Nekromanti Om moderators sätt att agera.

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Krille;n106179 said:
Poängen är inte vilka regler som gäller eller vem som modererar.

Poängen är att de måste moderera. De måste vara närvarande och kolla sina trådar varje dag, och vara aktiva. Det kan gå veckor mellan Åskfågelns besök här, så där finns ett inneboende problem om de ska moderera själva: när trådar går åt helvete så går det inte att göra något åt det nästa vecka.
jaha vad bra! Då kan Askfågeln (och de andra separata forumen) bestämma reglerna på deras forum och moderatorerna hjälpa till.

Jag pratar dessutom om alla forum - Arfert och jag är ju t.ex. här väldigt ofta.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
Det är redaktionen på wrnu, och ytterst Magnus Seter som ansvarig utgivare, som ansvarar för och driftar sajten. Jag tycker det är fullt naturligt att deras regler gäller på hela sajten. Även de underforum som är officiella forum för olika företag eller spel. De lånar ju utrymme och resurser, mig veterligen utan kostnad (rätta mig om jag har fel, den som vet).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n106192 said:
man kan ju svara på frågan istället för att svara som en programmerad robot. Tack på förhand...
Det finns en viss inneboende logik där dock: det är en fördel om samma regler gäller över hela plattformen, och att det inte finns särskilda regler för vissa forum.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Caligo;n106192 said:
man kan ju svara på frågan istället för att svara som en programmerad robot. Tack på förhand...

EDIT: Jag får omformulera frågan så att du förstår: Varför skulle inte WRNU kunna bestämma att forumen får bestämma reglerna själva? Att de/vi/ni inte vill är liksom inte någon riktig anledning imho.
Det där var otrevligt =(

Tack för mig.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Krille;n106196 said:
Det finns en viss inneboende logik där dock: det är en fördel om samma regler gäller över hela plattformen, och att det inte finns särskilda regler för vissa forum.
Men... jag håller alltså inte med - jag tycker inte det finns någon vettig logik. Skall jag skriva frågan på ett tredje sätt? Jag tror nog du förstår egentligen...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
Caligo;n106192 said:
Varför skulle inte WRNU kunna bestämma att forumen får bestämma reglerna själva? Att de/vi/ni inte vill är liksom inte någon riktig anledning imho.
Varför skulle de? :p Det tycker jag låter som en formel för svårare arbete för moderatorer och ökad risk för konflikter med underforum-ansvariga.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n106195 said:
Det är redaktionen på wrnu, och ytterst Magnus Seter som ansvarig utgivare, som ansvarar för och driftar sajten. Jag tycker det är fullt naturligt att deras regler gäller på hela sajten. Även de underforum som är officiella forum för olika företag eller spel. De lånar ju utrymme och resurser, mig veterligen utan kostnad (rätta mig om jag har fel, den som vet).
Grrrr.... jag håller ju för i helvete inte med. Preparing to cast mighty spell...... "Förstå!"

Varför kan inte forumen själva bestämma? Varför kan inte WRNU bestämma att forumen kan bestämma?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n106203 said:
Grrrr.... jag håller ju för i helvete inte med. Preparing to cast mighty spell...... "Förstå!"

Varför kan inte forumen själva bestämma? Varför kan inte WRNU bestämma att forumen kan bestämma?
Det blir en förvirrande användarupplevelse och därmed sämre användarupplevelse om det är olika regler på olika brädor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Caligo;n106194 said:
jaha vad bra! Då kan Askfågeln (och de andra separata forumen) bestämma reglerna på deras forum och moderatorerna hjälpa till.

