Nekromanti Om vi vet vad som hände 1992 - vad hände 1984?

CromX

Veteran
Re: Menar vi att det behövs ett "barnrollspel"?

krank said:
Nero said:
Det måste ju finnas ett intresse precis som på vår tid.
Måste och måste... Det måste det inte alls. Inte för att jag står i vägen om du vill göra ett försök eller en satsning, men jag är synnerligen oövertygad om att "det som funkade då, måste funka nu". Jag tror, som många påpekat, att det handlar om konkurrens. Det finns massor av betydligt mer lättillgänglig underhållning idag som tar tillvara på samma saker som lockade er till rollspel "när det begav sig".

Men om du vill producera ett spel och försöka få in det i leksaksbutiker - varsågod, ingen hindrar dig.
Kan ju vara så att det beror på den mer "lättillgängliga" underhållningen som gör att rollspel inte är så stort idag.

Men jag tycker inte att man kan jämföra rollspel med så mycket annan underhållning... Det skulle väl vara DnD4 då som börjat härma MMORPG med Tanks, Healers och DMG Dealers :gremtongue:

Jag tror man måste låta folk få testa spela så att de verkligen ser vad rollspel är för något. I dagens läge tror jag att många inte ens vet om att rollspel existerar?
T.ex Rollspels föreningar eller rollspelssällskap borde kanske göra reklam i skolor, ungdomsgårdar och andra ställen som ungdomar hänger på och satsa på att få med folk och testa spela.

Nu har det säkert gjorts redan :gremtongue: Men det är de enda jag kommer på. Att göra reklam i TV och i tidningar osv tror jag inte på. Man måste nog ge folk ett helt introduktionspaket och inte bara en liten "notis".

Och ja jag är en såndärn som du skrev om i ett tidigare inlägg som bara klagar och inte gör något åt saken ;P iaf när det gäller rollspel :gremsmile: tyvärr får man väl tillägga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Väldigt stor del av problemet är att rollspel har en hög tröskel. Det är en större deal nu än då, upplever jag. Jag tror andelen som idag spontanhittar och sedan spontanspelar är ganska liten. De flesta har "lärt sig" rollspela genom att läras upp av någon. Det behövs självlärande rollspel som inte kräver så mycket för att man ska kunna börja, och testa.

solvebring

Superhero

Väldigt stor del av problemet är att rollspel har en hög tröskel. Det är en större deal nu än då, upplever jag. Jag tror andelen som idag spontanhittar och sedan spontanspelar är ganska liten. De flesta har "lärt sig" rollspela genom att läras upp av någon. Det behövs självlärande rollspel som inte kräver så mycket för att man ska kunna börja, och testa.
Det är iof väldigt sant. De flesta rollspelen kräver en hel del pluggande och en hel del fattande. Och visst, man kan skriva rollspel som är mer tillgängliga fast frågan är då om vi fortfarande skulle producera lika bra rollspel?

... Visst, man kan försöka skriva väldigt pedagogiskt och strukturerat men långt ifrån alla spelmakare kan det och dessutom skulle böckerna bli klart mycket dyrare, för de skulle bli klart mycket tjockare med tanke på hur många fler sidor som går åt om alla regler och dylika skulle skötas via något pedagogiskt steg-för-steg-steg in i minsta detalj. Visst, jag har haft problem med att plugga och fatta precis alla bitar av somliga spel själv, D&D3.5 gjorde mig tillexempel helt bäng bortemellan, fast jag vet inte om jag vill att alla rollspel utformas som verkstadshandböcker.

krank

solvebring said:
Det är iof väldigt sant. De flesta rollspelen kräver en hel del pluggande och en hel del fattande. Och visst, man kan skriva rollspel som är mer tillgängliga fast frågan är då om vi fortfarande skulle producera lika bra rollspel?

... Visst, man kan försöka skriva väldigt pedagogiskt och strukturerat men långt ifrån alla spelmakare kan det och dessutom skulle böckerna bli klart mycket dyrare, för de skulle bli klart mycket tjockare med tanke på hur många fler sidor som går åt om alla regler och dylika skulle skötas via något pedagogiskt steg-för-steg-steg in i minsta detalj. Visst, jag har haft problem med att plugga och fatta precis alla bitar av somliga spel själv, D&D3.5 gjorde mig tillexempel helt bäng bortemellan, fast jag vet inte om jag vill att alla rollspel utformas som verkstadshandböcker.

