Nekromanti Om man ska börja med Kötulu (call of cthulhu)

solvebring

Superhero
Trails of Cthulhu... jag var med i speltestet och jag har grundboken och spelledarskärmen, men jag kan inte med det. Det är 1930tal förvisso så spelarna kan typ boxa Franco i fejset, men jag kan inte improvisera i det. Gumshoesystemt motarbetar aktivt improvisation. Varje scen måste ha en ledtråd som leder till nästa scen, och har du inte tänkt ut allt i förväg så sitter du i klistret (vilket är anledningen till att jag inte spelar Mutant City Blues eller Esoterrorists, trots att det är kickasspel annars).
Grande balle ... Oj vad du just pekade ut en fetbrist i Pelgrane's spel. Alltså en fetbrist för min del. Jag är också en improviserande själ som gärna låter scenariot ha ett eget liv.

Iof har jag ju bara skaffat Fear Itself hittills och det är ju i sig på de allra flesta planen ett mycket speciellt spel som är vad det är och spelas för att det är vad det är. Fast å andra sidan blir jag pepp. Jag var nämligen rätt så mycket "scenario by the book" i början av min rollspelskarriär, så det vore kul att försöka hitta det där igen. Vet inte när jag skrev och verkligen planerade ett scenario sist.

Fast mja, nu blir jag plötsligt tveksam inför kombinationen av mig och Gumshoe. ... Den som lever får se den dagen jag väl får tummen ur att lira Gumshoe-spel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Storuggla said:
jag kommer inte ihåg vad det hette, men jag skulle tro något med Tsatsugga och det hade franska frenologbeergsklättrare och rött hår och en jävla isbjörn som dödade mig.
Ingen aning vad du snackar om, men isbjörn fick mig att tänka på Beyond the Mountains of Madness. Det brukar ju också tillhöra triaden av de hyllade Call of Cthulhu-äventyren.

Storuggla

Champion
"Ingen aning vad du snackar om, men isbjörn fick mig att tänka på Beyond the Mountains of Madness."

Har aldrig spelat den. Det här var Grönland.

Storuggla, hur fan nu en isbjörn skulle vara på sydpolen liksom

Robert Jonsson

Isbjörnar (OT)

Storuggla said:
hur fan nu en isbjörn skulle vara på sydpolen liksom
Sett Lost? Kan man ha isbjörnar på tropiska öar så ser jag inga problem med att ha dem på sydpolen. :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
Anthraxus said:
Dagens ungdom.
När jag gick i skolan fick man inte använda miniräknare - vilket betyder att jag faktiskt kan räkna i huvudet. :gremlaugh:
Ungdom och ungdom... Vet iofs inte hur gammal du är, men jag upplever inte 29 som helt "ungdom".

Jag fick inte heller använda miniräknare innan typ Matte B i gymnasiet. Det betyder inte att jag kan räkna enkelt i huvudet. Jag kan räkna, men snabbt går det inte - i huvudet eller på papper.

Christoffer

It's all pig.
Måste man verkligen det? Räcker det egentligen inte med att ha en ordentlig backstory med att som faktiskt skett, för att sen se vart ledtrådarna så att säga skapas utav spelarnas sökande? Om någon använder antropologi för att ta reda på om Tcho Tcho-folket offrar på ett specifikt sätt, och du som SL bedömer det som ett vettigt och rationellt användande utav färdigheten som dessutom passar fint för att skapa en ingång till lite infodump från din backstory, varför inte låta det vara så? Jag skulle nog förvisso SL:a Trail så som det är om jag skulle göra det, jag har ett påbörjat äventyr som jag tänkte SL:a för spelgruppen någon gång när tillfälle ges där jag gjort rätt mycket by the book. Men jag skulle helt klart riva upp trådstrukturen i det om det kändes vettigt under spel.

Storuggla

Champion
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det tydligare: Gumshoe passar inte med min spelstil.
Jag hatar förberedelser. Det tar jag vid spelbordet och snor hänsynslöst från rollpersonerna (nackdelar är en licens att jävlas med folk, bara så att du vet). Gumshoe funkar inte för mig. Jag vet om att det inte är så för alla, men så är det för mig.

"Räcker det egentligen inte med att ha en ordentlig backstory med att som faktiskt skett"

Kanske, men så jobbar inte jag.

Storuggla, mindmaps

tull

Hero
Hm. Hur gör ni med handouts? Går det att få tag på bra mallar till sånt?

solvebring

Superhero
Hm. Hur gör ni med handouts? Går det att få tag på bra mallar till sånt?
Ja du, jag har mestadels skapat handouts till fantasyrollspel och då har det varit för att skapa ett extra moment åt spelarna. Så, jag skapar handouts (då jag hittills skapat handouts) då det finns en mening med dem. Då syftar jag på att de dels ger en känsla i spelet liksom att det ger metainformation; något åt spelarna att bråka med. Med andra ord är mina handouts - eller har varit hittills - av den typen att de motsvarar något som rollpersonerna har fått tag på i spel. En karta, en teckning, en skriftrulle, en lapp... Ja, jag skapar helt enkelt rekvisita till spelarna utifrån något som deras rollpersoner i spelet har kommit över. Har rollpersonerna hittat en karta så gör jag en karta åt spelarna. Förutsatt att jag vill att spelarna på metaplan ska bråka med den här jävla kartan - försöka tyda den, lösa dess gåtor osv.

