DeBracy said:
Stora format gör det lättare att orientera sig i materialet.
Äeuäh? Va? Menar du alltså att t.ex Nobilis, som ju har stort format, skulle vara lättare att orientera sig i? Det tror jag inte på, jag tror att mindre böcker med ordensliga innehållsföreteckningar och tydlig struktur är mycket lämpligare isåfall.
Dnalor said:
Tabeller är bara bra för att leverera tråkig mängddata som värden på olika vapen
Nej; tabeller tycker jag är bra på att leverera all sorts data som passar i tvådimensionella listor. Jag gillar t.ex uppställningar i små tabeller där man ser vilka färdigheter som bygger på vilka grundegenskaper.
Tabeller är bra på sammanfattad information, helt enkelt. Jag vill gärna ha tabeller med alla grundegenskaper, även om grundegenskaperna finns listade med egna rubriker i löptext. Jag vill ha tabeller med alla färdigheter, jag vill ha tabeller med alla yrken... och så vidare. Jag gillar tabeller, om de gör nåt vettigt och inte tar mer plats än löptexten.
Dnalor said:
Formgivning med romanen som förebild är sämre för inlärningen; sidornas homogena/monotona karaktär ger minnet mindre att jobba med.
Tja, det är möjligt. För mig beror det lite på spel - oktoberlandets fiktion är till exempel skitbra, och det får väl sägas vara väldigt romansinspirerat. Ändå var det rätt lätt att lära sig grejer - kanske för att de beskrevs på ett inspirerande, inlevande sätt. Skriver man ett rollspel i romanform lär romaninspirerad formgivning funka bättre. Skriver man däremot bara ett regelsystem, framförallt ett generiskt sådant, så är nog en smak av teknisk manual inte helt fel.
Dnalor said:
Det är viktigare att boken är cool än att den är optimalt lättläst.
Det finns inga böcker som är coola som inte är optimalt lättlästa; för om en bok inte är lättläst blir den inte cool i mina ögon.
Dnalor said:
[*]Att många spel har likartat upplägg gör det lättare för läsaren att ta till sig materialet.
Det tror jag absolut, så länge målgruppen är erfarna rollspelare. Har man läst många rollspelsböcker förut så blir man nog väldigt hjälpt av att kapitlen heter "Rollpersonen", "Strid", "utrustning", "Skador" och så vidare. Intressant nog är det just de här spelen som av nån anledning tycker sig behöva en "Vad är rollspel"_ text, något som väl egentligen mest behövs i spel som riktar sig mot folk som
inte spelat rollspel tidigare. But I digress.