Ond bråd död;n188861 said:
Det måste finnas mer att säga. Du vill relativisera frågan om islam här. Man skulle kunna diskutera varför just islam urartar så fullständigt i dylika terrordåd, Istället för att bara lämna frågan som "Nej, det är att dra alla över en kam. Får man inte göra. Kan inte diskuteras." Det är ett av problemen med den offentliga debatten.
Vad jag inte antar, som vissa gör (och du verkar vara en av dem, men jag kan ha fel om dig), är att alla som har Islam som sin religion tycker och tänker om (och följer) Islam på samma sätt. Den gruppen som går så långt att de utför Terrordåd är en väldigt liten grupp.
För vi snackar om en bit över 1.5+ MILJARDER människor här som identifierar sig som personer med Islam som sin religion (Kristendomen ligger bortåt en 2.5 miljarder, och med mänskligheten på en ca 7.4 miljarder just nu)... vilket ca 20% av de 1.5 miljarderna är från Arabiska länder.
Att ens gissa på att dessa terrorister som utför terrordåd skulle ens vara 1 promille utav hela den mängden folk, skulle vara absurt. För 1 promille utav 1.5 miljarder är 1.5 miljoner... kan du tänka dig hur våran värld faktiskt hade sätt ut om 1.5 MILJONER människor faktist utförde dessa terrordåd? Nä... de personer som utför dessa är nere på någonstans mellan en enskild person, till kanske några få tusen personer i de större grupperna. Och det är därför som de kan orsaka den typen av förödelse som det är, för det handlar om så små mängder av personer... specielt de personer som faktiskt utför dessa dåden... de representerar kanske en handfull eller två mängder av personer. Ta 9/11... 19 personer utförde den....
19. Visst, de hade antagligen ett visst stöd från andra personer i bakgrunden, både utanför och innanför Amerikas gränser, men även då har jag svårt att tro att det antalet personer skulle överstiga några större antal. För ju större en sådan grupp blir, ju svårare blir det för dem att agera i skymundan och lyckas med deras planer. Redan den mängden, 19 personer, + eventuelt X antal i support till det, så hade vissa underrättelsetjänster i världen redan pejl på att något var på gång, och varnade de grupper i Amerika om det som eventuelt behövde veta. Tyvärr så togs det inte helt på allvar, vilket ju är synd, men sånt händer tyvärr ibland... att något slinker igenom av en eller annan anledning.
Men jag antar att det inte är igentligen detta du är ute efter... eller snarare, jag vet att det inte är det du är ute efter (utefter vad du skriver i alla fall). Du verkar mer vara ute efter att alla som har Islam som sin religion är
"all bad, all the time, no exceptions" eller något liknande åt det hållet. Vilket är något som jag inte heller kan ställa mig bakom... för det finns som jag sa innan 1.5+ miljarder människor som har Islam som sin religion. Om samtliga av dem, eller ens 10% av dem, faktiskt höll på med de saker ur Islams religion som är riktigt dåligt, så hade vi sätt multipla gånger fler reporter om det än vad vi gör. Det är trots allt ca 20% av jordens befolkning som vi snackar om här.
Och du sitter kanske nog här och tänker
"Aha! Fick dig! Du sa att där finns dåliga saker inom Islam som religion! Busted!"... Tyvärr så måste jag sätta en nål i den ballongen för dig... för faktumet att jag faktiskt tycker att där finns vissa saker, inom Islam som religion som är dåligt, är ingen som helst bevis på att personer med Islam som sin religion är dåliga människor. Jag tycker exakt samma sak om mer eller mindra alla andra religioner... må det vara Kristendomen, Judendomen, Buddismen, Shinto, etc. Alla religioner har dåliga element i sig, Islam inte ensam om det.
Där av att jag själv aldrig har varit intresserad i religioner. Jag är inte religiös, har aldrig varit... och jag tycker att religion, oavsätt vilken den än må vara, är allt som oftast orsak till hemskheter... både historiskt sätt, och i dagsläget. Allt för många människor igenom alla århundraden har utnyttjat religioner till sin fördel, till att ge sig på andra människor, till att hävda sig själva, till att ta vad de ville ha, till att hämnas, etc, etc, etc.
Men bara för det tycker jag inte att religionerna i sig själva är igentligen hela grunden i det. För det är allt som oftast de mest extrema utövarna som går till de här extrema metoderna och allt vad det är. Majoriteten av religiösa kunde inte bry sig mindre om vad andra personer med både deras egna, och andras religoner, håller på med. Det är när extremister kör ner en slev i smeten och börjar röra om som människor tvingas till att ta ställning... oavsätt hur mycket dessa människor inte skulle vilja ta de ställningarna, oavsätt hur mycket de inte håller med dessa extremister... men om de inte gör det, tar en sida, så kan det gå illa för dem. Your damned if you do, your damned if you don't. Between a rock and a hard place. Etc.
Jag har inga som helst problem med att människor tror på någon religion, vissa människor behöver helt enkelet något "mer" än vad vi ser runtomkring oss för att på något sätt klara sig igenom sina dagar. Jag själv känner inte att jag behöver något sådant... men bara för det så missunnar jag inte andra i vad de behöver.
Om vi återgår till Islam... Jag vet att många i världen tycker att den borde utrotas, stampas ut, och allt vad det nu än är. Men jag ser inte det som en lösning på att bli av med de delar av Islams religion som kan vara rätt dåligt... om något så kommer det bara stärka extremisternas grepp om deras medtroende. Alla försök utav att stampa ut dessa extremistiska religösa terrorister, specielt i den formen som t.ex USA tog efter 9/11, har igentligen ledt till att de har blivit fler. Det jag tror kommer hjälpa är något så simpelt som tid... och jag tror att det är det enda som kommer hjälpa. Visst, omständigheterna för folken måste bli bättre också. Kunna få utbildning, en chans till ett drägligt liv, och allt det... men även det är något som behöver tid på sig att hända.
Jag menar... det tog Kristendomen en ca 1900+ år att nå den punkten som den är på i världen i dagsläget... och det mesta av det har varit tack vare någerlunda stabilitet i dessa länder, utbildning, en faktiskt möjlighet till att välja vad man vill ochi nte vill tro, och att religionen har sakta men säkert tryckts åt sidan utav människorna som helhet. Det är något som mer eller mindre har hänt av sig själv, över en längre tid, och som jag är säker på kommer fortsätta hända framöver.
Så att gå in som en utomstående och försöka stampa ut det dåliga ur Islam, försöka påtvinga dessa människor "våran" syn på livet och vad som är rätt och allt vad det nu än kan vara, är rätt jävla taskigt... och om något bara gör det värre. Det krävs en helt annan hand med något som detta... knytnäven kommer helt enkelt inte funka... en scorched earth policy kommer inte funka... en bannande mentalitet kommer inte funka... endast en öppen hand, en hjälpsam menatlitet, och en lätt lätt lätt puttning i någon riktning, kommer hjälpa. Och som sagt, det kommer ta tid och tålamod från "våran sida".
Rent ut sagt... för att vara bordus, och väl lite morbid på det... de äldre generationerna av människor måste dö ut av ålder, och nya generationer av människor måste födas i dessa nya åldrarna. Och för varje ny generation som föds i en allt mer accepterande samhälle, så kommer man komma fram till lösningen, där dessa nya generationerna kommer bli de som själva tar den "kampen" med deras egna. För det är nästan bara de själva som kan ta den kampen, som kan gå de stegen extra som kan eventuelt behövas för att förändra saker och ting runtomkring dem. För om man som utomstående konstant stampar på dessa människorna, konstant försöker tvinga folk till att göra X grej pga
"Vi vet bättre än ni"-typ av mentalitet, så kommer varje ny generation födas till en allt mer extremt världvy där det blir allt mer
"Vi emot dem"-typ av menatlitet för dem.