Såsom fantasyseden bjuder så ska inte en karta vara hel, fin, lättläst eller för den delen av vitt papper. Det innebär att jag skriver för hand med bläck eller tusch - alternativt med något najs teckensnitt i datorn och skriver ut - varpå jag sedan misshandlar dokumentet med alltifrån kaffe till snus och ett kok stryk. Ja, något sådant fast jag grejar långt mycket mer. Jag brukar ofta gå för långt, ja. Spelarna brukar ha svårt att läsa.

... Varför gör en vuxen man som jag något sådant? Jo, för att det blir roligare helt enkelt om det finns en känsla kring handouten som i det här fallet även fungerar som rekvisita. Det är inte bara ett vitt skrivarpapper med ett trevligt teckensnitt på, det är ett eget dokument designat för ett syfte och det är samtidigt en gåta, något att läsa och pyssla med i spel liksom på metaplanet. Som sagt.

Så, mjaej... Mallar vetefan. Jag gör mina för hand utefter en idé, ett syfte. Men det finns säkert mallar, det skulle jag tro.

Andra sätt att behandla handouts men som jag själv inte gjort, eller inte gjort så ofta? Ja, det är ju för det första att helt enkelt bara skriva en text rakt upp och ned och ge ut den till spelaren i fråga. Då kommer vi dock till skillnaden att det inte ska fungera som rekvisita eller som en speluppgift på metaplanet. Det är helt enkelt bara information; hemlig eller individuell sådan som jag önskar ge spelaren på ett speciellt sätt, utan att vi behöver avlägsna oss från rummet och prata. Vet att jag gjorde så en gång då samtliga rollpersoner drömde en varsin enskild, fasansfull dröm. För att spara tid och göra det hela individuellt skrev jag ned varje dröm för sig, skrev ut och gav till spelarna sedan när vi spelade.

Fast jag tycker som sagt allra bäst om då en handout är rekvisita och motsvarar ett dokument som rollpersonen har fått tag på. Då kan man helt plötsligt skapa jävligt trevliga dokument för att få lite känsla. Därav tror jag inte heller på mallar. Visst, vissa speciella spel kan nog ha sina mallar - dvs att vissa mallar passar bra till dem - att man i agentrollspel till exempel har utskrifter som liknar mappar osv. Jag föredrar att skapa...

Så om jag spelade ett agentrollspel skulle jag helt enkelt ta en riktig mapp och sedan preparera den med olika utskrifter, vilka jag i sin tur skulle häfta ihop, drösa ned med gem, lappa ihop med utskrivna foton osv.

Men för att verkligen besvara din grundläggande fråga:
- Det beror på vad handouten har för syfte. :gremwink:

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag skulle satsa på 6:e upplagan. Dvs enkel BRP som i mitt tycke inte kommer ivägen för spelandet för mycket (D&D 4, där kommer systemet ivägen för spelet).

Grundsettingen är ju 1920-tal. Sedan finns ju en Cthulhu Gaslight för 1890-tal, och om du vill ha mer Arkiv-X stuk så finns Delta Green. Har inte testat det 2 sistnämda dock så vet inte hur bra de faktiskt funkar.

Vill du ha mycket handouts i ett äventyr så är ju Horror on the Orient Express bra. Dock verkar det vara ganska rälsat (no pun intended) av det vi spelat hittils.

Och jodå, om man bara är lite försiktig så hinner man ha riktigt långa kampanjer. =^_^= Utan att rollpersonen blir totalt skogstokig. Och blir man skogstokig så är det oftast inget problem för då kommer det slemma monstret som gjorde dig galen troligtvis snabbt att äta upp dig.

Karaktärer att dela ut känns fel när man spelar hemma. Dock så kan det vara bra att låta spelarna göra reservkaraktärer som man väver in i kampanjen under tiden i diverse mundana sammanhang.

/Ulfgeir

Robert Jonsson

I Call of Cthulhu är dem redan färdiga i äventyret och bara att använda (eller kopiera snarare). Jag tror det var mer fråga om hur de används. Inte en långt utläggning om handouts i allmänhet. :gremwink:

För att svara på frågan, när jag spelledde Horrror on the Orient Express så såg jag till att använda mig så mycket av dem. Kopierade saker och såg till att karaktärerna fick dem. Jag översatte inte dem alls, vilket man bör göra för vissa spelgrupper (så det inte bryter stämningen). Men har du en grupp som störs av dem, så använd dem rakt av. Rent generellt håller de en rätt hög klass tycker jag.

solvebring

Superhero
I Call of Cthulhu är dem redan färdiga i äventyret och bara att använda (eller kopiera snarare). Jag tror det var mer fråga om hur de används. Inte en långt utläggning om handouts i allmänhet.
Aha, tja. Ursäkta trögheten. Men ni känner ju mig så det får ni leva med. Dessutom tycker jag handouts är skojigt att pyssla med. :gremtongue:

