Re: Dito
Som du påpekar det är en lite beroende på hur man uppfattar saken. Själv har jag sett en del genom åren (och nu pratar jag inte om det sista året eller så) och stämningen känns inte som när jag först gav mig in idet.
Det i sig kan vara beroende på flera olika saker, bland annat att jag själv förändrats, att stämningen påverkas av olika personer (människor kommer ju och går här) mm.
I slutänden resulterar det i alla fall i att jag inte trivs på samma sätt som jag gjorde förr. Att jag överhuvud taget stannar kvar beror av saker jag tagit upp förr (som resulterade i ett flamewar som gjorde att jag i det närmaste sluta besöka rollspel.nu), i slutänden kan jag säga - vissa vänner finns här och här är också en av de få kontakter jag har med dem, vissa forum som representerar spel jag spelar och tidningar jag tycker om finns här (eon, höstdimma, fenix etc)... var det inte för det så hade jag spolat rollspel.nu totalt.
Men tillbaka till ämnet, stämningen på forumet har förändrats genom åren. Både till det bättre och till det sämre. Att jag personligen inte trivs kan jag inte påverka i dagsläget, varför det känns som en ytterliggare runda på den isen inte håller om man säger. Jag kan inte banna personer, jag kan inte tvinga personer jag tycker om tillbaka, jag kan inte banna olika beteende (som bror duktig som vill hålla ett akademiskt språk på forumet och en likadan debatt btw något som gjorde mig frustrerad ut i lillkakan för några år sedan... å andra sidan vill jag det inte, för då skulle vi tala om åsiktsregistrering, förmynderskap och fan och hans mormor), det håller mig tillbaka helt enkelt.
I slutändan får jag nöja mig med att snabbskanna forumen på ämnen som jag kan tycka vara intressanta nog för att ge mig in i. Som exempel kan nämnas (Krille lyssnar du nu) Krilles nya (re) inlägg om flygstrid... men då jag inte behärskar dynamiken i att göra ett system om flygstrid så höll jag mig utanför den diskussionen - ve mig om jag skulle komma med förslag som inte var "tillräckligt bra". Och återigen, då är jag inte ute för att hacka på Krille eftersom han genom åren aldrig haft kommentarer som inte kunde ge vidare diskussion i sansad ton... nej, jag är ute efter folk som sågar folk helt enkelt, ett beteende jag ogillar. Med andra ord, jag avstår från att ge mig in i diskussioner om jag a) inte har kunskap att tillföra b) har förslag som tillför... tom mina bravorop och hejjarramsor blir ju sågade.
Förlåt Grog om mitt inlägg inte bara berörde det du kommenterade om, men det finns en rad saker som jag kommer och tänka på allteftersom jag skriver.
Vad det gäller just den biten. Visst är det ett skönt gäng som hänger här, visst förs diskussioner både som är sansade, sakliga, osakliga och rent majorbashing - det vore inte ett diskussionsforum om det inte gjordes det. Att jag personligen dragit ner tiden här följer ovan nämnda skäl... varför beror av en rad olika fakta, en hel del som jag inte ens kan sätta namn på. Jag liksom alla andra här är komplexa personer, jag liksom en rad andra är känslomänniska. Passar inte klimatet så flyr jag det, så enkelt är det.
(apropå blomflugor så har jag hört förslag på att sätta tändstickor i blomkrukor eller nikotinbekämpning (ingen höjdare det senare om man inte är rökare förståss). Tipset jag fick däremot gällde bananflugor och det funkar toppenbra... en del sirap (ex 1 msk), två delar vinäger, ett par droppar diskmedel, och en skvätt vatten. I övrigt håll allting rent, undvik sopor som får stå för länge. Diska direkt när du har ätit eller skölj disken så att du får bort matrester. Bananflugor är små "runda" ljusa flugor, blomflugor finns i flera former men den som brukar irritera inomhus är liten svart och något mindre än bananflugan.