Nekromanti Om rollspelsböcker

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Stora format gör det lättare att orientera sig i materialet.
  • Tabeller är bara bra för att leverera tråkig mängddata som värden på olika vapen
  • Formgivning med romanen som förebild är sämre för inlärningen; sidornas homogena/monotona karaktär ger minnet mindre att jobba med.
  • Det är viktigare att boken är cool än att den är optimalt lättläst.
  • Formgivningen påverkar aldrig själva spelandet av spelet, alla spel kunde lika gärna vara råtext.
  • Att många spel har likartat upplägg gör det lättare för läsaren att ta till sig materialet.

Arfert

Facit
jag kan mer eller mindre hålla med om alla dina påståenden, utom det där om att bokens formgivning inte skulle ha det minsta påverkan av hur spelet spelas. Det är helt uppåt väggarna, och saknar dessutom helt grund om man ser hur kommunikation fungerar.

Man kan ta ett spel, och formge det på två sätt, och folks uppfattning om det kommer bli helt olika. Om exempelvis D&D enbart hade existerat i smakfulla volymer, illustrerade med träsnitt, kanske i tvåfärgstryck (svart och sepia), och inte som de grälla böcker de är nu, så hade folk garanterat haft en helt annan åsikt om spelet än det än det vi har nu. jag vet folk som vägrat spela vissa spel för hur bilderna ser ut... "neeej jag hatar maaaangaa", typ. Och så vidare.

Ser man det semiotiskt så skapar designerval som bilder, typsnitt, format, färger, pappersval osv BETYDELSE (ur semiotisk synvinkel då) hos läsaren, och det påverkar bilden om hur spelet ska spelas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Medhåll. Formgivningen och bildvalet och stilen i en bok har mycket stor betydelse. Jag känner flera i min kamratkrets som köper rollspel till 90% pga bilder och formgivning. Själva spelen spelar man sällan rakt av, men bilderna är viktiga. Själv har jag låtit bli att köpa minst ett-två rollspel som rent konceptmässigt varit lovande men där illustrationer och formgivning avskräckt.

Arfert

Facit
jup, så är det. Det tog till exempel lång tid innan jag kollade in Exalted på teckningsstilen. Samma sak med Feng Shui, kass form. Och jag har fortfarande inte skaffat nya RQ (och jag älskar RQ), för den skitfula layouten.

DeBracy

Arfert said:
jag kan mer eller mindre hålla med om alla dina påståenden, utom det där om att bokens formgivning inte skulle ha det minsta påverkan av hur spelet spelas. Det är helt uppåt väggarna, och saknar dessutom helt grund om man ser hur kommunikation fungerar.
Ja, jag tycker också att det är helt uppåt väggarna. Det är däremot en åsikt som jag jag hört folk uttrycka. Exemplet med D&D och träsnitten är mycket bra tycker jag.

Ser man det semiotiskt så skapar designerval som bilder, typsnitt, format, färger, pappersval osv BETYDELSE (ur semiotisk synvinkel då) hos läsaren, och det påverkar bilden om hur spelet ska spelas.
Absolut. Det är ju förstås svårt att plocka ut enstaka delar ur en helhet men nåt som jag spontant kommer att tänka på är hur Nobilis hade varit om det istället hade varit en bok i ett litet format. Jag tror själv inte det skulle ha haft samma »tyngd och värdighet«.

Av punkterna du "mer eller mindre hålla med om" så är jag lite extra intresserad i vad du har att säga om tabellers positiva sidor och cool vs. läsbar. :gremsmile:

krank

DeBracy said:
Absolut. Det är ju förstås svårt att plocka ut enstaka delar ur en helhet men nåt som jag spontant kommer att tänka på är hur Nobilis hade varit om det istället hade varit en bok i ett litet format. Jag tror själv inte det skulle ha haft samma »tyngd och värdighet«.
En av de faktorer som gjorde att jag ursprungligen köpte Nobilis var att den var stor, maffig, inbunden, hade världens snyggaste framsida, och hade ett sånt där band som man kan använda som bokmärken. Att boken var svindyr jämfört med andra rollspelsböcker hjälpte föga, den hade en oemotståndlig lockelsekraft på mig =)

Arfert

Facit
Det finns inget motsatsförhållande mellan cool och läsbar, egentligen.. jag vill ha både och. jag är ju typografinörd, blir galen på svårlästa böcker... men samtidigt tycker jag att det är OK att offra en gnutta läsbarhet för cool. Om man inte fixar att göra båda.

