Nekromanti Om ni fick önska ett rollspel...

Tack! Jag har kollat in E6 och det är egentligen där idén kommer från. Hade vart nice med något mer vassare än ett DnD hack dock :gremsmile:.
 
IcarusDream said:
Jag önskar mig:

Ett system med EONs bredd på färdigheter, Pendragons vinterfas-system kombinerat med Svavelvinters Skuggspel och Burning Wheels BIT-system. Man gör karaktär med EONs bakgrundstabeller fast mer som ett Life Pathsystem från Rouge Trader så man bygger en karaktärs bakgrund via skapandet, man har även Erfarenheter som i Svavelvinter.

Helst ska det vara BRP-inspirerat med färdigheter istället för konfliktslag. Om det är D20, D100 eller ObD6:or man slår gör ingen skillnad.

Sedan vill jag ha en modul för massiv krigsföring, så man kan utkämpa allt från enklare gängstrider till slaget vid Endor.

Ett rollspel som lever upp till cirka 50-60% av det du beskriver är Artesia - Adventure in the Known World (baserat på serien).

Check it out.
http://www.amazon.com/Artesia-Adventures-The-Known-World/dp/1932386106
 
Jag vill ha ett rollspel som har seting nutida svergie men år 2010 så var det en apocalyptic event i form av en emp explotion över svergie så all elektronik bara crasha och folk fick panik när all ny fin teknik dog!
 
Mekanurg said:

:heart:

Själv har jag skrivit om ganska många spel jag skulle vilja se på nämnda blogg. :gremsmile:

Men det är ganska länge sedan. Vad jag verkligen saknar är ett ordentligt urban fantasy-rollspel. Inte klassiska varulvar och vampyrer och trollkarlar som i WoD och alla Harry Potter-kloner, ingen direkt skräck, men en känsla av att det finns något bortom verkligheten, en fundamental kuslighet, weirdness, full av gamla myter och legender på nya fräscha sätt. En hel del av Kenneth Hiteskonspirationsstrukturer, en massa Invisibles och The Filth och Planetary. Och så ett regelsystem som verkligen hanterar problemet med att förhålla sig till vardagen samtidigt som den främmande världen tränger sig på. Jag jobbade så smått på ett sådant projekt en gång, det kallades Bortom Babylon (för det här var när Bortom fortfarande hette In the Dark) och jag har kvar lite anteckningar här och där, men det är inte mycket att gå på. Idag skulle jag nog vilja ha något mer eller mindre Apocalypse World-baserat system för att hålla reda på hur mycket allting fuckas upp i vardagen, till exempel. Och jag har på tok för mycket att göra för att ens hinna klart avsevärt mer prioriterade projekt, som nya Haragada, så det här står väldigt långt ner på listan, tyvärr ...
 
krank said:
Gurgeh said:
Ibland önskar jag att det fanns ett science fiction-rollspel som gav mig samma känsla av storslagenhet som Iain M Banks eller Alastair Reynolds böcker. Jag vill se ett universum som känns gammalt och obegripligt -- fyllt med raser som existerat i miljontals år, fallna civilisationer och gudalika artificiella intelligenser i dyson-sfärer eller matrioshka-hjärnor.

Och vad skulle man göra i spelet? Man skulle absolut inte vara medlemmar i någon militärliknande organisation som man tenderar att vara i spel baserade på Star Wars eller Star Trek. Snarare skulle man vara en grupp av interstellära Indiana Jones, som söker efter kvarglömda artefakter från legendariska civilisationer.

/tobias

+1000

Jag med. Ska vi skriva ett sådant? Jag vill ha ett stort system för att skapa de här coola sakerna, typ organiskt genererat utifrån listor, på samma sätt som jag får awesome-känslan av att läsa zonskaparavsnittet i Mutant: År Noll. Dessutom skulle jag vilja få in hela spelet på 32 sidor. Av någon anledning. :gremcool:
 
Dimfrost said:
Jag med. Ska vi skriva ett sådant? Jag vill ha ett stort system för att skapa de här coola sakerna, typ organiskt genererat utifrån listor, på samma sätt som jag får awesome-känslan av att läsa zonskaparavsnittet i Mutant: År Noll. Dessutom skulle jag vilja få in hela spelet på 32 sidor. Av någon anledning. :gremcool:

Jag har inte läst zonskaparkapitlet tror jag.

