Nekromanti Om ni fick rekommendera en D&D-produkt

Eksem

Champion
Nu är det iofs lite taskigt med tid, men jag kommer förmodligen mata rollspelstarmen idag och investera i nån skön sourcebook eller nåt, och eftersom Wizards ofta gör de lyxigaste och antagligen mest prisvärda prylarna får det bli nåt till D&D. Men vad? Heroes of Battle? Lords of Madness? Explorers Handbook till Eberron? Ska jag kanske börja spela minis istället? Jag vet inte, så ni får hjälpa mig. Följande kriterier gäller:

Det ska kosta under 300
Det ska finnas på SF Bokhandeln just nu

Så, skynda skynda!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Libris Mortis!

Okej, då kör vi!

Om du inte kan spendera mer än 300 spänn så är det ingen idé att du köper D&D-minis. Du kommer inte att få tag på tillräckligt många för att varje spelare ska kunna få en mini som representerar dennes rollperson. Investera i en bok istället.

Jag skulle föreslå Underdark , men då ska du veta att det är en Forgotten Realms-modul. Jag tycker ändå att den är så bra att den kan användas till andra spelvärldar, även Ebberron. Vill man ha massor av inspiration till underjordiska äventyr är Underdark suverän. Den är dessutom otroligt vackert illustrerad, välskriven och lagom tjock för att man ska orka ta sig igenom den.

Vill du inte ha en Forgotten Realms-modul så föreslår jag Book of Vile Darkness, om inte annat så för att det finns med kvinnliga bröstvårtor :gremsmile: Den är cool, snygg och välskriven (hey, Monte Cook liksom).

Lords of Madness är helt ok, men du har ingen nytta av den om du inte verkligen är helsåld på Abberrations (som jag är).

Men den modul som jag verkligen, verkligen vill rekommendera är Libris Mortis: The Book of Undead. Den är helt underbar på alla sätt och vis. Den tar verkligen upp allt som är häftigt med odöda i D&D. Allt från hur man spelar med odöda rollpersoner till den vanliga mixen av prestigeklasser, feats och spells. Blir man inte inspirerad av den här, ja då ska man nog inte spela D&D :gremsmile:

Snälla Jonas, köp Libris Mortis och säg att jag inte är dum i huvudet som tycker att den är helt suverän!

Odöda rollpersoner från Libris Mortis

- Vulf

Eksem

Champion
Re: Libris Mortis!

Jag är inte riktigt säker på om jag verkligen gillar odöda så mycket (gillar nog aberrations mer faktiskt), men Libris Mortis har ju en jättetuff omslagsbild och det är ganska ballt med odöda rollpersoner. Fast boken verkar bestå huvudsakligen av långa listor över monster och magi, och det är ju inte fullt så roligt. Har jag rätt eller fel när jag påstår det?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom du gillar Eberron …

… kan jag med varm hand rekommendera både Five Nations och Explorer’s Handbook.

Five Nations beskriver ganska ingående de fem riken som uppstått ur det gamla Galifar samt den hundraåriga konflikt som skapat dem. Innehåller drivor av coola platser, spelledarpersoner, organisationer och intriger.

Explorer’s Handbook handlar om att resa och utforska Eberron i allmänhet och Xen’drik i synnerhet. Innehåller även den coola platser, spelledarpersoner, organisationer och intriger. Känns dock lite tunnare än Five Nations.

Jag har fått intrycket att du mest lirar i Sharn, och då tror jag du skulle ha mest nytta av Five Nations.

Hunk

Hero
Med risk för att vara förutsägbar skulle jag rekommendera Dead Man's Crest som jag skrev ett inlägg om i denna post, såvida du är förtjust i äventyr på mystiska öar med människooffrande infödingar och tycker att antalet vädertabeller i DM-guiden är för få. Dessutom är boken, enligt min ringa mening, den bästa källan för stats för havsmonster och sjöodjur. Jag tycker definitivt att den är Necromancer Games bästa source book.

Eftersom du inte gillade NG:s Mesopotamienbok vill jag bara upplysa om att det är helt andra författare som skrivit Dead Man's Crest. Den kan i alla fall vara värd att bläddra igenom på SF-bokhandeln!

Tänkte bara lägga en brasklapp om att jag inte funderat på hur boken skulle funka i Eberron (som väl du kör?). I Greyhawk, Forgotten Realms och andra standardfantasy-D&D-världar skulle den i alla fall funka utmärkt, liksom i världar med mer Sword & Sorcerystämning, och jag tror inte det skulle vara några problem i Eberron heller, men den innehåller givetvis inte några levande constructs ("Transformers :gremgrin:"), changelings eller liknande. Det gör fövisso inte Wizards Core D&D-böcker heller, men estetiken i Wizards generiska 3E-böcker är mer åt Eberronhållet än den är i Necromancers grejer, som mer liknar äldre upplagor av AD&D.