Tabeller... nödvändigt ont, men användbara. men åter igen, har sett massor av tunga och svårlästa tabeller, och då motverkar ju de sitt syfte. Att göra schyssta tabeller är svårt.

DeBracy

Jodå, visst är det så, jag är själv sån. Jag har ju nyss köpt något av dig just för omslaget till exempel. :gremlaugh:

Men... för dig som minimalist:

Spel A verkar ha en cool och häftig spelvärld. Formgivningen är inte helt klockren och har några missar men stödjer de teman som boken handlar om. Bilderna är av varierande kvalitet

Spel B verkar ha en cool och häftig spelvärld. Formgivningen är inte helt klockren men ren och fri från riktiga missar. Makaren har valt inga bilder istället för dåliga bilder.

Vad är att föredra?

krank

DeBracy said:
Stora format gör det lättare att orientera sig i materialet.
Äeuäh? Va? Menar du alltså att t.ex Nobilis, som ju har stort format, skulle vara lättare att orientera sig i? Det tror jag inte på, jag tror att mindre böcker med ordensliga innehållsföreteckningar och tydlig struktur är mycket lämpligare isåfall.

Dnalor said:
Tabeller är bara bra för att leverera tråkig mängddata som värden på olika vapen
Nej; tabeller tycker jag är bra på att leverera all sorts data som passar i tvådimensionella listor. Jag gillar t.ex uppställningar i små tabeller där man ser vilka färdigheter som bygger på vilka grundegenskaper.

Tabeller är bra på sammanfattad information, helt enkelt. Jag vill gärna ha tabeller med alla grundegenskaper, även om grundegenskaperna finns listade med egna rubriker i löptext. Jag vill ha tabeller med alla färdigheter, jag vill ha tabeller med alla yrken... och så vidare. Jag gillar tabeller, om de gör nåt vettigt och inte tar mer plats än löptexten.

Dnalor said:
Formgivning med romanen som förebild är sämre för inlärningen; sidornas homogena/monotona karaktär ger minnet mindre att jobba med.
Tja, det är möjligt. För mig beror det lite på spel - oktoberlandets fiktion är till exempel skitbra, och det får väl sägas vara väldigt romansinspirerat. Ändå var det rätt lätt att lära sig grejer - kanske för att de beskrevs på ett inspirerande, inlevande sätt. Skriver man ett rollspel i romanform lär romaninspirerad formgivning funka bättre. Skriver man däremot bara ett regelsystem, framförallt ett generiskt sådant, så är nog en smak av teknisk manual inte helt fel.

Dnalor said:
Det är viktigare att boken är cool än att den är optimalt lättläst.
Det finns inga böcker som är coola som inte är optimalt lättlästa; för om en bok inte är lättläst blir den inte cool i mina ögon.

Dnalor said:
[*]Att många spel har likartat upplägg gör det lättare för läsaren att ta till sig materialet.
Det tror jag absolut, så länge målgruppen är erfarna rollspelare. Har man läst många rollspelsböcker förut så blir man nog väldigt hjälpt av att kapitlen heter "Rollpersonen", "Strid", "utrustning", "Skador" och så vidare. Intressant nog är det just de här spelen som av nån anledning tycker sig behöva en "Vad är rollspel"_ text, något som väl egentligen mest behövs i spel som riktar sig mot folk som inte spelat rollspel tidigare. But I digress.

krank

DeBracy said:
Men... för dig som minimalist:

Spel A verkar ha en cool och häftig spelvärld. Formgivningen är inte helt klockren och har några missar men stödjer de teman som boken handlar om. Bilderna är av varierande kvalitet

Spel B verkar ha en cool och häftig spelvärld. Formgivningen är inte helt klockren men ren och fri från riktiga missar. Makaren har valt inga bilder istället för dåliga bilder.

Vad är att föredra?
Spel B, tveklöst. Inga bilder är bättre än dåliga bilder. Frånvaro av bilder gör att man måste sälja in konceptet till mig på annat sätt; närvaron av kassa bilder gör att man måste kämpa fyra gånger så hårt och jag kommer dessutom antagligen itne att spela spelet någonsin.

