Re: Integritet och diskretion
För att försöka återupprätta eventuellt bristande förtroende för moderatorkåren kan jag inflika att just den kommentaren du citerar gav upphov till en del bestörtning och kritik på moderatorforumet när den kom till allmän kännedom.
I ärlighetens namn så var det också i huvudsak den som fick mig att dra igång den här diskussionen (tillsammans med "Ska inte du dra snart?"-kommentaren), men jag ska inte fastna i det. En ursäkt har kommit, jag har accepterat den, och jag kommer inte att tjata det specifika fallet längre. Vi var antagligen båda lite irriterade när vi hade den PM-växlingen och det blev lite olyckliga kommentarer från båda hållen.
Dock kvarstår den övergripande frågan: Hur håller man rätt nivå?
Går man för hårt fram så skapar man en viss stämning och kommer att få en hårdare ton tillbaka.
Exempel: Kommer ni ihåg i somras när det var en del kravaller kring ett EU-möte i Tyskland? Det var fredliga demonstrationer planerade, men polisen tog i med storsläggan och omringade demonstrationen med kravallpoliser i fem täta led, alla fullt utrustade med kravallutrustning, tårgas och eldvapen, och understödda med bilar med vattenkanoner och hundar. Vad fick det för effekt? Tja, åskådarna (de som överhuvudtaget vågade vara kvar...) kunde inte se eller höra demonstrationen eftersom det stod fem led av kravallpoliser mellan och dunkade på sköldarna med sina kravallbatonger. Demonstranterna blev självklart förbannade och kände att deras rätt att domonstrera inte respekterades, plus att de kände sig hotade, vilket ledde till att adrenalinet pumpade för fullt. Självklart blev det kravaller.
Vad som behövs är en avmätt, korrekt respons, avvägd efter den situation som är, inte efter vad den kan urarta till. Ett regelverk där är både en trygghet för användarna och för moderatorerna. Jag har tipsat folk som startat eget tillsammans med kompisar att alltid ha kontrakt på allt, inte för att man inte litar på vänskapen, utan för att man ska kunna bevara den även om det blir konflikter. Det är i högsta grad applicerbart även här och definitivt värt att tänka på.
Så frågan »quis custodiet ipsos custodes?« kan i det här fallet besvaras med »andra custodes«.
Jag vill också glänsa med mina latinkunskaper:
"Si vis pacem, para bellum" (Om du vill ha fred, rusta för krig).
Well, jag tror att om man rustar för krig så måste man också vara beredd på att få ett krig. Det räcker inte att avskräcka, det finns nämligen en rejäl risk att motståndaren tänker likadant.