Jag pratar dessutom om alla forum - Arfert och jag är ju t.ex. här väldigt ofta.
Det finns ETT forum på www.rollspel.nu och det finns en uppsättning regler som gäller.
Sedan finns ett antal underfora som samtliga lyder under rollspel.nus regler.
Åskfågeln och Saga Games har alltså inga forum på sajten, utan underforum.
Har man ett underforum här får man inte hitta på egna regler.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Krille;n106207 said:
Det blir en förvirrande användarupplevelse och därmed sämre användarupplevelse om det är olika regler på olika brädor.
Det var nog den enskilt sämsta ursäkten jag hört i hela mitt liv.
EDIT: jag hoppas du skojade.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
anth;n106208 said:
Det finns ETT forum på www.rollspel.nu och det finns en uppsättning regler som gäller.
Sedan finns ett antal underfora som samtliga lyder under rollspel.nus regler.
Åskfågeln och Saga Games har alltså inga forum på sajten, utan underforum.
Har man ett underforum här får man inte hitta på egna regler.
Herregud. Det där är ju bara en korkad åsikt. Jag kan förstå att någon tror sig tycka att det skall vara så men varför inte ändra på det till något bättre? Inget säger väl att det måste vara så?

EDIT: Återigen: varför?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Caligo;n106211 said:
Det var nog den enskilt sämsta ursäkten jag hört i hela mitt liv.
EDIT: jag hoppas du skojade.
Eh, nu hoppas jag att du skojar.

För mig är rollspel.nu = WRNU = ett forum
Varför i hela fridens namn skulle samma forum ha olika regler på olika platser?

Jämför rollspel.nu med en butiksgalleria som man strosar runt i. Så kommer man till en butik som ser intressant ut. Men där får man inte gå in för den butiken har kostymtvång. Så kommer man till en annan butik som man inte heller får gå in i för där måste alla vara minst 180 cm långa,... o.s.v.
Hur många tror du skulle besöka den gallerian?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,998
Location
Rissne
Caligo;n106215 said:
Herregud. Det där är ju bara en korkad åsikt
På vilket sätt är den "korkad"? Och varför är du så otrevlig?


Jag tycker att det här är väldigt enkelt: Jag går till rollspel.nu för att diskutera rollspel och en massa annat. För mig är det här EN sajt, inte ett dussin småsajter som "råkar" dela system. En av grejerna som skapar en bra helhetsupplevelse är att layouten ser likadan ut oavsett vilken del av sajten man går till. En annan är att samma regler gäller överallt, eller att det åtminstone finns en grundläggande miniminivå. Jag kan tänka mig att ägare av delforum skulle kunna få LÄGGA TILL regler, men TA BORT? Inte en chans i helvete.

Det blir, som Krille säger, en markant sämre forumupplevelse om, till exempel, något underforum plötsligt inte skulle ha regeln att man inte får syssla med personliga påhopp. Det här är ett forum, en helhetsupplevelse. Vill man inte vara en del av den helhetsupplevelsen förstår jag inte varför man har sitt forum här.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
Okej, jag biter även om jag tycker frågan är dum:

1. Krilles argument om användarupplevelsen är högst relevant. Redan idag är det många användare som inte vet att de officiella forumen faktiskt i någon mån tillhör spelens skapare. Tänk dig hur bisarr upplevelsen skulle vara om en användare som anmält ett inlägg i ett sånt forum får svaret "nä, tyvärr gäller inte regeln du hänvisar till just där"

2. Ett inlägg som skrivs i ett underforum dyker upp i senaste inlägg och upplevs som en del av forumets klimat även om det ligger i ett underforum (det går att stänga av, men då blir också spelskaparnas forum mindre synliga och mindre aktiva), det skulle vara högst opassande att inlägg som ligger i samma lista modereras helt olika.

3. Du nämnde att spelskapare skulle bestämma reglerna för sina underforum och sedan få hjälp av moderatorkåren att upprätthålla dem. Det skulle också innebära att varje moderator måste läsa in sig på flera uppsättningar regler och komma ihåg var varje regel ska tillämpas. Jag tror de har nog mycket att stå i redan.

