Nekromanti Om moderators sätt att agera.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Arfert;n106430 said:
Blir man permabannad så går det ju inte att överklaga, om man inte lyckas få tag på Magnus på annan plats på Internet.
Det går alltid att maila till redaktionen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Rymdhamster;n106432 said:
Det går alltid att maila till redaktionen.
Med det sagt så är det inte en garanterad väg att komma i kontakt. Det verkar som att det funkar ibland, och ibland inte.

För att enklast komma i kontakt med mig, till exempel, kan en mejla magnus(a)houdini.se.

I dagarna har vi semester och fläckvis tillgång till både mejl, forum och Internet (jorå, så kan det vara till och med i Sverige). Så det kan vara så att svar eller åtgärd inte kommer på en gång.

När det gäller underforum så har såvitt jag minns ingen av de som har sina underforum här efterfrågat särskilda regler, så jag har faktiskt inte tänkt alls på den frågan. I min mening är det enklaste för alla att samma regler gäller alla underforum, och som sagt är det ingen som hittills velat ha det annorlunda.

EDIT: För att förtydliga, att Caligo tar upp detta nu är alltså första gången jag sett någon uttrycka att det skulle vara bra att ha olika regler på underforumen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Caligo;n106292 said:
... tillämpningen är såklart upp till Magnus Seter (eller vem som nu bestämmer?)
Om det blir nått knas är det jag som till sist bestämmer. Pucken stannar hos mig, som det heter på utrikiska. Annars är det Dante som är den som står bakom forumets "tillämpning" så att säga, regler, anda, klimat och sånt.

Redaktionen är också med och bestämmer, och sedan moderatorerna. Och till sist användarna, som genom sin feedback är med och bestämmer vad som ska hända på forumet. Dock tar ju sånt en fasligt lång tid eftersom det är svårt att hitta konsensus kring annat är "stora" idéer, till exempel införandet av ett presentationsforum som debatterades länge och som till sist genomfördes.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Magnus Seter;n106504 said:
Med det sagt så är det inte en garanterad väg att komma i kontakt. Det verkar som att det funkar ibland, och ibland inte.

För att enklast komma i kontakt med mig, till exempel, kan en mejla magnus(a)houdini.se.
Skulle det vara en möjlighet att lägga till ett par väl valda emailadresser i det klistrade regelinlägget (där redaktionens mailadress står) för att öka möjligheterna till kontakt vid frågor, åsikter och överklagningar?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Caligo;n106246 said:
Man får inte (har jag alldeles säkert för mig) ha ett eget forum på rollspel.nu och samtidigt ha ett helt separat forum.
Nä, nån sån regel finns inte. Har aldrig funnits, tror jag? Vi har haft Drakar och Demoner-forum här och så har Riot haft sitt eget officiella. Men eftersom det finns ett "riktigt" forum för Riot så samlas deras fans där, och då avtar trafiken här och då blir det till sist så att forum viks in under "rollspel" eller nått sånt.

Dock är det så att när det finns ett eget officiellt forum så har förlaget av förklarliga skäl inte velat att rollspel.nu ska vara ett till officiellt forum. Men om trafiken är stor nog, kan vi ha ett forum här även om det finns ett officiellt forum nån annanstans.

Men det har blivit så att om det finns ett officiellt forum nån annanstans, går trafiken dit. Och så ska det ju vara, rollspel.nu är inte ute efter att knycka trafik från förlag som kör själva.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Rymdhamster;n106508 said:
Skulle det vara en möjlighet att lägga till ett par väl valda emailadresser i det klistrade regelinlägget (där redaktionens mailadress står) för att öka möjligheterna till kontakt vid frågor, åsikter och överklagningar?
Javisst. Och skriva in redaktion och moderatorkår också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,998
Location
Rissne
Magnus Seter;n106510 said:
Nä, nån sån regel finns inte. Har aldrig funnits, tror jag?
Jag är väldigt osäker här, men jag har också fått för mig att det varit sagt att man som spelmakare måste välja, typ. Men det är en gammal, gammal regel isåfall, som nog var ganska informell då och som inte skrivits ner sedan dess.

Men jag kan ha missuppfattat det också.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
krank;n106513 said:
Jag är väldigt osäker här, men jag har också fått för mig att det varit sagt att man som spelmakare måste välja, typ.
Okej, då säger vi så här: någon sådan regel finns inte nu! :grin:

För om både du och Caligo minns det, så kan det ju ha varit så och sedan har det släpat med på nått sätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den fanns absolut, i alla fall när SagaGames startade forum. Det var jätteviktigt att man inte hade ett eget forum någon annanstans. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Arfert;n106531 said:
Den fanns absolut, i alla fall när SagaGames startade forum. Det var jätteviktigt att man inte hade ett eget forum någon annanstans. :)
Attans, vad bra att ni andra har bättre koll! Hoppas att det inte finns en massa andra sådana rester som lurar i hörnen. :eek:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Magnus Seter;n106511 said:
Javisst. Och skriva in redaktion och moderatorkår också.
Nu har jag (ta i trä) lyckats undvika att bli bannad här, så jag vet inte vilken upplevelse man har som utstött. Jag antar att man, när man försöker logga in, möts av någon sorts informationssida. Jag tror det skulle vara bra om den innehåller information om:

* Att man är bannad.
* Av vem.
* Hur länge.
* Varför.
* Var man kan vända sig för "överklagande."

