Rising
Vila i frid
Hur många är det förresten som pillar på ett eget Synnibarinspirerat spel, förresten? Nu har jag läst ett par personer som kännagett att de klurar lite på sådana projekt, och kanske kunde vi tjäna på att veta något om varandras projekt? Några kanske vill samarbeta, men det tror jag inte, däremot gissar jag att man skulle kunna tjäna något på att få veta vad ens eget spel har som ingen annan kommer göra, så att man kan renodla just det. Så, sitter du med ett Synnibar-likt rollspel, och hur skulle du i korta ordalag kunna beskriva det (om du inte redan skrivit några inlägg om det)?
---
Mitt spel kommer förmodligen att bli lite konsolspelinfluerat, och framförallt basera sig på tanken att alla klasser ska kunna delta på ett eget och unikt sätt i striderna. I grund och botten tänker jag mig den urtypiska fienden som en stor godzilla-drake som anfaller tillsammans med massor av små småttlings som den ynglar av sig.
Man slåss med en kombination av tärningar och bonusar som ger ett stridsvärde, och om man får mer än motståndaren så kan man utdela skada. Skadeteknikerna kräver allihop att man har uppnått viss differens. Nå, godzilla-draken har en otäck eldattack, så det första någon i gruppen måste göra, det är att se till att draken inte vinner stridsslaget, eller att han i vart fall inte får en tillräcklig hög differens. Det jobbet tillfaller prästen (magikern, häxmästare, shamanen). Präster får tokhöga stridsvärden, men kan inte utdela någon hög skada (=de sätter upp magiska sköldar och sånt, alltså). Om prästen inte fått ett tillräckligt bra slag så kallar man in narren. Narrar är fattigmansninjor (mer om dem senare) som dessutom har en massa förmågor för att distrahera fiender och boosta vännernas förmågor. De blottar sig, retas, busvisslar, kastar sand i fiendens ögon, ger beröm åt polarna, sjunger visor och skjuter med vattenpistoler. De ser till att man och ens motståndare får omslag, bonusar och avdrag, helt enkelt. Om de goda nu har tillräckligt hög differens så kallar man in krigaren (vikingen, cyborgen, kannibalen, riddaren). Krigare är rätt bra på att slåss (de är toppen när man möter några medelstora fiender), men framförallt utdelar de jättehög skada. Så han tar vid efter prästen och narren och slaktar godzilla-draken. Ninjan, slutligen, har fördelen med multipla attacker. Alla är låga, men han har i vart fall många. Så han hoppar han bland fiendens småttlings och hackar dem.
Slutligen får prästen kasta blessings och predikningar som gör att hela gruppen får ökad förmåga långsiktigt sett. Alla har dessutom små minispel som gör att man ställs inför helt olika val beroende på vad man vill vara.
Nå, det är olika deltagande som är mitt spels grej. Förmodligen kan jag hitta på nya grejer längre fram; typ en skillnad på fysisk och psykisk strid, soakare vars förmåga är att bara stå och ta emot allt stryk, hemliga attacker mot fiendens biståndsenheter, och liknande.
Om det är många som pular på sådana här spel så kommer jag nog att ändra ytan på mitt spel så att det blir typ som Power Puff-Pinglorna istället; att man inte går ut och äventyrar i skogar och så, utan att det kommer monster och robotar till staden där man bor, och så får allt vara lite seriemässigt corny istället.
---
Nå, era projekt?
---
Mitt spel kommer förmodligen att bli lite konsolspelinfluerat, och framförallt basera sig på tanken att alla klasser ska kunna delta på ett eget och unikt sätt i striderna. I grund och botten tänker jag mig den urtypiska fienden som en stor godzilla-drake som anfaller tillsammans med massor av små småttlings som den ynglar av sig.
Man slåss med en kombination av tärningar och bonusar som ger ett stridsvärde, och om man får mer än motståndaren så kan man utdela skada. Skadeteknikerna kräver allihop att man har uppnått viss differens. Nå, godzilla-draken har en otäck eldattack, så det första någon i gruppen måste göra, det är att se till att draken inte vinner stridsslaget, eller att han i vart fall inte får en tillräcklig hög differens. Det jobbet tillfaller prästen (magikern, häxmästare, shamanen). Präster får tokhöga stridsvärden, men kan inte utdela någon hög skada (=de sätter upp magiska sköldar och sånt, alltså). Om prästen inte fått ett tillräckligt bra slag så kallar man in narren. Narrar är fattigmansninjor (mer om dem senare) som dessutom har en massa förmågor för att distrahera fiender och boosta vännernas förmågor. De blottar sig, retas, busvisslar, kastar sand i fiendens ögon, ger beröm åt polarna, sjunger visor och skjuter med vattenpistoler. De ser till att man och ens motståndare får omslag, bonusar och avdrag, helt enkelt. Om de goda nu har tillräckligt hög differens så kallar man in krigaren (vikingen, cyborgen, kannibalen, riddaren). Krigare är rätt bra på att slåss (de är toppen när man möter några medelstora fiender), men framförallt utdelar de jättehög skada. Så han tar vid efter prästen och narren och slaktar godzilla-draken. Ninjan, slutligen, har fördelen med multipla attacker. Alla är låga, men han har i vart fall många. Så han hoppar han bland fiendens småttlings och hackar dem.
Slutligen får prästen kasta blessings och predikningar som gör att hela gruppen får ökad förmåga långsiktigt sett. Alla har dessutom små minispel som gör att man ställs inför helt olika val beroende på vad man vill vara.
Nå, det är olika deltagande som är mitt spels grej. Förmodligen kan jag hitta på nya grejer längre fram; typ en skillnad på fysisk och psykisk strid, soakare vars förmåga är att bara stå och ta emot allt stryk, hemliga attacker mot fiendens biståndsenheter, och liknande.
Om det är många som pular på sådana här spel så kommer jag nog att ändra ytan på mitt spel så att det blir typ som Power Puff-Pinglorna istället; att man inte går ut och äventyrar i skogar och så, utan att det kommer monster och robotar till staden där man bor, och så får allt vara lite seriemässigt corny istället.
---
Nå, era projekt?