Bra bilder hjälper min förmåga att fantisera inom spelets ramar.

Frånvaron av bilder lämnar mig fri att bygga egna bilder i huvudet.

Dåliga bilder hindrar mig aktivt från att fantisera ordentligt; allt går i baklås.

DeBracy

Nej, det är klart att de går att kombinera, i alla fall om man vet vad man håller på med. Det handlar ju återigen om det där med semiotikiken och designval - vilket medel kommunicerar bäst mitt budskap? Är det viktigare att föra tankarna åt ett visst håll än att konsumenten nödvändigtvis läser det här ens? (Här kommer jag själv att tänka på stämningstexter i t.ex. White Wolf-spel eller nya Warhammer; inte sällan utformade som brev eller dylikt med ganska svårlästa typsnitt/bakgrunder)

Gällande tabeller slog det mig att de nog kan vara ett ganska starkt verktyg för att orientera sig i en bok med sparsmakad formgivning i övrigt. Osökt kommer jag att tänka på det som skämtsamt (?) sagts vara en Neogames-filosofi: tabeller är grafiska element så då kan man byta ut några bilder. :gremcrazy:

Det här slog mig då jag tittat över Wilpers pågående arbete med Höstdimma. Det finns ytterst få saker i Höstdimma som kräver tabeller; till och med vapenstatsen (namn och en fast skadebonus) tar inte mer än en rad eller två löpande text. Samma sak för färdighetskostnader när man skapar rollpersoner... men om bara stoppar in dem i texten så "gömmer sig" ju dessa värden på ett kanske inte helt optimalt sätt.

Arfert

Facit
kan delvis hålla med, men då måste bilderna vara rejält trista. Som i gamla Eon, ni minns de där fotona de kört nåt photoshop-filter på... tog mig ÅR innan jag kollade i Eon igen efter det.

krank

Arfert said:
kan delvis hålla med, men då måste bilderna vara rejält trista. Som i gamla Eon, ni minns de där fotona de kört nåt photoshop-filter på... tog mig ÅR innan jag kollade i Eon igen efter det.

Neotech, jag säger bara det... Neotech... De gräsliga kombinationerna av taffliga foton på taffliga låtsascoola snubbar, plus skitfula datorredigerade bakgrunder... *ryser illa*

Dimfrost

Special Circumstances
Rollspelsböcker borde ta ut svängarna mer. Snarare än manualer eller romaner tycker jag att formgivarna skulle kunna hämta sin inspiration från tidskrifter: där finns ofta betydligt större experimentlusta. Jag läser en bok om tidskriftsdesign för tillfället och planerade lite vagt att skriva ett inlägg om det någon gång. Till exempel har ju många tidskrifter helt olika layout i olika delar av tidningen (inledning, reportage etc). Det tror jag många rollspel skulle kunna tjäna på.

Jag vet inte om romanformatet nödvändigtvis gör det svårare att hitta i materialet. Däremot är pocketformatet, som Haragadas, en begränsning. Det är för lite på varje sida att hänga upp minnet på.

Jag vill ha fler snygga böcker, med snygg typografi. Men det var kanske inte så oväntat. :gremsmirk:

Arfert

Facit
...eftersom jag layoutat massor med tidningar har jag också vart inne på de banorna... får se vad det blir av det.

Arfert

Facit
Jag tycker att det ofta kan vara en väldigt god idé att bryta ut eller på något annat sätt markera viktig information... även om det bara är en kort tabell.

DeBracy

Dimfrost said:
Rollspelsböcker borde ta ut svängarna mer. Snarare än manualer eller romaner tycker jag att formgivarna skulle kunna hämta sin inspiration från tidskrifter: där finns ofta betydligt större experimentlusta. Jag läser en bok om tidskriftsdesign för tillfället och planerade lite vagt att skriva ett inlägg om det någon gång.
Jag tror också att det kan vara ett intressant fält att gå på upptäcktsfärd i. I spel som erbjuder flera subsystem som man kan plugga ur och i så skulle det kunna vara helrätt t.ex. Hoppas det kommer ett inlägg om saken förr eller senare. Helst förr. Troligen senare. :gremwink:

Fler snygga böcker med snygg typografi? Nä, inte så oväntat. Och... ja, det vill jag förstås se också. Det är nåt särskilt med döda träd som fått kärleksfull behandling.

DeBracy

krank said:
Menar du alltså att t.ex Nobilis, som ju har stort format, skulle vara lättare att orientera sig i? Det tror jag inte på, jag tror att mindre böcker med ordensliga innehållsföreteckningar och tydlig struktur är mycket lämpligare isåfall.
Nä, jag menar inte det. Jag menar bara att om man orienterar sig visuellt utan "omkringsaker" (register, sidnummer, etc.) så får du översikt över mer material i en större bok än en liten (generellt sett). Det är helt enkelt färre sidor att kolla på. Som Dimfrost var inne på så är det kanske främst för riktigt små saker (liten pocket t.ex.) som det blir riktigt knepigt. Jag har faktiskt inte tittat i Nobilis men jag kan tänka mig att den antingen passerar nån slags gräns och har för mycket material per uppslag eller (om typografin är väldigt luftig) bara är generellt opraktisk pga. den är så biffig.

krank said:
Tja, det är möjligt. För mig beror det lite på spel - oktoberlandets fiktion är till exempel skitbra, och det får väl sägas vara väldigt romansinspirerat. Ändå var det rätt lätt att lära sig grejer - kanske för att de beskrevs på ett inspirerande, inlevande sätt. Skriver man ett rollspel i romanform lär romaninspirerad formgivning funka bättre. Skriver man däremot bara ett regelsystem, framförallt ett generiskt sådant, så är nog en smak av teknisk manual inte helt fel.
Ja, just så. All design behöver ju ta hänsyn till innehållet. Syftet med de här påståendena var att ge en blandad giv mellan sånt jag börjat känna stämmer själv (t.ex. det här med större format ovan), sånt som jag inte har en aning om och sånt som jag absolut inte tycker stämmer (t.ex. det där med spelets form kopplat till faktiskt spelande eller att tabeller skulle suga för allt utom vapenstats).

Just det här med romanen som förebild är jag lite kluven till. Jag tycker själv att det är väldigt snyggt och det är vad jag själv lättast skulle kunna arbeta med eftersom det är vad jag provat mig fram med mest. Samtidigt så är det ju inte rollspel "linjära" på samma sätt som skönlitterära böcker. Snarare bör de vara enkla att hoppa runt i, oavsett hur omfattande de är. Där har vi ju då innehållsförteckning, register, paginering... Vad mer kan man jobba med här?

Dnalor* said:
Det tror jag absolut, så länge målgruppen är erfarna rollspelare. Har man läst många rollspelsböcker förut så blir man nog väldigt hjälpt av att kapitlen heter "Rollpersonen", "Strid", "utrustning", "Skador" och så vidare. Intressant nog är det just de här spelen som av nån anledning tycker sig behöva en "Vad är rollspel"_ text, något som väl egentligen mest behövs i spel som riktar sig mot folk som inte spelat rollspel tidigare. But I digress.
Jo, just så. Plockar man upp valfri d20-bok så är det till 98% just det där upplägget. Den bok jag på rak arm vet av som bryter mallen är Engel i engelsk version (med den enda egenheten att de lägger all värld först - bra drag. Vi låter snacket om systemet ligga på hyllan). Risken vill jag dock mena är att det inte känns så spännande. På sätt och vis går det väl att jämföra med cool vs. läsbar; det förstnämnda kanske kittlar fantasin men det senare är ju på nåt slags kvantitativt sätt "bättre". Men... det kanske ändå inte lyckas bättre med att kommunicera vad spelet har att erbjuda.

* observanta läsare noterar säkert direkt att det ju faktiskt är krank som är upphovsman till citatet men jag ville bara återgälda tjänsten med en lite buff i sidan samt en pillemarisk blick :gremwink:

GnomviD

Heresiark
Du har inte kikat i de nya klanböckerna till VtR? Jag har bara hunnit kolla i dem som hastigast, men det jag har sett har verkligen imponerat mig: snygga illustrationer, kreativa friheter, varierande sorters stilar på illustrationerna, korta seriestrippar, etc. Massa kul grejer, helt enkelt.