Min lösning är ju att minska på det som faktiskt behöver läras ut; men då brukar det gastas om att "buäääääh, det där är inte RIKTIGT rollspel..."

Jag säger inte att alla rollspel ska vara ultralätta, men jag tror att de som riktar sig mot att skapa ny publik i någon mån vinner på att inte vara Eon eller D&D4e.

Jag tror mycket på brädspel som ingång. Berättarbrädspel eller bara brädspel i samma värld som rollspelen. Billiga, med enkla regler. Kampen om Citadellet i Mutant Chronicles är en alldeles utmärkt introduktion till rollspel t.ex; det finns en spelare som agerar "mörka legionen", övriga spelare har 1-2 "rollpersoner" och ska ta sig igenom uppdrag i en större "kampanj" mot mörka legionen.

Jag vill minnas att det här gick att köpa i leksaksbutiker, men är osäker.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
DoD 3

Elric utgåvan. Bra illustrationer. Skitenkla regler. För tråkig text men det kan man ändra på idag. Tärningar som inte har 6 sidor (nej det är inte världskänt med 20 sidiga tärningar). För en tioåpring räcker det för att kicka loss fantasin och skapa äventyr.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Bara en titel som Äventyrssommar kickar igån barnet i en 37åring här.

Synd att inte typ Draknästet skulle gå in och satsa på några som ville styra ett projekt för att öka rollspelandet i Sverige. Snacka om kul: Marknadsföring, affärsutveckling, rollspelande, ungdomar, WOW! Det vill jag jobba med. Men pengarna...

Christoffer

It's all pig.
Alltså, det här är inte ett specifikt svar till dig, utan bara en allmänt ställd fråga. Behöver hobbyn ens räddas? Själv har jag aldrig upplevt den så vital och levande, så full av engagemang och nya idéer, som just nu. Att en hobby är stor, finns i var leksaksbutik i hela landet, att var och varannan unge har drakar i garderoben, finns det verkligen ett egenvärde i det? Är hobbyn bra bara för att den är stor?

För egen del, jag har aldrig någonsin haft så roligt med hobbyn som jag har det just nu. Visst, jag spelar för lite, jag skulle gärna ha ett spelmöte varje vecka och kunna verkligen djupdyka i långa långa kampanjer med Burning Wheel, jag skulle verkligen vilja ha tid över att spela alla de spel som jag inte får chansen att spela. Men, det är snarare en effekt av att hobbyn är så levande, så kreativ och sprudlande.

Så, vad är det vi vinner på att hobbyn skall vara så jäkla stor? Annat än ett sätt för oss att pilla på vår nostalgi att kunna handla rollspel på Lekbiten?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Antagligen handlar det här om att man brinner för något och vill förmedla det. och en stor portion hobbyverksamhet men också nostalgi. Självklart.

krank

Niklas73 said:
Antagligen handlar det här om att man brinner för något och vill förmedla det. och en stor portion hobbyverksamhet men också nostalgi. Självklart.
För egen del handlar det verkligen inte om någon nostalgi; saker var verkligen inte "bättre förr". Likt Poppe tycker jag att rollspel aldrig varit såhär roligt, kreativt, sprudlande och så vidare.

Däremot är jag evinnerligt less på just denna eviga nostalgi och detta gnällande; jag uppskattar och respekterar att folk är nostalgiska och vill komm aut med hobbyn och i all vänlighet försöker jag då vara konstruktiv vad gäller att peka på vettigare handlingsplaner än att bara gnälla.

Därmed inte sagt att just DU gnäller, såklart, det är mer en allmän grej.

Jag är för egen del inte övertygad om att rollspelens framtid har det minsta med kommersiella pappersprodukter att göra. Den långa svansen gör att enskilda rollspel inte behöver vara stora, och dagens betydligt bättre kommunikationer gör att varken spelmaterial eller ens möten behöver vara anloga.

Arfert

Facit
Poppe said:
Alltså, det här är inte ett specifikt svar till dig, utan bara en allmänt ställd fråga. Behöver hobbyn ens räddas? Själv har jag aldrig upplevt den så vital och levande, så full av engagemang och nya idéer, som just nu. Att en hobby är stor, finns i var leksaksbutik i hela landet, att var och varannan unge har drakar i garderoben, finns det verkligen ett egenvärde i det? Är hobbyn bra bara för att den är stor?

