Hm. Hur gör ni med handouts? Går det att få tag på bra mallar till sånt?
Ja du, jag har mestadels skapat handouts till fantasyrollspel och då har det varit för att skapa ett extra moment åt spelarna. Så, jag skapar handouts (då jag
hittills skapat handouts) då det finns en mening med dem. Då syftar jag på att de dels ger en känsla i spelet liksom att det ger metainformation; något åt spelarna att bråka med. Med andra ord är mina handouts - eller har varit hittills - av den typen att de motsvarar något som rollpersonerna har fått tag på i spel. En karta, en teckning, en skriftrulle, en lapp... Ja, jag skapar helt enkelt rekvisita till spelarna utifrån något som deras rollpersoner i spelet har kommit över. Har rollpersonerna hittat en karta så gör jag en karta åt spelarna. Förutsatt att jag vill att spelarna på metaplan ska bråka med den här jävla kartan - försöka tyda den, lösa dess gåtor osv.
Såsom fantasyseden bjuder så ska inte en karta vara hel, fin, lättläst eller för den delen av vitt papper. Det innebär att jag skriver för hand med bläck eller tusch - alternativt med något najs teckensnitt i datorn och skriver ut - varpå jag sedan misshandlar dokumentet med alltifrån kaffe till snus och ett kok stryk. Ja,
något sådant fast jag grejar långt mycket mer. Jag brukar ofta gå för långt, ja. Spelarna brukar ha
svårt att läsa.
... Varför gör en vuxen man som jag något sådant? Jo, för att det blir roligare helt enkelt om det finns en känsla kring handouten som i det här fallet även fungerar som rekvisita. Det är inte bara ett vitt skrivarpapper med ett trevligt teckensnitt på, det är ett eget dokument designat för ett syfte och det är samtidigt en gåta, något att läsa och pyssla med i spel liksom på metaplanet. Som sagt.
Så, mjaej... Mallar vetefan. Jag gör mina för hand utefter en idé, ett syfte. Men det finns säkert mallar, det skulle jag tro.
Andra sätt att behandla handouts men som jag själv inte gjort, eller inte gjort så ofta? Ja, det är ju för det första att helt enkelt bara skriva en text rakt upp och ned och ge ut den till spelaren i fråga. Då kommer vi dock till skillnaden att det inte ska fungera som rekvisita eller som en speluppgift på metaplanet. Det är helt enkelt bara information; hemlig eller individuell sådan som jag önskar ge spelaren på ett speciellt sätt, utan att vi behöver avlägsna oss från rummet och prata. Vet att jag gjorde så en gång då samtliga rollpersoner drömde en varsin enskild, fasansfull dröm. För att spara tid och göra det hela individuellt skrev jag ned varje dröm för sig, skrev ut och gav till spelarna sedan när vi spelade.
Fast jag tycker som sagt allra bäst om då en handout är rekvisita och motsvarar ett dokument som rollpersonen har fått tag på. Då kan man helt plötsligt skapa jävligt trevliga dokument för att få lite känsla. Därav tror jag inte heller på mallar. Visst, vissa speciella spel kan nog ha sina mallar - dvs att vissa mallar passar bra till dem - att man i agentrollspel till exempel har utskrifter som liknar mappar osv. Jag föredrar att skapa...
Så om jag spelade ett agentrollspel skulle jag helt enkelt ta en riktig mapp och sedan preparera den med olika utskrifter, vilka jag i sin tur skulle häfta ihop, drösa ned med gem, lappa ihop med utskrivna foton osv.
Men för att verkligen besvara din grundläggande fråga:
- Det beror på vad handouten har för syfte.