T ex: "Du har blivit bannad av Krille till 2016-12-24 kl 23:59. Anledningen till detta är att du uttalade dig nedsättande om flickor med rävsvans. Om du tycker detta beslut är felaktigt kan du maila redaktionen på redaktion@rollspel.nu."
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Staffan;n106552 said:
Nu har jag (ta i trä) lyckats undvika att bli bannad här, så jag vet inte vilken upplevelse man har som utstött. Jag antar att man, när man försöker logga in, möts av någon sorts informationssida. Jag tror det skulle vara bra om den innehåller information om:

* Att man är bannad.
* Av vem.
* Hur länge.
* Varför.
* Var man kan vända sig för "överklagande."

T ex: "Du har blivit bannad av Krille till 2016-12-24 kl 23:59. Anledningen till detta är att du uttalade dig nedsättande om flickor med rävsvans. Om du tycker detta beslut är felaktigt kan du maila redaktionen på redaktion@rollspel.nu."
Bra idé. Ska kolla med teknikerna om det går att göra. Bäst vore ju om det också gick iväg ett mejl med samma sak.

EDIT: Läste precis innan denna post ett inlägg av dig på EN World. :grin: You are everywhere!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Staffan;n106552 said:
Nu har jag (ta i trä) lyckats undvika att bli bannad här, så jag vet inte vilken upplevelse man har som utstött. Jag antar att man, när man försöker logga in, möts av någon sorts informationssida. Jag tror det skulle vara bra om den innehåller information om:

* Att man är bannad.
* Av vem.
* Hur länge.
* Varför.
* Var man kan vända sig för "överklagande."

T ex: "Du har blivit bannad av Krille till 2016-12-24 kl 23:59. Anledningen till detta är att du uttalade dig nedsättande om flickor med rävsvans. Om du tycker detta beslut är felaktigt kan du maila redaktionen på redaktion@rollspel.nu."

Jag tycker att det låter vettigt, med ett undantag. Är det verkligen så klokt att skriva vem man blir bannad av? Reglerna gäller för alla och moderatorskåren är rimligtvis enad när det gäller åtgärder och beslut. Risken med att lägga ansvaret på en enskild person är att den som blir bannad eller föremål för andra åtgärder kanske tror att hen drabbats av någons nycker eller tyckande och därmed öppnas dörren för ännu mer ifrågasättande och rättshaverism.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
walium;n106694 said:
Jag tycker att det låter vettigt, med ett undantag. Är det verkligen så klokt att skriva vem man blir bannad av? Reglerna gäller för alla och moderatorskåren är rimligtvis enad när det gäller åtgärder och beslut. Risken med att lägga ansvaret på en enskild person är att den som blir bannad eller föremål för andra åtgärder kanske tror att hen drabbats av någons nycker eller tyckande och därmed öppnas dörren för ännu mer ifrågasättande och rättshaverism.
Well, först och främst framgår det ju av det modererande inlägget vem det var som bannade personen i fråga, så det är ju på intet sätt ny information, bara lättillgängligare.

Och den informationen kan ju vara väldigt intressant om man exempelvis har vidare frågor kring modereringen. Dvs man kanske accepterar att man blev avstängd, men man vill veta lite mer om anledningen varför, kanske få den förtydligad. För ibland (till och med ofta) är det resonemang som presenteras i modereringen inte helt solklar, eller så kanske man vill diskutera hur man kunde formulerat sig för att hålla det stötande inlägget på en mer acceptabel nivå (en del strävar ju trots allt mot att bete sig acceptabelt, och försöker lära sig av sina misstag).

Då kan det ju vara intressant att vända sig direkt till den som faktiskt stängde av en.


EDIT/TILLÄGG: vikigt i det här fallet är att när en annan moderator går in och skärper eller ändrar en åtgärd (vilket händer titt som tätt, så inte alltid så eniga) så bör den sidan uppdateras därefter.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,643
Location
Stockholm
Rymdhamster;n106706 said:
Då kan det ju vara intressant att vända sig direkt till den som faktiskt stängde av en.
Värt att ta i beaktning är att när någon anför invändning mot moderering så diskuteras detta även till 99% av tillfällena mellan moderatorer och redaktionen.

Vi har en dialog internt hela tiden om i stort sett alla ingrepp vi gör, och varför. Fört att försöka hålla oss själva runtomkring samma måttstock, så att säga. Ingen moderator agerar enligt den licens som 007 har tilldelats. :grin:

Fast det är klart, det vore coolare att vara "Q" än "Ansvarig utgivare".
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som sagt tidigare så tycker jag forumet har blivit bättre och mer jämt i sina utdelningar av straff och liknande. Det är inte konstigt att misstag eller olika tolkningar av situationer uppstår. Vad jag själv kommer ihåg har jag aldrig blivit avstängd men det har säkert varit nära mer än en gång.

Folk får enligt mig gärna debatera stenhårt för sina åsikter, men direkta personangrepp är det jag personligen tycker borde straffas hårdast då det verkligen inte hör hemma på ett civiliserat fora som detta faktiskt är.
 
Top