Nekromanti Om moderators sätt att agera.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag och en annan forumit blev nyligen kallade jävla-snorungar och det resulterade i att tråden stängdes och hot om vidare avstängning för ett okänt antal forumiter från moderatorn.

Eftersom personen som kallade mig jävla-snorunge inte blev avstängd så undrar jag hur jag skall tolka modereringen!? Är det numer ok att kalla andra forumiter sådana tillmälen eller är det bara några förutbestämda forumiter som det är ok att använda dylika språk mot?

Jag frågande den berörda moderatorn om detta och han tyckte jag skulle klaga hos redaktionen på forumet, vilka jag för övrigt inte ens vet vilka de är.

Men jag kan garantera att om jag skulle använda det språket som användes mot mig i tråden så skulle ribban ligga bra mycket lägre, den brukar ligga bra mycket lägre men tydligen inte nu. Varför?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Förmodligen för att våra moderatorer är människor.

Detta forum kommer säkerligen att hälsa AI-baserade moderator-botar välkomna med öppna armar, den dagen de finns att tillgå. (Om inte annat så för att, hallå! AI-botar!!!!)

Men till dess är det halvannat kilo elektrifierat fett som sköter tänkandet hos dem, liksom hos oss andra - och elektrifierat fett är inte alltid fullkomligt objektivt. Det har dåliga dagar och det har bra dagar, det bedömer en sak på ett sätt ena dagen och på ett annat andra dagen.

Poängen med att ta upp frågan med "redaktionen" är att deras roll lite grand är att fungera som kontrollfunktion (eller möjligen om en vill uttrycka det mer informellt, ett bollplank) till moderatorerna.

Det är "the proper way", helt enkelt. Att öppna trådar om det, är inte nödvändigtvis ett bra sätt. Hur frustrerande det än kan vara, att inte kunna diskutera det öppet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Eftersom moderatorer är människor så borde de också kunna granska sitt agerande och därmed ändra sitt beslut!? För i sak så bör öppna förolämpningar mot person leda till avstängning, och att kalla någon jävla-snorunge för att hen har en annan avsikt är för mig inte en så svår fråga att moderera.

Och att öppna en tråd om det är för att droppen rann över. Jag blir förolämpad, anmäler inlägget och det enda som händer är att tråden stängs ned.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Om du bett en moderator att göra det, och blivit ombedd att istället kontakta redaktionen, så föreslår jag att det är den bästa vägen att lösa det.

Svaret kan ju tyda på att just den personen, just nu, inte kan, vill, har tid, orkar eller känner att det vore meningsfullt för hen att ompröva ett fattat beslut utan att något nytt tillkommit i sak.

Alltså, det kan finnas många skäl. Även många skäl till att varför en fortsatt diskussion med samma person, inte är önskvärd.

Återigen - vi är bara människor. Ibland är det tufft att vara moderator.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tack Rymdhamster!

Tycker dock fortfarande att det är värt att diskutera detta då det i just detta fallet är solklart att man inte kallar varandra jävla-snorungar eller något lika förolämpande och sen kommer undan med det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det kan vara värt att nämna att en person nu blivit avstängd i den tråd Minimoni syftar på.

Redaktionen är ingen hemlig grupp på forumet, men jag håller med om att det inte är buslätt att ta reda på vilka de är om man inte vet det från början.
Jag ber om ursäkt om jag missat någon, men dessa är de som jag kommer ihåg på rak arm:
Gröna globala moderatorer: Krille, Gurgeh, Cissi, Man Mountainman
Röda redaktörer: Dante, Magnus Seter, solvebring, gizmo
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
En fråga till redaktionen: Är det inte Askfågeln som skall låsa trådar i deras eget forum Och skall någon stängas av så borde väl Askfågeln tillfrågas? Det är väl faktiskt deras forum (som hostas av Rollspel.nu)?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
anth;n106154 said:
Gröna globala moderatorer: Krille, Gurgeh, Cissi, Man Mountainman
Röda redaktörer: Dante, Magnus Seter, solvebring, gizmo
Ackerfors är väl en röding också, tror jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n106165 said:
En fråga till redaktionen: Är det inte Askfågeln som skall låsa trådar i deras eget forum Och skall någon stängas av så borde väl Askfågeln tillfrågas? Det är väl faktiskt deras forum (som hostas av Rollspel.nu)?
Åskfågelns forum är fortfarande en del av rollspel.nu, och rollspel.nus regler gäller även där.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Krille;n106168 said:
Åskfågelns forum är fortfarande en del av rollspel.nu, och rollspel.nus regler gäller även där.
Ok, då tycker jag iallafall att det borde vara de som bestämmer sina egna regler (eller iallafall delvis).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Caligo;n106172 said:
Ok, då tycker jag iallafall att det borde vara de som bestämmer sina egna regler (eller iallafall delvis).
Det står dem säkerligen helt fritt att starta sitt eget forum om de vill ha sina egna regler. Tänk på WRNU som Sverige. Klart du får öppna en egen klubb, men det är fortfarande Sveriges lagar som står över klubbens egna regler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n106172 said:
Ok, då tycker jag iallafall att det borde vara de som bestämmer sina egna regler (eller iallafall delvis).
I så fall krävs det också daglig närvaro och aktivitet. En av poängerna med att ha forumet på rollspel.nu är att aktiviteten "outsourcas" till moderatorkåren här, så att man slipper det jobbet.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Rymdhamster;n106174 said:
Det står dem säkerligen helt fritt att starta sitt eget forum om de vill ha sina egna regler. Tänk på WRNU som Sverige. Klart du får öppna en egen klubb, men det är fortfarande Sveriges lagar som står över klubbens egna regler.
Jag håller inte med. Varför skulle forumen ifråga inte kunna välja vems regler och vem som modererar?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Krille;n106175 said:
I så fall krävs det också daglig närvaro och aktivitet. En av poängerna med att ha forumet på rollspel.nu är att aktiviteten "outsourcas" till moderatorkåren här, så att man slipper det jobbet.
Jag håller inte med. Varför skulle forumen ifråga inte kunna välja vems regler och vem som modererar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n106177 said:
Jag håller inte med. Varför skulle forumen ifråga inte kunna välja vems regler och vem som modererar?
Poängen är inte vilka regler som gäller eller vem som modererar.

Poängen är att de måste moderera. De måste vara närvarande och kolla sina trådar varje dag, och vara aktiva. Det kan gå veckor mellan Åskfågelns besök här, så där finns ett inneboende problem om de ska moderera själva: när trådar går åt helvete så går det inte att göra något åt det nästa vecka.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Rymdhamster;n106180 said:
Wrnu:s hus, wrnu:s regler.
man kan ju svara på frågan istället för att svara som en programmerad robot. Tack på förhand...

EDIT: Jag får omformulera frågan så att du förstår: Varför skulle inte WRNU kunna bestämma att forumen får bestämma reglerna själva? Att de/vi/ni inte vill är liksom inte någon riktig anledning imho.
 
Top