Nekromanti Om man tar bort magiska föremål i DnD4

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är inte en tråd om att spela DnD4 utan magiska föremål, utan mer en tråd om magiska föremåls betydelse.

Ex: i DnD4 förväntas man ha ett visst antal magiska föremål vid en viss level, t.ex. förväntas de flesta lvl 11 PCs ha en +3 rustning och ett +3 vapen.
Vad händer om rollpersonerna INTE har de magiska föremål de förväntas ha?
Givetvis blir encounters svårare -
men HUR mycket svårare?

Kort sagt: hur mycket måste jag sänka encounter level för att det fortfarande ska vara balanserat om rollpersonerna inte har magiska föremål?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
anth said:
Det här är inte en tråd om att spela DnD4 utan magiska föremål, utan mer en tråd om magiska föremåls betydelse.

Ex: i DnD4 förväntas man ha ett visst antal magiska föremål vid en viss level, t.ex. förväntas de flesta lvl 11 PCs ha en +3 rustning och ett +3 vapen.
Vad händer om rollpersonerna INTE har de magiska föremål de förväntas ha?
Givetvis blir encounters svårare -
men HUR mycket svårare?

Kort sagt: hur mycket måste jag sänka encounter level för att det fortfarande ska vara balanserat om rollpersonerna inte har magiska föremål?
Om du nöjer dig med min grova uppskattning, så skulle jag säga att du skall sänka EL motsvarande det plus de saknar. Det under förutsättning att du reducerar EL genom att sänka monstrens grad och inte genom att minska antalet monster.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Lite vild gissning, men borde inte Dark Sun kunna ge lite riktlinjer för det här?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Max Raven said:
Lite vild gissning, men borde inte Dark Sun kunna ge lite riktlinjer för det här?
På sätt och vis, men DS riktlinjer är för en spel med färre magiska prylar, inte utan dem.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
wallahad said:
Problem 2 är väll att div Monster inte skadas annat än av +X föremål?
Nej, något sådant finns inte i 4E. Level fungerar som allsmäktig indikation på huruvida ett monster är lämpligt att använda.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jarl said:
wallahad said:
Problem 2 är väll att div Monster inte skadas annat än av +X föremål?
Nej, något sådant finns inte i 4E. Level fungerar som allsmäktig indikation på huruvida ett monster är lämpligt att använda.
Det finns en uppsjö av skadebegränsningar i form av "resistance +3 against fire" osv. som har övertagit rollen att göra vissa monster mer motståndskraftiga mot vissa sorters vapen. Och i gengäld finns "vulnerabilities" mot andra "kraftkällor".

Vilket på det hela taget är ett rätt bra, enkel och kul system för att ge monster en viss profil. Det gör det också rätt lätt att anpassa rollpersoner till att ha specialiteter - om man vill ha en cleric som är bra på att jaga odöda, så maximerar man antalet krafter som gör "radiant"-skada.

Vissa magiska vapen kan ha som effekt att ge skada av en viss typ, men eftersom det finns gott om powers som gör skada av en specifik typ alldeles oavsett vapen, är dörren ingalunda stängd för den saken, även om man minskar på antalet magiska föremål.
 
Top