Till att börja med kan jag ju återigen försöka slå hål på det där med att hållandet av slavar skulle har något med barbari att göra; det var mindre än 150 år sedan som slaveriet avskaffades i USA, och det avskaffades nog i medeltida Europa snarare eftersom livegenskap var mer inkomstbringande än för att det var mer etiskt korrekt. Att sedan alla eller de flesta av våra stora högkulturer har brukat slavar får ju också stå för sig.
Sen vet jag inte om det står något om storleken på Frakks slaveri, men jag tror inte att de håller sig med slavar på grekiskt manér, utan har ett mindre antal som de använder för grovgöra som stamkrigarna vill slippa (typ göra läger, gräva gropar, samla rötter...), och adopterar upp dem i stammen i den mån det går.
Sedan skulle jag säga att Frakk som inte lever i rena bergstrakter, skogar och djungler är hyfsat bofasta, och det måste ju bevisligen stämma åtminstone för Kiaz - som dessutom vore omöjligt att föda utan odling eller enorm matimport, men i övrigt får det stå för mig.
Jag håller förresten med om att boken har ett trångsynt och i vissa delar klantigt fokus, men läser man noggrant så finns det mesta av det som du talar om faktiskt där. Som handelshusen (mer eller mindre hela Takalorr-kapitlet är ju fritt från det du klagar på; resten av modulen skulle ha skrivits på samma manér).
Sen finns det ju en förutsatt mening om Tirakerna i Eon att dom faktiskt har stålvapen, nästan alla tirakvapen är av stål, dom är specialvapen så det är Tiraker som gör dom samt att Frakk ska ju vara den mest krigiska stammen så dom borde finnas representerade.
Ja, tiraker har stålvapen. Frågan är vilka tiraker det är vi talar om.
Att Bazirk och Marnakh både kan göra och få tag i dem är ingen fråga. Frakk är mer komplicerade; stammarna på Takalorr och i Mundanas berg och skogar behärskar till större delen inte metallbearbetning, och bygger i vilket fall inte bosättningar stora nog för smedjor. Kiaz är dock en större bosättning, och här kan jag tänka mig att den största tirakiska vapenproduktionen sker (om man inte räknar dem mot hela Bazirksläktet, då), och därifrån kan vapen spridas över stora delar av Asharina.
Jag pekar här på bilden av Tiraker som finns inte något specifikt textstycke, för trots allt hur tusan ska en liten stam Frakk på några hundra individer egentligen lyckas sno metallvapen av Bazirk som möter dom i rustning och stålvapen när dom har stenvapen? och varför man skulle sälja bra vapen till sin extremt krigiska granne verkar nästan vara ren idioti.
"Bilden av tiraker som finns" säger ju faktiskt ingenting annat än vad folk fått för sig och har ofta rätt lite med verkligheten att göra, så jag godtar inte det som ett argument innan du övertygar mig
En liten Frakk-stam är nog på mindre 100 individer - minns att en mundansk stad ofta ofta har under 1000 invånare (vi tar inte upp hur udda demografin är igen, tycker jag), och handlar eller gör räder för vapen snarare än går i krig...
En något större stam har nog inga problem med att övermanna en Bazirk-bosättning på 100-200 individer, speciellt när huvuddelen av krigare är ute och seglar. Bazirk gillar för övrigt inte tunga rustningar (pga. skeppen), så det ligger nog på Frakks nivå där. Frakk är även större, starkare, mer krigserfarna på landbacken och har ulvar. Det handlar helt enkelt om att välja sina mål.
Och att sälja vapen till sin granne så att de slår ihjäl sina andra grannar istället för dig (eftersom det är dig de får sina vapen från) låter mycket vettigt, speciellt med tanke på att man lär kunna ta hutlösa priser för vapnen; Frakk har ju ingen koll på de rådande päls- och malmkurserna i Tiban.
Säljer Bazirk till två Frakk-stammar har de förmodligen ihjäl varandra snarare än att gå på sina handelspartners vid kusten (speciellt som Bazirk-samhällena nog enas tillfälligt mot alltför jobbiga Frakkstammar).
Jag kände på mig att min kommentar om Bazirks handelshus skulle bita mig i röven laugh sen tror jag vi hamnar i en situation av att vi helt enkelt tycker boken förmedlar två olika budskap.
Det tror jag faktiskt inte; du fokuserar på det första och allmänna intrycket och jag på det som går att läsa förutom den hälft som handlar om krig och våld. Jag håller ju som sagt med om att modulen har alltför stort våldsfokus. Vi borde egentligen fundera lite på vad det egentligen är vi argumenterar om här
Och ja, tiraker är uppenbart orcher med lite "extrakrydda", precis som Mundanas alver, dvärgar och människor (fast de fått behålla sina ordinarie "huvudnamn"). Inga konstigheter där. Vi får ju egentligen vara glada att de inte bara bor i berg och raidar kor i Soldarn
Sen är jag fortfarande tveksam, vad är det i beskrivningen av Frakk som påminner om dom diverse djungel samt regnskogs kulturer vi har i våran värld. Jag tycker knappt dom har några gemensamma nämnare även om man tar bort Frakks överdrivet krigiska natur...
Jag hoppas att jag inte påstått något sådant, för jag har ingen vidare koll på våra egna djungel- och regnskogskulturer. Dessutom lever ju en minoritet av Frakk i djungler och regnskogar och har dessutom helt andra förutsättningar än vad människor har (framför allt när det gäller matbehovet), så det vore ju faktiskt mest konstigt ifall det var så... eller?