspelselit

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymirs rollpersonsstatus [Grovt OT]

Tienne är lagd på is, och får ligga och sova så länge. Spelledaren, helgonförklarad av mig för övrigt, har tagit en rollspelspaus så att säga. Men den långa kampanjen började gå mot sitt slut när det avbröts - hon hade precis besegrat en av sina bästa vänner i svärdsspelen (pga politiska omständigheter flyttade till Asharien med nya sponsorer), och gått vidare till final. Och både han och hon var övertygade om att det var något väääldigt skumt med hennes återstående motståndare. Jag anar olycka på färde, då en av svärdsspelens sponsorer också varit skum. Tänk om allt, eller delar av det, är någon slags komplott för att få tag i Tienne? Men jag får väl inte veta förrän (?) vi återupptar kampanjen. Snart, förhoppningsvis.

Shies kampanj är också nedlagd, tyvärr, och den slutade allt annat än lyckligt för henne. Första Snön är ju aktiv, men hon är en spelledarperson.

För tillfället spelleder jag mest. Jag spelar en totalgrön alvflicka som nyss skuttat ut ur skogen och håller på att bli korrumperad av ondingarna (andra rp:er) i en heroisk/antiheroisk DoD4-kampanj emellanåt, men annars har jag inga rollpersoner för närvarande. Ska snart vara med i en Neotech- och en Star Wars-kampanj, emellertid, och är i färd med att snickra rp:er till dessa. Tanken på en avhoppad idealistisk Neimoidian känns tilltalande, av någon anledningen...

- Ymir, som trodde han skulle vara den sista att spela Star Wars

Pendragon

Swashbuckler

*hävdar sig tillhöra "våra elita små karaktärsspelsgrupper"*

Min rp Nicoz, har de senaste två-tre månaderna tagit ihjäl minst 10 personer (människor och tiraker, "monster" och djur undantaget), trots ett ganska strikt eftersträvande att inte döda om inte absolut nödvändigt.

Fast å andra sidan har ovanligt många försökt ha ihjäl honom på sistone...

Big Marco

Läskig
Re: Rhazcom Manziir

Nästa rätt. När han väl övergick att bli SLP hade han uppnått 26 i Manziiriskt Klingmästeri.

Men generellt håller jag med - att ha högt i en färdighet hjälper oftast inte, speciellt som tex Stridsvana är bra mycket viktigare. Stridskonster är också begränsade till just en specifik uppsättning prylar och blir man av med dem blir färdigheten med ens värdelös. Vilket jag har fått känna på ett otal ggr - tack SL. ,-)

"Det enda som räknas är att Ymir sannolikt fått mycket ut av att spela henne. "

Fast nu var det ju inte det det hela handlade om. Själva diskussionen handlade om väldigt häga färdighetsvärden och dess konsekvens i Mundana. Tienne fick bara bli ett exempel på en rollpeson med sådana värden. Detta var fokus i diskussionen och det andra var således inte lika väsentligt!

Big Marco

Läskig

Det beror på - hade det dragit på striden hade han flämtat som en gris. Dels är han "Fet" (Nackdel), dels bär han närmare 50kg pansar (även om belastningen är hälften).

Men han har skydd över hela kroppen - bra skydd - och han slår hårt. Men snabba jävla spetsöringar eller vättar - de hatar han. ,-)

Ymir

Liten kantbaron

Tja, Tienne är seg, men hon har för tungt vapen för sitt eget bästa (Carwelansvärd). En tungt rustad Rhazcom med ett svärd i varje hand hade gjort älvagröt av henne. Med ett svärd mot ett svärd hade det nog blivit farligt jämnt, å andra sidan...

- Ymir, tror dessutom Tienne hade haft vissa problem med tillbakaknuffning, Rhazcom är ju rätt grovhuggen...

Jag kan säga nu att min lamia, vid namn Shahan, från Eumo, en darken fö. är en 765 år gammal lamia, medlem av Nectorum Lamia, och ahr tränat och skaffat erfarenhet de senaste 700 åren eller så.
Vad säger ni han ska ha för FV? Huvudsakligen riktat till Ymir eftersom hans Mundana stämmer rätt bra med mitt :gremwink: