Nekromanti Om rollspelsproduktion; nästa steg? Redigerare, författare?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ni kanske sett att jag gett ut ett par rollspel vid det här laget. Jag börjar bli ganska okej på att snickra ihop begriplig text, regler som går att använda, spelvärldar som hänger ihop och så.

Jag är också ganska hyfsad på InDesign och kan layouta och designa och typografera sådär på lagom hobbybasis. Jag vet också hur jag lätt kan hitta illustratörer som kan hjälpa mig med bilder.

Men jag funderar nu på vad nästa steg är. Jag menar okej, jag kan bli bättre på layout (fast att ha layoutat 300+ sidor på tre dagar vid sidan av heltidsjobb känns rätt schysst), jag kan bli mycket bättre på typografi, jag kan hitta bättre illustratörer...

Men jag vill lära mig mer, ta nya steg.

Piruett-magnus har efterfrågat redaktörer till rollspel. Professionella korrekturläsare.

Varje gång vi diskuterar stämningstexter kommer alla fram till att de suger eftersom de som skriver knappt gått en skrivarkurs sen svenskan i gymnasiet och allt blir därmed kattskit och dålig fanfic.

Så nu undrar jag:
  • Hur gör jag för att som privatperson få kontakt med en proffs-redaktör man kan anställa för att gå igenom texterna?
  • Hur gör jag för att hitta en proffs-korrekturläsare? Jag har ju haft turen att kunna jobba med gizmo både i >Human och Rotsystem även om hon inte hann så mycket i det senare. Och det var verkligen som natt och dag; det märktes ordentligt att hon visste vad hon höll på med. Ingen pardon, bara bra förslag. >Human hade inte varit hälften så tydligt och bra utan henne.
  • Hur gör jag för att hitta en författare?
Hur vet jag vem som är bra nog, så att det inte bara dyker upp andra fanfic-författare som vill ha betalt för alster jag kunnat skriva själv? Jag är bättre på att bedöma huruvida en illustration funkar i mitt spel än om en text gör det.

Hur mycket får man räkna med att betala en redaktör, en korrekturläsare, en författare?

Finns det något i stil med DeviantArt där man kan läsa hoppfulla författares små korta textsnuttar och se andras kommentarer?

Hur ser man arbetsprover från en redaktör, eller en korrekturläsare? Tar man dem på orden när de säger att de kan sin skit?

Sapient

Swashbuckler
Jag skriver ju ganska mycket i jobbet - och min erfarenhet är att både redaktörer - och delvis, men mer begränsat, korrekturläsare - är personer man hittar via kontakter och som man måste "funka med" för att det ska bli bra. Det finns ingen redaktör som "passar alla", när det gäller mer avancerade texter.

Vad jag skulle göra i din situation, är att ge vederbörande en (ganska kort) text du redan gett ut, men i sin "betaversion" dvs. någon där du själv gjorde ändringar och sen se ifall den här personen uppmärksammar samma svagheter som du gjort eller helt andra, och sedan be hen motivera varför just de sakerna borde ändras och varför just så som hen föreslår.

Det måste inte nödvändigtvis vara fel ifall hen gör andra val än du - det kan ju vara bra att ni i så fall kompletterar varandra. Men däremot kan vissa skilda synsätt vara mer problematiska än andra. Och det ger iaf en inblick i sättet att tänka och arbeta. (Gjorde på ungefär det sättet för några år sedan när jag skrev en bok i jobbet, tillsammans med en annan person. Det gick bra.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den här vederbörande du nämner, hur hittar man den? Mitt kontaktnät består ju typ av WRNU, ett par klumpar av feminister på facebook, och mina lärarkollegor.

När jag ska hitta illustratörer så har jag en gedigen lista med folk som tidigare uttryckt intresse och via w176 har jag tillgång till ett brett internationellt nätverk av ännu fler. Men eftersom jag skriver på svenska så blir det nog lite klurigt att använda samma nätverk för korr och redigerande och författande.
Sapient said:
Ja, det är möjligt att de som är mer verksamma "i branschen" (vilken som helst egentligen...) vet ifall det finns forum eller något annat ställe att söka sig till. För egen del har det alltid varit folk som antingen jobbat inom organisationen tidigare, eller "någon som känner någon som känner någon...".

Way back when* jag fuskade som datakonsult och gränssnittsexpert hade jag en kollega som hade lärartjänst på Grafiskt Centrum i Tumba - någon slags gymnasie + eftergymnasialutb, skulle varit en yrkeshögskola med dagens terminologi - han hade ovärderliga kontakter. Men han slutade där, och jag tror tom. att det lades ned. Annars kunde jag rekommenderat att du vände dig dit...

(* Det var strax efter att trettioåriga kriget tog slut, typ...)

Tre solar

Hero
Som med allting annat finns det tre vägar:
- tjänstebyte: du hittar någon i liknande situation och byter tjänster med henne
- kompistjänsen: du ber din mest välformulerade vän att redigera din text
- betaltjänsen: du googlar efter nån som faktiskt jobbar med att redigera text.

Oavsett vilket finns det tre sätt att bedöma kvalitet:
- fråga folk som jobbat med henne tidigare
- läsa något hon skrivit eller redigerat
- skicka en kortare text och se vad du gillar hennes ändringar

När du hittat någon du tycker om bör du skicka ditt färdiga manus för en översikt. Din redaktör bör kunna ge ett snabbt svar på hur mycket arbete hon tror det kommer krävas och således vad det kommer kosta.

Sen måste du ta ställning till vad som ska redigeras. En redaktör kan till exempel ha synpunkter på:
- korrektur/språklig korrekthet
- textens uppbyggnad
- presentation
- upplägg
- stilnivå
- sammanhang med andra produkter (till exempel kompatibilitet med övriga produkter från Urverk eller Spindekungen)

Om du hittar en rollspelande redaktör kan hon också se över dina regelmekaniker och sånt.

Med presentation menar jag saker som om grundegenskaper ska fetstilas eller skrivas med kapitäler. Om du vill att din redaktör ska kolla sånt och har egna preferenser bör du inkludera en korrektur-mall för att göra processen smidigare/billigare.

En bra start för hobbyredigering är ryan macklin och hans podcast master plan.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag är proffs som redaktör och kan tänka mig att byta äpplen mot päron. PM för detaljer.
krank said:
Det uppskattas! Har ju inget som behöver redigeras just i detta ögonblick, men jag hör definitivt av mig så snart jag har något!

gizmo

temporary sunshine
Tack :)
Lite synd med timingen den här gången för att det hade iofs gått så mycket smidigare nu att jag redan är van vid din stil. Du får avstämma din textproduktion bättre med min ledighet nästa gång.