Ett problem med det
Men hade ändå i min mening varit bättre om "Den typen av otrevligheter uppskattar jag om du håller för dig själv." snarare var formulerad som typ: "Vi vill ha god stämning här på Rollspel.nu. Därför tolereras inte förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter." (ur reglerna).
Det finns ett problem med det; ofta leder citering ur regler till att den modererade går i svaromål, och börjar tolka reglerna med diverse hårklyverier. Det är bland annat denna rättshaverist-sjuka som leder till bryska modereringar.
Om man säger "enligt reglerna si och så" så kan man för vissa användare vara säker på att få tillbaks "inte om man tolkar reglerna så här, vilket innebär att du har fel, fel, fel."
Jag håller med om att det är bättre att vara saklig, skriva "Denna tråd bör inte fortsätta, eftersom si och så. Stöd för detta finns i reglerna. Mejla redaktionen om det finns några frågetecken eller om du vill kommentera detta." Det finns dock problem med det, det är så jävla blodfattigt, så kallt och opersonligt.
Kom även ihåg att det bemötande man får från moderatorerna inte uppstår i ett vakuum. Vissa användare ÄR väldigt frustrerande att ha att göra med. Jag tror inte att Troberg har några problem med att jag säger att han är en person som kan gå folk på nerverna, eller ännu hellre, GÅR folk på nerverna. Så bemötandet av hans meddelanden speglar detta. Och om vi ska diskutera bemötande, så kan vi ju lika gärna diskutera hur moderatorerna blir bemötta.
Och då kommer vi tillbaks till min grundtes; moderatorerna är också människor. Ibland blir de också sura, ledsna, provocerade och förbannade. De ska inte låta det gå ut över sitt ämbete, men de ska också ha rätten att uttrycka sig som privatpersoner.
Visst kan modereringen blir bätte. Men blir den verkligen bättre om vi skapar ett regelverk kring den som innebär att alla modereringar låter som hämtade ur en torr lagtext, eller är formulerade som en totalt tom PR-text?
Funkar inte modereringen bättre om man gör som Dante; sätter en gräns utan att göra en stor sak av det. Ett kort och precist ingripande.
Annars riskerar vi att göra modereringen ÄNNU mer anonym och hård och kall.
OBS! Jag är ej längre moderator! Det är viktigt att komma ihåg att mina synpunkter endast ska ses representera mig själv.
/M