Nekromanti Om ordet "dwarve" (och liknande krux)

2097

deleta mitt konto tack
Sant, jag gillar nog också fyrans bättre (obs det betyder inte att jag tycker det är rätt att göra en sån stor förändring, nu när GW väl etablerats) men GW känns väldigt mkt som Sandman – Seasons of Mist-boken.

Men jag har spellett D&D-kampanjer inkompatibla med GW utan att skämmas.

2097

deleta mitt konto tack
Testade det först, men fick inte riktigt till det

Bolongo

Herr Doktor
Om drow:
2097;n242000 said:
Dom är lila i femman och i min canon är dom också det.
Intressant, var har du hittat det? Jag kan inte hitta någon text som säger det, och i illustrationerna är de oftast bruna eller grå.

Jag skulle själv föredra lila eller mörkblå drow, eftersom jag inte bara är rollspelare, jag är figurmålare också - och det är betydligt roligare färger. Men jag är nyfiken på vilket textuellt stöd som finns för det.

God45

#PrayersForBahakan
Staffan;n242012 said:
Angående Feywild och sånt så är jag inte särdeles förtjust i Great Wheel-kosmologin, med sin bas i alignment-systemet. Jag föredrar den mer flexibla 4e-kosmologin (Världen med parallellerna Feywild och Shadowfell, elementarplanet "nedom" världen med Avgrunden i dess hjärta, och astralplanet "ovan" världen med ett myller av diverse världar i sig), eller för den delen Eberron-kosmologin (med ett antal plan i "omloppsbana" runt världen). 4e och Eberron-kosmologierna känns som "vad kan vi få in för coola koncept?", medan Great Wheel känns mer som "boxchecking" - "jaha, här har vi ett kaos-plan på gränsen mellan ondska och neutralitet, vad kan vi göra med det?"
Nu tror jag att du missförstår något för hela det prime material plane som 4eds standard points of light setting ägde rum på med länkade plan så som the Shadowfell och the Feywild ingick i the Great Wheel. Samma med Ebberron som också bara är ett prime material plane kopplat till The Great Wheel. Samma till och med världar så som Dark Sun.

Så du kan ha små kosmologien där gudarna eller efterlivet eller what ever fungerar annorlunda, som Krynn i 2ed där deras gudar bara var lokala. Men hela altet ingår ändå i Planescape kosmologin.

Bolongo

Herr Doktor
God45;n242021 said:
Nu tror jag att du missförstår något för hela det prime material plane som 4eds standard points of light setting ägde rum på med länkade plan så som the Shadowfell och the Feywild ingick i the Great Wheel..
Njä, inte i 4e-kanon. Eftersom de elementara och yttre planen har ett helt annat arrangemang än i GW.

2097

deleta mitt konto tack
Bolongo;n242020 said:
Intressant, var har du hittat det? Jag kan inte hitta någon text som säger det, och i illustrationerna är de oftast bruna eller grå.
Huh, i texten står det ju fortf "black skin" ser jag nu. Fick det från nån intervju med nån på WotC, hittar inte vilken. Sorry om jag förde folk på villovägar :/

God45;n242021 said:
Nu tror jag att du missförstår något för hela det prime material plane som 4eds standard points of light setting ägde rum på med länkade plan så som the Shadowfell och the Feywild ingick i the Great Wheel. Samma med Ebberron som också bara är ett prime material plane kopplat till The Great Wheel. Samma till och med världar så som Dark Sun.

Så du kan ha små kosmologien där gudarna eller efterlivet eller what ever fungerar annorlunda, som Krynn i 2ed där deras gudar bara var lokala. Men hela altet ingår ändå i Planescape kosmologin.
I femman blev det tydligare där dom har ritat ett Great Wheel med Feywild och Shadowfell som del av PMP.

2097

deleta mitt konto tack
Tror min workaround kommer vara att överdriva hur att huden deras liknar glas

Jocke

Man med skägg
Jag tänker mig inte att andra halvan av halvalver och Orcher är människor, de är bara mindre alver och minde orcher.

Bolongo

Herr Doktor
2097;n242027 said:
Tror min workaround kommer vara att överdriva hur att huden deras liknar glas
Alltså, så länge det inte är absolut svart som suger upp allt ljus, måste det ju ha reflektioner som kommer att se ut som någon färg. Frågan är bara vilken.

2097

deleta mitt konto tack
Mindre alver?

Tarala, i vår kampanj, har en människa som mamma och en alv som pappa. Båda döda. Mamman dödad av mamlukerna från Qudra och pappan dödad av en annan RP.

2097

deleta mitt konto tack
Kan man lika gärna säga dom är mindre människor?

God45

#PrayersForBahakan
2097;n242045 said:
Kan man lika gärna säga dom är mindre människor?
Exakt ett resonemang om detta görs i första Dragonlance boken. Att säga att någon är halv eller delvis alv gör dem lite mer, de är människor med lite alv vilket är lite mer. Men är någon en halv-människa är de mindre värda.

2097

deleta mitt konto tack
Bolongo;n242038 said:
Alltså, så länge det inte är absolut svart som suger upp allt ljus, måste det ju ha reflektioner som kommer att se ut som någon färg. Frågan är bara vilken.
Grå tror jag

Jocke

Man med skägg
Alltså, det finns en bra bild på hur hundraser ser ut nu jämfört med för hundra år sen, det är tydligt att alla hundarna blivit mer av sin ras men samtidigt är det något väldigt lika som gott förlorat ut dem, en slags urhund. Som jag tänker mig fantasyraser är de som hundraser. En halvorch är tex tydligt en orch men inte lika mycket som en helorch. 4e Eldarinen är nästintill en dubbelalv. Det handlar alltså bara om den rasgivande delen av ens utsprung. Hagrid i hary Potter skulle jag tex hällre kalla halvmänniska än halvjätte, efter som hand tydliga ras är människa - bara inte lika mycket som en tungt avlad mugglare.

2097

deleta mitt konto tack
Jag tvår händerna helt från den beskrivningen av orcher, alver och människor, Jocke!

Staffan

Myrmidon
God45;n242021 said:
Um, nej. I 3e hade varje setting (potentiellt) sin egen kosmologi. Till och med Forgotten Realms hade sin egen, bortkopplad från Great Wheel och mer baserad på gudarnas inbördes relationer. Garagos, Red Knight, Tempus, Uthgar, och Valkur delar t ex på planet Warrior's Rest, trots att deras olika alignments är CN, LN, och CG. Det kanoniska sättet att färdas mellan olika settings var via Skuggplanet (vilket är i princip samma sak som Shadowfell nära de materiella planen och sedan blir weirder längre bort).

Dark Sun fick ju aldrig någon 3e-variant, men du har rätt i att 2e-varianten var kopplad till Great Wheel. I en senare bok (Defilers & Preservers, baserat på material från Prism Pentad-romanerna) retconnas det något - två extra plan (the Grey och the Black) hamnar granne med Dark Sun, och the Grey tjänar dels till som dödsrike och dels som isolering från resten av kosmologin. Men det är ett illa genomtänkt senare tillägg, framför allt med tanke på att två av de större äventyren har ganska stora element av kontakt med andra plan (Black Spine och City by the Silt Sea).

Dr_Dängrot

Myrmidon
Race = Folkslag
Aasimar = Aasimar
Dwarf = Dvärg
Duergar = Grådvärg
High Elf = Högalv
Halfelf = Halvalv
Wood Elf = Skogsalv
Drow= Mörkeralv
Eladrin = Eladrin
Halfling = Halvlängdsman