Fast det där är ju ett problem med internetdiskussioner. Om diskussionen fördes privat mellan två personer skulle det vara en automatisk lugnare diskussion. När den förs i en allmän/öppen tråd så är det mycket viktigare för alla inblandade att de inte förlorar ansiktet, så de beter sig mycket svinigare. I know this for a fact.Troberg said:Nja, det sätter ju subtråden i ett läge där alla har möjligheten att leverera ett sista ord. Fast det är klart, föredrar du "penultimatum" framför "ultimatum", så är det OK för mig.Recca said:Fast det skulle göra syftet med funktionen meningslös, i min mening. Dessutom skulle den heta fel. Den skulle behöva heta Näst sista ordet, istället. Och det klingar helt fel för mig.Troberg said:Nja, jag skulle snarare se att det gav andra möjlighet till en replik, dvs att alla fick ett svar där, inget mer.Recca said:Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.
Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Det känns rättvisare så, annars blir den lätt en "Screw you guys, I'm going home!" som inte kan ifrågasättas. Jag tycker att om man kommer med en slutreplik så är det inte mer än rätt att man ger sin motpart en chans att göra detsamma.
Jag tror också att om folk vet att "Det här är min sista chans att få det jag vill få sagt sagt" så tänker man efter rejält mycket extra innan man skriver, man smattrar inte bara ut ett "Screw you"-inlägg. Man vill helt enkelt göra ett vattentätt case.
Jag tänker att efter att man klickat i Sista Ordet och du klickar på svara på inläggsknappen så kommer du till ett pm-fönster och måste skicka det som pm till den personen. Sedan dyker det upp som en liten kursiverad notering i originalinlägget där det står: "Svarad på av X". På så vis kan flera svara på det om de vill det och då står det "Svarad på av X, Y, Z". För som sagt, de flesta skriver andra svaret mest för att vinna cred så de inte ser dumma ut och det eskalerar ju egentligen bara diskussionen till något som leder till varningar. Men om man näsan direkt är tvungen att gå till pm's så tror jag att nivån automatiskt kommer hållas mycket finare.Vitulv said:Hah! Det är en sjukt rolig och inspirerande idé, men jag tror tyvärr att funktionen skulle leda till två tråkiga saker:Recca said:Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.
Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
1. Den skulle användas för att mula in dryga slutklämmar i fejset på folk.
2. Folk skulle hitta andra vägar att svara på inlägget, dvs. i ett svar på ett annat inlägg i samma tråd.
Observera att moderatorer naturligtvis har möjlighet att skriva svar till Sista Ordet inlägg. Samt, kom ihåg att det går lika väl att anmäla pm's om folk skulle bete sig illa.