Nekromanti Om man ska börja med Kötulu (call of cthulhu)

solvebring

Superhero
Najs länk med CoC handouts och props!

Fast... Den här länken är urgrym och lämplig för CoC-liraren. Kolla under menyn som heter "Labels" till höger. Under den finns massor med olika slags tutorials, mallar, inspirationsprylar osv.

Storuggla

Champion
"Det jag helt enkelt sökte var länkar som t.ex DeBracy pekade fram. Tänker mig att om jag ska göra tidningsannonser eller domstolsbeslut (eller vad man nu använder) så vore det praktiskt med mallar och sånt som gör arbetet enklare."

Med boken, om man väljer CoC, följer ett blankt telegram. Utifall att man skulle kopiera upp och skriva på, kanske.
Bästa handouten jag minns är annars tidnignen som spelledaren gjort (just det, en hel jävla tidning!) komplett med nyheter, skvaller, reklam och annonser. Den var kul i sig, men känslan av att se ett namn på en handout och reagera med "Men var fan har jag sett det där förut?" och sedan sitta och gå igenom alla jävla papper man samlat på sig tills man täckte hela bordet och till sist såg namnet i tidningen... win. En stor jävla "YES!"-känsla infann sig. Tack för den Jürss, om du lurkar här.

Storuggla, men vi sköt aldrig presidentkandidaten

tull

Hero
Storuggla said:
"Det jag helt enkelt sökte var länkar som t.ex DeBracy pekade fram. Tänker mig att om jag ska göra tidningsannonser eller domstolsbeslut (eller vad man nu använder) så vore det praktiskt med mallar och sånt som gör arbetet enklare."

Med boken, om man väljer CoC, följer ett blankt telegram. Utifall att man skulle kopiera upp och skriva på, kanske.
Bästa handouten jag minns är annars tidnignen som spelledaren gjort (just det, en hel jävla tidning!) komplett med nyheter, skvaller, reklam och annonser. Den var kul i sig, men känslan av att se ett namn på en handout och reagera med "Men var fan har jag sett det där förut?" och sedan sitta och gå igenom alla jävla papper man samlat på sig tills man täckte hela bordet och till sist såg namnet i tidningen... win. En stor jävla "YES!"-känsla infann sig. Tack för den Jürss, om du lurkar här.

Storuggla, men vi sköt aldrig presidentkandidaten
Tror du det går att få tag på den där tidningen?

och tar Orientexpressen seriöst två år att spela?

anth

Vetefan
Persson said:
tar Orientexpressen seriöst två år att spela?
Det beror på hur ofta/länge man spelar och hur mycket spelledaren rälsar.

I ett litet äventyr som jag spelledde stod det att det skulle ta en spelkväll att spela färdigt, men då jag tycker om fisktanksspel och mina spelare får göra vad de vill tog det 6 spelkvällar.

I vilket tempo man ska spela ett CoC-äventyr beror på spelarna: så länge spelarna tycker att det är kul mår CoC ofta bra av att det går långsamt ibland.

Sen brukar CoC-kampanjer vara STORA.
Just nu spelleder jag kampanjen Nocturnum, den är på nästan 300 sidor och jag räknar med att den tar över ett år att spela färdigt om man rälsar och spelar en gång i veckan. Nu spelar vi ett par gånger i månaden i snitt och det är mer fisktank än rälsning - go figure. :gremsmile:

Horror on the Orient Express är på drygt 200 sidor.
Spelledaren i den CoC-kampanj som jag spelar i har lovat att vi ska få gå den någon gång, men först ska vi bara spela färdigt ett par andra CoC-moduler...
Med lite tur hinner jag spela den innan jag går i pension. :gremlaugh:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Persson said:
och tar Orientexpressen seriöst två år att spela?
Nej. Vår spelgrupp klarade av det på en sommar utan större problem. Det flöt på bra och kändes aldrig som stressat eller rälsat. Så det beror nog väldigt, väldigt mycket på spelgruppen. Det finns dock möjligheter att utveckla varje delarna i längd då det finns material för det.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vi spelade en gång varje vecka under sommaren och spelpassen var väl runt 5 timmar.

Det är dock värt att lägga märke till att gruppen inte hade några personliga intriger mot varandra (förrän Fenalik satte sina klor i en av karaktärerna i slutet) och att de var rätt storyfokuserade. Inte mycket sightseeing mao. vilket är lite synd för det finns gott om möjligheter för det.

Och justja, delen med tågmodellen föll helt bort så det blev lite kortare pga. det också.

tull

Hero
En sak som jag kom att tänka på, vad behöver man veta om perioden 1920-1930 som påverkar karaktären man ska gestalta?

Syn på bögar, svarta, moral, värdegrund, kultur, osv. Tilltal, välstånd. Hur många hade en bil?

Hur stort fokus får denna gestaltning när ni spelar CoC? Försöker ni leva er in i 1920 eller spelar ni "moderna människor" i en äldre tid?

Vad behöver du veta om perioden?

Vad blir kul?

Se ett antal filmer, Jeeves och Wooster rekomenderas aldeles särskilt, vare sig du är klok nog att spela Kötulu eller inte, läs någon bok..

När vi spelar är det långt ifrån historiskt korrekt, men visst är det kul att försöka använda sig av periodtrogna ord och "vetenskaper".

Ta det som det kommer.

När sedan companionen (är det ett acceptabelt svengliskt ord?) kommer, så måste du spela complete masks.
http://www.yog-sothoth.com/threads/8919-Masks-of-Nyarlathotep-Companion-Update

/ Fredrik

Zjivago

Veteran
Storuggla said:
"Ingen aning vad du snackar om, men isbjörn fick mig att tänka på Beyond the Mountains of Madness."

Har aldrig spelat den. Det här var Grönland.

Storuggla, hur fan nu en isbjörn skulle vara på sydpolen liksom
Vet inte om du fick svar men antar att du syftar till "Walker in the wastes"?

Storuggla

Champion
"Vet inte om du fick svar men antar att du syftar till "Walker in the wastes"?"

Walker in the Wastes är väl mest i norra Kanada väl? Eller? Either way, det var Trail of Tsathoggua.

Storuggla, kulturella snittar

Zjivago

Veteran
Aha, jag fokuserade nog på att det fanns massa chanser att bli uppäten av isbjörnar i Walker också, har aldrig testat ToT.