Det kanske kan låta som en väldigt optimistisk och naiv tanke om det hela... men vi har bevis på det i våran värld... det är bara att titta på historien. Ja där har varit krig och elende och allt vad det nu än kan vara, som har ledt saker framåt... och där har varit människor som har protesterat och aktivt försökt förändra saker (och de har hjälpt till)... men det var saker som vi behövde gå igenom för att tillslut nå fram till vad vi har i dag. Och det tar tid för en befolkning att kunna "acceptera" dessa förändringar... det krävs att en majoritet av en befolkning ska vara ok med förändringar för att de ska hända... om befolkningen inte är ok med det än, så kommer det med största sannorlikhet inte hända. Men som sagt, det hände för att VI ville att det skulle hända, för att varje ny generation sakta men säkert puttade saker mot bättre lösningar och tankar om X grejer.
Så varför skulle det då vara annorlunda för andra människor med andra religioner och tro? Det simpla svaret är att
"Det är det inte". Det är inte annorlunda för dem som det var för oss, den enda skillnaden är några få grejer här och där. Men de behöver den tiden det tar, och att råna dem från den möjligheten att själva ta hand om det är rätt taskigt... för den grunden de bygger på då, genom att tvingas till en lösning av andra, kommer inte vara särskilt stabil. Den kommer vara full av hål och svagheter som vi inte kan se, för att vi inte lever i den typen av omständigheter som de lever i. Vilket kommer betyda att den grunden kommer kunna rasera lätt. Nä... majoriteten av det jobbet på den grunden måste komma från dem själva, för de vet var det kan eventuelt finnas svagheter som vi inte kan se, så de kan lättare förstärka de områdena i grunden som behöver förstärkning. Vi kan ju så klart hjälpa till, för att vi har redan gått igenom allt detta, men att bara ta över hela projektet är inte våran roll... våran roll är att stödja de som vill förändra saker, kanske ge dem ideer, peka på eventuella misstag som borde undvikas, etc.
Som sagt... tid... tid och tålamod är vad som behövs från allas sida.
Ond bråd död;n188861 said:
Det är sånt här jag vill slippa. Vilka problem är det som mångkulturen saknar menar du?
Har inte sagt att mångkulturen saknar problem. Missförstånd kan lätt hända, specielt om man inte vet särskilt mycket om de andra kulturerna som man har kontakt med. Och missförstånd och problem händer specielt om man tror på vartenda ryckte som sprids om X personer, utav Y personer pga Z anledning. Det tar sin lilla tid till att acklimatisera sig till nya omständigheter och människor och deras kultur. Och allt som oftast så är det just dessa perioder av tid, som det tar att acklimatisera sig, som många försöker använda som bevis på att det inte funkar.
Sen vet jag inte riktigt vad det är du är ute efter när du frågar
"Vilka problem är det som mångkulturen saknar menar du?". Som jag ser det så har mångkulturalitet samma typer av problem som monokulturalitet (är det rätt ord för det? "Monokulturalitet"?) har... den enda skillnaden är att där tillkommer några få problem som är specifikt relaterade till att man har just olika kulturer och tankar om hur saker borde vara etc. Men samtidigt så är det även fördelen med multikulturalitet, att vi har olika kulturer och tankar om saker och ting. Det ger lika mycket som det tar, det kan ge alla möjligheten att se saker från alla dess olika perspektiv och håll, och kan ge alla en bättre insikt i världen som helhet. Sen exakt vad det är man faktiskt får ut av det eller inte kan jag väl inte svara på igentligen, sådant beror ju helt och hållet på person till person, vad som faktiskt intresserar dem eller inte.
På många sätt och vis tycker jag att Sverige som helhet har hanterat invandring rätt illa under de senaste... jag vet inte... 15-25 åren? Men bara för det så tycker jag inte att vi ska stänga gränserna eller något. Vi är i en position där vi faktiskt kan hjälpa, varpå jag tycker att vi ska hjälpa. Sen vad det eventuelt kan tänkas kosta oss ser jag inte som ett problem igentligen... vi lever trots allt i ett sammhälle där en av våran demokratiska grundtanken är att alla ska hjälpa alla... det är därför vi har de lagar vi har, och har de myndigheter etc som vi har som hjälper människor, och har de skatter som vi har för att hålla dessa myndigheterna igång. Och här ser jag inte "oss själva" som de enda personerna som förtjänar våran regerings, och myndigheters, hjälp.