Fick låna ett tummat&tydligen väldigt älskat ex av Svavelvinter av en polare!
Jag har faktiskt avsiktligt aldrig läst denna för min dröm är att nån gång få spela den och nu pajar jag ju det.
Är väl en blorb, pretty much!
Några oblorbigheter:
Det är OK att på tabeller finns saker som “1T2 isbjörnar (bara vid kusten)”. Är dom inte vid kusten händer inget.
Det som inte är så OK är att det står
Det hade varit mer OK om han skrivit “när ett möte har hänt, stryk det och hitta på nåt nytt”. Du låter alla dina idéer “silas” genom gloraklet pådet sättet och då blir dom blorbiga. Kanske händer dom aldrig, eller när du minst anar det.
Vissa saker är lite otydliga eller svåra att förstå för mig. I beskrivningen av en fälla så står det nåt om en marmorkista som ska öppnas men sen hittar jag inget om marmorkistan på kartan eller i rumsbeskrivningen. Aha vänta det stod på en annan sida, OK, nu är jag med på noterna.
Två olika inledningar till deläventyret Cruris gravar…
ja sånt här tycker jag inte om. Brukar finnas en del sånt i D&D 5e böckerna också men jag får fila bort det. Det är för mig helt ok med att introt till hela boken är en färdig setup “Ni har rest hit i en månad av nån av dom här X anledningarna nu är ni här vi kör”. Ser jag som en del av karaktärsskapande. Men det på sidan 41 42 att man sen ska försöka pilla in nån specifik händelse ja jo nej. Nej.
Hela det här deläventyret var väldigt wordy snarare än agentiellt. Men jag ser inget extremt nålsöga eller annan anledning att det inte skulle funka eller bli coolt.
Samma sidan 53 introt till hur Gwellmyn gör si och så och sen si och så och sen si och så. Liksom. Ta inte ut bäcken i förskott som vi brukar säga. Vem vet vad som kommer hända? Kanske RP inte ens pratar med honom.
Skulle säga att en blorbteknik är istället att… kasta massor av grejer på väggen och se vad som fastnar. Det finns massor av guider med missions och uppdrag och rykten och så får vi väl se vad som händer!
Bilderna är urfina<3
Sidan 57… mmm tycker bar! Stämningsfullt!
Beteendet över Blatifagus beteende givet olika saker är inte oblorbigt. Sånt är OK. Tycker jag.
Jag fick också specifikt frågan om dom olika sluten på sidan 80–83.
Detta känns väldigt fake och scriptat tycker jag.
Med en
Väldigt märkligt att göra den här typen av slut, och väldigt typiskt “story”–tänk.
Sen för oss i PK-klubben är det mycket i texten som inte är så hett. Usch åttiotalet alltså T_T
Gissar att det redan finns en hel del trådar om det.
Jag har faktiskt avsiktligt aldrig läst denna för min dröm är att nån gång få spela den och nu pajar jag ju det.
Är väl en blorb, pretty much!
Några oblorbigheter:
(Sen en 1T100–tabell där det är 1-50 inget händer. Vilket, bra! Det är rätt att ibland händer inget!)Svavelvinter said:Då rollpersonerna befinner sig i vildmarken kan SL antingen själv bestämma vad som händer eller slå två gånger per dygn på denna tabell. Även om SL använder tabellen behöver han inte tveka över att lägga in annat som passar med omständigheterna."
Det är OK att på tabeller finns saker som “1T2 isbjörnar (bara vid kusten)”. Är dom inte vid kusten händer inget.
Det som inte är så OK är att det står
Detta är ju direkt från gamla Zeb Cook Expert Set till Dungeons & Dragons men… det är väl bättre att göra om tabellen och mötesreglerna och mötesavståndsreglerna osv om dom nu är “för” hårda…. I blorben vill vi komma ifrån att det är SLs fel om dom lever eller dör. Det är spelet som avgör vad som händer, inte SL.Svavelvinter said:SL kan också avstå från att använda tabellen om han anser att gruppen är så försvagad att en inte skulle klara av några möten.
Det hade varit mer OK om han skrivit “när ett möte har hänt, stryk det och hitta på nåt nytt”. Du låter alla dina idéer “silas” genom gloraklet pådet sättet och då blir dom blorbiga. Kanske händer dom aldrig, eller när du minst anar det.
Ja, perfekt blorbighet.Svavelvinter said:Han struntar i äventyrarna 95% av gångerna
Vissa saker är lite otydliga eller svåra att förstå för mig. I beskrivningen av en fälla så står det nåt om en marmorkista som ska öppnas men sen hittar jag inget om marmorkistan på kartan eller i rumsbeskrivningen. Aha vänta det stod på en annan sida, OK, nu är jag med på noterna.
Två olika inledningar till deläventyret Cruris gravar…
ja sånt här tycker jag inte om. Brukar finnas en del sånt i D&D 5e böckerna också men jag får fila bort det. Det är för mig helt ok med att introt till hela boken är en färdig setup “Ni har rest hit i en månad av nån av dom här X anledningarna nu är ni här vi kör”. Ser jag som en del av karaktärsskapande. Men det på sidan 41 42 att man sen ska försöka pilla in nån specifik händelse ja jo nej. Nej.
Hela det här deläventyret var väldigt wordy snarare än agentiellt. Men jag ser inget extremt nålsöga eller annan anledning att det inte skulle funka eller bli coolt.
Samma sidan 53 introt till hur Gwellmyn gör si och så och sen si och så och sen si och så. Liksom. Ta inte ut bäcken i förskott som vi brukar säga. Vem vet vad som kommer hända? Kanske RP inte ens pratar med honom.
Skulle säga att en blorbteknik är istället att… kasta massor av grejer på väggen och se vad som fastnar. Det finns massor av guider med missions och uppdrag och rykten och så får vi väl se vad som händer!
Bilderna är urfina<3
Sidan 57… mmm tycker bar! Stämningsfullt!
Beteendet över Blatifagus beteende givet olika saker är inte oblorbigt. Sånt är OK. Tycker jag.
Jag fick också specifikt frågan om dom olika sluten på sidan 80–83.
Detta känns väldigt fake och scriptat tycker jag.
Med en
Gobrugda som ibland överlever giftet, ibland inte osv, allt utifrån vad “storyn” behöver. Inte bra
Väldigt märkligt att göra den här typen av slut, och väldigt typiskt “story”–tänk.
Sen för oss i PK-klubben är det mycket i texten som inte är så hett. Usch åttiotalet alltså T_T
Gissar att det redan finns en hel del trådar om det.