Nekromanti Om Neotech

Neptune

Veteran
Jag har aldrig spelat neotech och undrar hur det är.
Är det typ som mutant?:världen är förstörd och ödelagd...
Eller nåt annat? Är alla vapen Hi - Tech eller primitivt skräp..
Är regelsystemet kompliserat och verklighets troget eller lätt
och udda?
måste få veta! /images/icons/hairy.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/hairy.gif

No Leaf Clover

Veteran
Världen är cyberpunk och hi-tech, men ändå otroligt formbar...

Man kan antingen vara i slummen, rika kvarteren, månen med mycket mera....

Reglerna är lätta i början och om man vill kan man ta in så kallade frivilliga regler och göra det mer svårt / realistiskt...

Det är ett mycket bra rollspel i sin changer.

Storuggla

Champion
Neotech var cyberpunk, med en funkis värld och stora städer. Allt var väl.
Neotech2 är mer technotriller (tycker jag). Reglerna är som Eons, med andra ord är det en enkel grundregel (rulla massor av t6 mot en svårighetsgrad) med en ohemul massa extraregler.
Vapnen är väl högtek, om man bortser från bolllträn och andra klassiker.

Storuggla, huvudvärk

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Är det typ som mutant?:världen är förstörd och ödelagd...
Eller nåt annat?

Världen är skitig, råkapitalistisk och i allmänt förfall.

Är alla vapen Hi - Tech eller primitivt skräp..

Vapnena är högteknologiska. Räkna dock inte med några stridslasrar, det har trots allt bara gått 60 år.

Är regelsystemet kompliserat och verklighets troget eller lätt
och udda?

Regelsystemet är inte komplicerat. Det bygger kring en enkel princip om att man ska slå en kasse ObT6:or mot nåt värde. Får man mindre eller lika med så går det bra, får man över så snyter det sig.
Om du undrar vad Ob står för så fungerar det som följer.
Varje gång Ob1T6 slår en 'sexa' så ska man slå om 'sexan' med Ob2T6. Om någon av dessa åker på en sexa så ska man slå om dom med 2 nya tärningar vardera osv osv.

Ja, rent teoretiskt innebär det att man kan slå oändligt högt med Ob1T6, men det gör man aldrig i praktiken.

Stridssystemet är mycket bra, och är baserat på realism. Alltså inge feng shui "hoppa-över-bord-och-volta-3-gånger-om-och-skjuta-5-killar-samtidigt" här inte.
Vapnena är tokfarliga. Får man en schysst träff så är man mer eller mindre nere.
Däremot så blir det aldrig så där överdrivet komplicerat, men du bör nog ha en miniräknare eller en naturvetare med dig när du gör karaktärer, det är en del räknande.

Ha skoj

nexussix

Warrior
Neotech har mycket bra regler, speciellt vad gäller strid och vapen. Världen är dock torftigt beskriven och det är mer technotriller än Cyberpunk. Köper du Neotech får du ett bra regelsystem men måste vara beredd på att skapa din egen världsbild. Vill du ha action och mycket vapen är N2 och tillhörande vapenmodul ett bra alternativ. Vill du ha mer cyberpunk känsla och allmänt bättre förklarad värld och miljöer ska du kika på Cyberpunk 2020.

cernael

Warrior
Om Naturvetare (OT)

Däremot så blir det aldrig så där överdrivet komplicerat, men du bör nog ha en miniräknare eller en naturvetare med dig när du gör karaktärer, det är en del räknande.
Enligt min erfarenhet är en äkta naturvetare ingen bra ersättning för en duglig miniräknare; tänk på att de flesta naturare i första ring tilldelas en "hjärnprotes" (ofta av modellen TI-83) som obevekligt ser till att de glömmer allt vad huvudräkning heter...

/Cernael san, Nv3b - tappade bort sin räknare...

seinet

Swashbuckler
Re: Om Naturvetare (OT)

Då ersätter man helt enkelt naturvetaren med en Chalmerist då. Är det inte lite orimligt att man skall VETA vad Sinus för 11Pi/12 är?

/Seinet Wintermute - Skall iväg till sommarjobbet om en halvtimme efter 4½ timmars sömn

cernael

Warrior
Re: Om Naturvetare (OT)

Då ersätter man helt enkelt naturvetaren med en Chalmerist då. Är det inte lite orimligt att man skall VETA vad Sinus för 11Pi/12 är?
Sådar någonstans strax under 2...tur att jag inte ska till Chalmers; jag gillar onödig kunkap, men det där var FÖR långt bortom gränsen...

På tal om något...läste någonstans (Skivvärlden, tror jag) om någon som förbannade gudarna för att Pi inte var lika med 3...hur skulle världen se ut om Pi=3?

/Cernael san