Jag har inget emot listor, så länge man inte på något sätt tvingas slumpa på dem (jag väljer hellre).

Jag har nog svårt att se att allt jag skulle vilja få in (om hur man bygger fungerande äventyr och långa episka kampanjer, hur man bygger intressanta ledtrådar som leder till saker etc) på 32 sidor, men det kanske går. Eller så har vi bara olika syn på vad som behöver vara med i ett sånt spel =)
 
krank said:
Dimfrost said:
Jag med. Ska vi skriva ett sådant? Jag vill ha ett stort system för att skapa de här coola sakerna, typ organiskt genererat utifrån listor, på samma sätt som jag får awesome-känslan av att läsa zonskaparavsnittet i Mutant: År Noll. Dessutom skulle jag vilja få in hela spelet på 32 sidor. Av någon anledning. :gremcool:

Jag har inte läst zonskaparkapitlet tror jag.

Jag har inget emot listor, så länge man inte på något sätt tvingas slumpa på dem (jag väljer hellre).

Jag har nog svårt att se att allt jag skulle vilja få in (om hur man bygger fungerande äventyr och långa episka kampanjer, hur man bygger intressanta ledtrådar som leder till saker etc) på 32 sidor, men det kanske går. Eller så har vi bara olika syn på vad som behöver vara med i ett sånt spel =)

Äh, jag tycker vi låter Gurgeh sköta intryckandet av det hela på 32 sidor. :gremsmile:
 
3:16 fast roligt. En delvis absurt men trovärdigt organiserad framtidsarmé. Slumpgenerarade militära kampanjer mot slumpgenererade rymdvarelser. Lika delar skräck och komik. Strategiska och taktiska uppdrag men med incitament för att vådaskjuta sina officerare och kamrater över personliga saker.
 
Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.
 
Erik Ny said:
Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.

Varför just ett hack på AW?
 
Jag vill ha ett spel med lokala svenska superhjältar.

Supergänget är ett bra steg på vägen, men jag vill ha ett lite djupare spel.

Min inspiration kommer främst från Watchmen och den lokala Borlängehjälten 'Mr Hammerhand With A Nuclear Head!' (se bifogad bild för en avbildning av honom, från väggen på gamla Skogaholms-huset).

2012-03-17%2013.44.22%20small.jpg
 

Attachments

  • 3241.jpg
    3241.jpg
    95.9 KB · Views: 109
Mekanurg said:
Erik Ny said:
Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.

Varför just ett hack på AW?

För att AW är lösningen på allt, inklusive dålig andedräkt, gikt, ryggvärk, tandvärk, hårbortfall, ful uppsyn, nageltrång och svordomar.

Nej, AW är inte universalmedicin.
 
Jag bara referar tråden, ska jag nu tolka den också? :gremsmile:

Ärligt, jag gillar AW mycket, så jag kan lätt se att lösningen på många problem där en sjysst setting saknar ett bra system är att göra ett AW-hack.
 
Erik Ny said:
Ärligt, jag gillar AW mycket, så jag kan lätt se att lösningen på många problem där en sjysst setting saknar ett bra system är att göra ett AW-hack.

Avsaknad av system är sällan ett problem; det finns så många universalsystem att det bara är att plocka ett valfritt.

Det jag tycker spelvärldarna saknar är ett sätt att planera långa kampanjer och äventyr, och i AW får jag uttryckligen inte planera ordentligt så för mig är AW en anti-mirakelmedicin som mest fokuserar på en spelstil jag respekterar men är väldigt osugen på att hålla på med.

Nä, ge mig ett redigt typ Gumshoehack istället; det systemet kan användas till det mesta... =)
 
Eksem said:
GURPS-tillägg kanske?

Japp. Eller Null State-hack. Jag har hört om folk som gjort de underligaste grejer med det stackars systemet =)
 
Erik Ny said:
Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.
Om jag fick önska ett rollspel så skulle det vara ett rollspel som jagade ifatt och åt upp alla AW-hack så att folk kunde börja skriva bra rollspel igen.
 
Back
Top