Re: To arms! To arms!
Hur ska du ha det? Är Trudvang ett överfarligt ställe där döden lurar kring knuten, eller är trollen comic relief?
Kommer du ihåg trolltyg i tomteskogen? Precis i början, innan det animerade börjar är det en berättarröst som snackar om tomtar och troll. Då visas det en bild på ett par troll som är ihopkrupna och kurar i mörkret. De har lysande ögon och ser väldigt otäcka ut.
Så är mina troll. Och när man hittar dem i potatislandet (ja, det var en humoristisk omskrivning) så blir man rädd. Så då får man se till att göra dem ännu räddare. Mina troll är rätt rädda av sig. Särskilt för människor som uppenbarligen är helt jävla freakin´ livsfarliga. De har ju massor av vapen och skriker och gormar och viftar med facklor och tänder vårdkasar så fort man föröker sno deras boskap.
Det är hårt att vara troll, men det är därför det är så kul när man får tag på ensamma människor. De kan man ha riktigt roligt med. Särskilt när de blir rädda.
Det är märkligt det där. Människorna är nästan som oss. Fast vackrare och sötare. Och de smakar ju så gott. Så gott, så möra, så fina.
Det bästa är när man får tag på dem ute i skogen. De är rädda för skogen förstår du. De tycker inte om det mörka. Det är därför de kurar ihop sig runt lägereldar tror jag. För att jaga bort natten. Den ljuva natten. När skogen håller andan och småtrollens trummor ljuder. Så rytmiskt, så förtrollande. Då ger jag mig ut ur min varma grotta och ser mig om efter något att äta. Då och då får jag syn på en ensam eld i skogen. Då går jag alltid dit, för vid eldarna finns det människor. De ser mig inte fast de spejar och spanar, kikar och plirar. För jag är tyst, så tyst. Jag tar mig oftast en ordentlig titt på dem. Ibland har de kalla svärd och spjut som blänker i månskenet, och då låter jag dem vara. Stungen blev jag en gång. Stungen och huggen och slagen. Men ibland har de inget annat än kläderna på kroppen. Inga brynjor och gaddar. Och då kniper jag en och springer min väg. Slår den i huvudet med en sten så att den blir slapp och sedan äter jag den. Så mör och fin.
/Vulf