//Henrik - NG fanboy

Organ

Out of time, out of mind
Det bli lite svårt om man inte vet vad du redan har ståendes i hyllan. Om det är försent; vad blev det?

/Anders

Eksem

Champion
Ja, nu var jag ju lite dum. Jag har:

Players Handbook
Dungeon Masters Guide
Eberron: Campaign Setting
Sharn: City of Towers
Shadows of the Last War
The Whisper of the Vampires Blade
The Vault of Larin Karr
Dungeons and Dragons Basic Game

Hunk

Hero
Monster Manual

Med risk för att åka på däng skulle jag i så fall rekommendera något så tråkigt som att köpa in monstermanualen. Jag vet att många här på forumet tycker att det är en onödig bok, men jag gillar i alla fall att ha alla standardmonster hårdinbundna med bilder.

Eksem

Champion
Re: Monster Manual

Den är säkert jätteanvändbar när man skriver mycket egna äventyr, men det är så tråååkigt att läsa monsterböcker, och jag skriver nästan inte äventyr själv, så jag slår bara upp de monster som finns med i äventyren i en online-SRD och nöjer mig med det. Men nån gång ska jag väl köpa den.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aaargh! Jag bryter mot reglerna

1. Dungeon Master's Guide II

2. Shackled City Hardcover. Kostar mer än 300 spänn dock.

/M

Eksem

Champion
Re: Aaargh! Jag bryter mot reglerna

Det är iofs coolt med en 400-sidig kampanj i hardcover, men nära 550 spänn är typ 250 spänn mer än min spending-limit just nu. Men det spelar ju ingen roll, jag kan ju knappast vara den ende som vill ha köp-tips.

Med det sagt, motivera mera! Jag har iofs läst din recension av DMG2, men ändå.

Torbjörn

Swordsman
Visserligen över 300 kr men:

Forgotten Realms Campaign Setting - ett måste, därför att den är störst, äldst, populärast och därmed också bäst! :gremsmirk:

Torbjörn

rks

Warrior
Nja, då kanske jag vill peka på Player's Guide to Faerûn istället, som ger 3.5-uppdaterat material och som i mångt och mycket innehåller samma saker som FRCS. Eller i vart fall att köpa PGF också, om man ska köpa FRCS, för den kan inte stå som ensam produkt, den innehållet mycket ouppdaterat och errata-saker. IMHO.

Torbjörn

Swordsman
Vet du inte att Forgotten Realms är:
Störst
Äldst
Populärast
Detta behöver man inte motivera på något sätt - det bara är så! :gremcrazy:

Torbjörn

Torbjörn

Swordsman
Om jag ska vara lite seriös vill jag med varm hand rekommendera Silver Marches. Denna modul kostar en bra bit under 300 kr (runt 250 tror jag) och den är fullproppad med äventyrsideér. Dessutom - för att vara till D&D - ovanligt lite feats, spells och prestige classes.

Detta är en av de rollspelsprylar som jag är mest nöjd med!

Torbjörn

Pom

Swashbuckler
FR är absolut störst och populärast (mätt i försäljningsframgång). Men när den första FR-boxen nådde affärerna fick den vackert trängas med andra AD&D-kampanjer som funnits där i åratal: Greyhawk och Dragonlance. :gremsmirk:

Eksem

Champion
Ni får en extra dag på er

Mötet jag var på drog ut på tiden, så jag hann inte köpa något idag.

De böcker som ligger bäst till just nu är nog Lords of Madness, Libris Mortis eller The Five Nations, möjligen DMG2 eller Monster Manual, även om det känns lite som tråkalternativen (mer bra att ha än roligt, typ).

Några böcker jag vill veta lite mer om:

The Silver Marches (hur Faerun-kopplat är den?)
Expanded Psionics Handbook eller vad den nu heter (hur kul är psionics egentligen? Det är en massa sånt med i Eberron verkar det som, men jag vet inte jag...)
Heroes of Battle (den verkar asbra, men är den verkligen det?)

Andra prylar:

Eberron Dungeon Masters Screen (är det användbara tabeller i den? Det går ibland lite långsamt när vi spelar nu)

Torbjörn

Swordsman
Re: Ni får en extra dag på er

Silver Marches är väl insnyltad i Faerun, både vad gäller historia, kända personer, organisationer osv. Silver Marches gör sig nog bäst där den är avsedd att vara - det kan nog vara krångligt att försöka inkorporera denna modul i en annan värld. Så om du inte vill ha nåt till FR ska du nog inte köpa Silver Marches. :gremfrown:

Torbjörn