Nekromanti Om ni fick önska ett rollspel...

Eksem

Champion
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BY1k1GcZRww"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BY1k1GcZRww" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Krille said:
"

Själv önskar jag mig bland annat ett svenskt nutidsinbördeskrigsrollspel.
Skulle hellre se ett som utspelar sig på 30-talet med skotten i Ådalen som utlösande faktor.

Erik_N

Warrior
krank said:
Avsaknad av system är sällan ett problem; det finns så många universalsystem att det bara är att plocka ett valfritt.

Det jag tycker spelvärldarna saknar är ett sätt att planera långa kampanjer och äventyr, och i AW får jag uttryckligen inte planera ordentligt så för mig är AW en anti-mirakelmedicin som mest fokuserar på en spelstil jag respekterar men är väldigt osugen på att hålla på med.

Nä, ge mig ett redigt typ Gumshoehack istället; det systemet kan användas till det mesta... =)
Som spelare är jag inte särskilt förtjust i kampanjer utan bortre horisont, och som spelledare vill jag helst inte planera någonting i förväg, så AW passar mig utmärkt.

Universalsystem kan funka, men det gäller att det stöder den form av rollspel man vill få ut av det. Fate går det i och för sig att köra det mesta i. Fast det känns som en "plan B".

Simon

Swashbuckler
krank said:
Det jag tycker spelvärldarna saknar är ett sätt att planera långa kampanjer och äventyr, och i AW får jag uttryckligen inte planera ordentligt...
Johodå, det får du visst - efter din First session - och man kan gott se first session som att man gör färdigt rollpersonerna - det är ju först då man vet något om hur de lever, hur deras vardag ser ut, vilka betydelsefulla relationer de har och var det finns saker som skaver i deras situation - alltså sånt som brukar utgöra grunden för spelledarförberedelser (åtminstone sådana förberedelser som i någon liten utsträckning bygger på vilka rollpersonerna är).

Efter first session så är det fritt fram som SL att bygga SLPar med hemliga agendor, hitta på okända hot och spåna på vad som kommer att gå åt helsike om inte rollpersonerna lägger sig i. Ganska vanliga förberedelser, med andra ord, om än av fisktankskaraktär!

:gremcool:

krank

Går ondskans ärenden
Simon said:
Ganska vanliga förberedelser, med andra ord, om än av fisktankskaraktär!

:gremcool:
Fisktankar räknar jag inte som "ordentliga förberedelser" =)

Jag vill ju mer ha "förbereda det här mordmysteriet, med ledtrådar och vilka platser som kommer vara relevanta" typ. Klassisk semi-rälsande. Precis såntdär jag "inte får" göra, eftersom AW utgår från den konstiga premisserna att rollpersonerna skulle vara det intressanta i sammanhanget... =)

krank

Går ondskans ärenden
Erik Ny said:
AW passar mig utmärkt.
Visst, men det betyder ju knappast att AW är svaret på samtliga önskningar i tråden. De flesta önskningar här är trots allt gjorda av folk som inte är dig... =)

Erik_N

Warrior
Nej, det hoppas jag att jag inte gjort intryck av att jag menat.

Mitt ursprungliga inlägg var av karaktären tunga i kind som en reflektion på att "AW-hack" hade nämnts som lösning 3-4 gånger tidigare i tråden. Visserligen inga tokiga idéer, men ändock.