4. Hur stor frihet skulle spelskapare ha att utforma reglerna i sitt eget underforum? Att bara hitta den avvägningen kräver i sig jobb. Som sagt, Magnus Seter är fortfarande ansvarig utgivare för sajten.

Kan du förklara på vilket sätt det skulle vara en förbättring? Jag ser nämligen ingen.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
anth;n106216 said:
Eh, nu hoppas jag att du skojar.

För mig är rollspel.nu = WRNU = ett forum
Varför i hela fridens namn skulle samma forum ha olika regler på olika platser?

Jämför rollspel.nu med en butiksgalleria som man strosar runt i. Så kommer man till en butik som ser intressant ut. Men där får man inte gå in för den butiken har kostymtvång. Så kommer man till en annan butik som man inte heller får gå in i för där måste alla vara minst 180 cm långa,... o.s.v.
Hur många tror du skulle besöka den gallerian?
jag skojar inte men det kanske var något överdrivet.

Jag tycker det är bättre att se de olika forumen som just olika forum (som man ju hör av namnet) mer än exakt samma forum som WRNU.
(Du vann förövrigt pris för sämsta exempel)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Caligo;n106215 said:
Herregud. Det där är ju bara en korkad åsikt. Jag kan förstå att någon tror sig tycka att det skall vara så men varför inte ändra på det till något bättre? Inget säger väl att det måste vara så?

EDIT: Återigen: varför?
Rollspel.nu började som ETT forum för ungefär 15 år sedan.
Exakt när tycker du att det plötsligt blev flera forum och varför?
(jag tycker nämligen inte att det blivit flera forum och när vi har forumsträffar talar vi inte om eoniter, sagaiter eller westerniter. Vi talar om forumiter på WRNU för det är ett forum och jag har ännu inte varit med om att något underforum haft en egen forumsträff)

Jag tycker inte att det blir bättre med flera separata forum under rollspel.nu och du har ännu inte lyckats ge något exempel på varför det skulle bli bättre.
Visa först hur det skulle bli bättre så kan vi fortsätta att diskutera saken.

Om någon (t.ex. Riot Minds eller Fria Ligan) vill ha ett eget forum får de väl sätta upp det själva. Men faktum är att ingen har något eget forum på rollspel.nu även om det skulle vara ett officiellt forum för ett spel.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,036
Location
Göteborg
Krille;n106217 said:
På vilket sätt blir det bättre för användarna om de officiella forumen kan hitta på egna regler?
Du säger ju nästan det själv: De är ju faktiskt användare av det officiella forumet (när de använder/skriver/läser i detta alltså) - då är det ju rätt självklart att de skall följa deras regler.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mig spelar det ingen roll om det är samma regler som gäller på hela forumet eller om underforum får skapa egna regler, det viktigaste är slutligen att alla behandlas någorlunda lika av moderatorkåren.

Visst är moderatorerna bara människor och jag är inte vredgad på Krille och den omtalade tråden,men att en person som Krille, en person Jag respekterar jävligt högt gjorde som han gjorde det har jag svårt att förlika mig med. Nu fick jag upprättelse via Dante men det borde inte gått så långt.

Jag satt här bara för några veckor sedan och prisade forumet för att personangrepp och liknande inte tolererades, vilket självklart är bra. Jag hoppas forumet även i fortsättningen inte kommer tillåta personangrepp för det ger upphov till ett hemskt forumsklimat.

Jag har varit på forumet innan jag flyttade till Japan 2004, så något år innan dess. Sedan dess har forumet blivit bättre på att ta hand om mobbing och angrepp mot person. Måste dock säga att efter jag var dum nog att berätta vad jag röstade i förrförra valet så tycker jag toleransnivån i angrepp mot mig som person har påverkats aningen åt det sämre hållet. Detta kan självklart vara helt fel och de gånger förolämpningar av de grövre slagen slunkit igenom så har det varit av annan orsak, det är i alla fall det jag hoppas.
 
Top