Hur som helst, nu har ju Persson full koll på hur han kan göra de tråkiga kopiorna lite mer färgstarka och intressanta. :gremwink:

För att svara på frågan, när jag spelledde Horrror on the Orient Express så såg jag till att använda mig så mycket av dem. Kopierade saker och såg till att karaktärerna fick dem. Jag översatte inte dem alls, vilket man bör göra för vissa spelgrupper (så det inte bryter stämningen). Men har du en grupp som störs av dem, så använd dem rakt av. Rent generellt håller de en rätt hög klass tycker jag.
Det där kan jag tänka mig kan vara ganska klurigt, beroende på vad man har för sorts grupp. Vissa kanske vill ha dem översatta för att de anser "Vad fan, vi talar ju svenska när vi spelar..." eller för att de är obekväma med engelska. Å andra sidan kan jag personligen tro att man mister mycket att träffsäkerheten och stämningen om man inte lyckas översätta ypperligt väl, eftersom en text för det mesta är bäst och säger just det den ska på originalspråket. Med andra ord, man kan förlora en hel del på att översätta - men det beror ju på gruppen, som sagt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Endyamon said:
I Call of Cthulhu är dem redan färdiga i äventyret och bara att använda (eller kopiera snarare). Jag tror det var mer fråga om hur de används.
Frågar någon efter mallar så ligger det ju nära till hands att anta att det gäller tillverkning snarare än bara användning. Om nu Persson dessutom inte har någon tidigare erfarenhet av Call of Cthulhu känns det också lite knepigt att han redan ska vara helt insatt i förväntningen att alla handouts ska ingå i äventyret.

Jag gjorde som solvebring och dök efter en länk i bland mina bokmärken som har att göra med makande av handouts att göra. Nu var den inte så awesome som jag minns den, men det kanske kan vara till nytta för någon i alla fall: HPLHS Prop Fonts

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Jag gjorde som solvebring och dök efter en länk i bland mina bokmärken som har att göra med makande av handouts att göra. Nu var den inte så awesome som jag minns den, men det kanske kan vara till nytta för någon i alla fall: HPLHS Prop Fonts
Najs! Trevliga teckensnitt, trevlig länk. Den tackar man för. =)

Ja, jag googlade på handouts men jag hade/har inte tid för tillfället att götta mig ordentligt. Tänkte göra en lite bättre efterforskning på trevliga sidor kring ämnet. Man vet ju aldrig vad för slags coola prylar man kan tänkas hitta.

Om man förövrigt kikar lite längre ned här i Vitulvs gamla lya så hittar man lite trevliga bilder på handouts. Vitulv verkar förövrigt köra på det gamla "grunda med kaffe"-receptet han också. =)

tull

Hero
DeBracy said:
Endyamon said:
I Call of Cthulhu är dem redan färdiga i äventyret och bara att använda (eller kopiera snarare). Jag tror det var mer fråga om hur de används.
Frågar någon efter mallar så ligger det ju nära till hands att anta att det gäller tillverkning snarare än bara användning. Om nu Persson dessutom inte har någon tidigare erfarenhet av Call of Cthulhu känns det också lite knepigt att han redan ska vara helt insatt i förväntningen att alla handouts ska ingå i äventyret.

Tackar den där länken kommer vara användbar. Handouts har jag använt tidigare när vi spelat fantasy.

Det jag helt enkelt sökte var länkar som t.ex DeBracy pekade fram. Tänker mig att om jag ska göra tidningsannonser eller domstolsbeslut (eller vad man nu använder) så vore det praktiskt med mallar och sånt som gör arbetet enklare.

Men jag vet inte. Kanske håller "köpesäventyren" så pass hög klass att man borde plöja dessa istället för att komma på egna. I alla fall till en början.

Robert Jonsson

Det är helt klart överkurs tycker jag. Det är visserligen en fin krydda, men när köpäventyren håller en hög klass (iaf. de som rekommenderats) räcker det med att använda dem rakt av.

Sedan när du vill gå vidare och skapa egna berättelser, ja det är då nästa steg blir relevant. Imo. Liksom, varför uppfinna hjulet då det redan är uppfunnet?

Det var därför jag trodde det var vad du var ute efter. Först frågor om vilka köpäventyr och sen handouts - jag la ihop 1 + 1 och fick 2, men missade visst en Y-variabel. Jag trodde du redan var inne på köpäventyr. My bad.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Persson said:
Men jag vet inte. Kanske håller "köpesäventyren" så pass hög klass att man borde plöja dessa istället för att komma på egna. I alla fall till en början.
Det finns som sagt en lång och trogen utgivning, så det borde gå att hitta nåt som verkar både intressant och har bra rykte.

Gällande fräsiga handouts så kan det nog vara värt att gräva i onlineresurser som finns utlagda via diverse statliga arkiv. Du är väl student så jag gissar att du borde ha tillgång till en del via till universitetsbibliotek.