Nekromanti om rösten i rollspel

stenhöna

tellstory
när man spelar rollspel teori (i motsats till lajv) anser jag att talet är det viktigaste verktyget för att karaktärisera sina karaktärer. kroppsspråket är inte oviktigt, men eftersom man sitter ner framför ett bord är det aningen begränsat. så jag tycker att alla rollformulär helt klart borde ha en ruta el dylikt där karaktärens röst beskrivs mer eller mindre ingående. (el finns det kanske redan i något spel?)

sen vill jag brainstorma lite. vilka egenskaper har en röst? jag har kommit fram till följande: styrka, hastighet, accent eller dialekt el brytning, favoritfraser, ordval och vokabulär, ljus el mörk röst, pratglad (fast nu kommer vi in lite på socialt beteende också), dominant el blyg. mer?

det kan vara kul att fundera lite på hur röster skiljer sig i olika rollspel. detta hänger givetvis ihop med de stereotyper som finns i stilarna, t ex dvärgen i fantasy som har stark basröst, alven pratar varmt och vackert, osv. (just på denna punkt tycker jag fantasystilen är såpass stereoptyp att den knappt lämnar spelrum för kreativitet.)

att använda rösten när man spelleder skänker lätt och snabbt stämning och inlevelse. helt klart värt att öva och funder på. dessutom när man skriver äventyr anser jag det betydligt viktigare att beskriva en karaktärs sociala beteende och röst än att veta dess exakta värden i styrka, fysik osv. beroende på vad karaktären ska användas till, givetvis, men det förstnämda känns underskattat.

Pom

Swashbuckler
Håller med om att rösten är hur viktig som helst för karaktäriserande. Själv har jag den ovanan att oavsett hur fint utmejslad och originell en SLPs röst är till en början, så glider den sakta men säkert över i en av halvdussinet standardröster jag har. Men förhoppningsvis har det outplånliga första intrycket redan gjorts vid det laget.

vilka egenskaper har en röst? jag har kommit fram till följande: styrka, hastighet, accent eller dialekt el brytning, favoritfraser, ordval och vokabulär, ljus el mörk röst, pratglad (fast nu kommer vi in lite på socialt beteende också), dominant el blyg. mer?
Vad skall man hitta på mer...?
Rytm (inte hastigheten i sig, men hur den varieras), tonhöjdsvariation (akustiker får gärna komma med den korrekta termen),
röstpåverkande ticks/ovanor (harklanden, hummanden).

G

Guest

Guest
I Drakar och Demoner Expert finns det väl lite olika röst typer... Om jag kommer ihåg rätt så är det ju tex: dånande, nasal, viskande, väsande osv... Om man kanske kunde lägga in olika sådana typer också... IOFS så kan man väl skapa dessa olika genom att ha olika styrka och sådant som du förklarar... men det kanske kan underlätta uträkningarna lite... vad vet jag!?

stenhöna

tellstory
just det, man kan ju faktiskt göra betydligt fler ljud med rösten än att _prata_, typ hosta, vissla, knorra, pipa, skrika... hm.

Olle Linge

Snigel
Jepp, rösten är viktig, men jag tycker att det är ganska svårt att använda den ordentligt. På sätt och vis känns det som om det är lätt att härma folk och använda det som röster till slps, men det är mycket svårare att "uppfinna" en röst eller ett sätt att tala. Lyssnade på ett program på radio om det här för ett tag sedan, men det var inriktat på just att härma folk. Det vore trevligt att höra hur ni som behärskar det här tänker när ni "skapar" röster eller sätt att tala till era karaktärer eller slps. Några tips kanske?