För egen del, jag har aldrig någonsin haft så roligt med hobbyn som jag har det just nu. Visst, jag spelar för lite, jag skulle gärna ha ett spelmöte varje vecka och kunna verkligen djupdyka i långa långa kampanjer med Burning Wheel, jag skulle verkligen vilja ha tid över att spela alla de spel som jag inte får chansen att spela. Men, det är snarare en effekt av att hobbyn är så levande, så kreativ och sprudlande.

Så, vad är det vi vinner på att hobbyn skall vara så jäkla stor? Annat än ett sätt för oss att pilla på vår nostalgi att kunna handla rollspel på Lekbiten?
Jag är nog av samma åsikt, det går väl rätt bra för rollspel, ur den synpunkten att det kommer en massa nya spel hela tiden, för den som är intresserad. Och bra spel.

Det enda jag personligen tycker, som spelskapare, är att det vore trevligt att man kunde få upp nivån en aning, så att ett nytt spel kanske kunde ha lite drygt hundra förhandsbeställningar från butiker, bibliotek och så vidare. Så man inte var helt hänvisad till print on demand (om man inte kunde lägga ut tiotusentals kronor). Det skulle göra att man kunde våga sig på att trycka en lite schysstare bok eller kanske en låda till och med.

Saga gick på ca 17.000:- att trycka + moms. Tog ca ett år innan jag fick tillbaka för tryckkostnaden. Den summan kan jag inte lägga ut i dag, så länge. Till exempel.

Men visste man att hundra ex skulle gå direkt vore situationen helt annorlunda.

Arfert

Facit
krank said:
Jag är för egen del inte övertygad om att rollspelens framtid har det minsta med kommersiella pappersprodukter att göra. Den långa svansen gör att enskilda rollspel inte behöver vara stora, och dagens betydligt bättre kommunikationer gör att varken spelmaterial eller ens möten behöver vara anloga.
Har testat Fantasygrounds , där man spelar via datorn, rullar virituella tärningar på skärmen och pratar med varandra i headset. Och man har alla regler smidigt nära. Vanliga tärningskast kan automatiseras, kopplas till snabbknappar, men ser direkt hur bra man lyckats osv.

(gissar att det är nåt likt det här Riotminds ser framför sig).

Rent tekniskt funkar det utmärkt. Över förväntan till och med. MEN. Det är inte lika kul jämfört med att träffas IRL. Det är ett hyfsat substitut, som upplevelse betraktat.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Spännande

Fan det här är intressant. Jag kan inte heller tänka mig att det är samma sak. Spelbordet, tända ljus, landet kanske... Stämningen att ses och agera med papper och penna... Eller är det - av Krank så fördömda - nostalgin som spökar igen? Skulle kidsen köpa det här? Kanske inte för att då de sätter sig vid datorn förväntar de sig WoW och inte virtuella tärningar. Eller?

(Skämt krank - inget illa ment).

Christoffer

It's all pig.
Själv har jag spelat endel över Vassal och Skype, fungerar alldeles utmärkt om än inte lika tjusigt som Fantasygrounds. Dock, jag var imponerad av hur lite jag saknade själva känslan av att ses runt ett spelbord, visst, saknaden finns där men den var inte på den nivån jag först trodde. Den största saknaden är nog mest att det inte blir så mycket av att käka mat tillsammans och snacka strunt. :gremsmile:

Arfert

Facit
Poppe said:
Själv har jag spelat endel över Vassal och Skype, fungerar alldeles utmärkt om än inte lika tjusigt som Fantasygrounds. Dock, jag var imponerad av hur lite jag saknade själva känslan av att ses runt ett spelbord, visst, saknaden finns där men den var inte på den nivån jag först trodde. Den största saknaden är nog mest att det inte blir så mycket av att käka mat tillsammans och snacka strunt. :gremsmile:
Som jag sa... det funkar. Är rätt "kul". Men inte lika kul. En massa dimensioner försvann. Och det har inget med nostalgi att göra, nu när jag funderat på det. Det var allt annat, runt omkring, jag saknade. Tror jag. Plus att kommunikationen inte var lika rak som IRL.

Phelan

Hero
Kan bara instämma här. Har inte prövat rollspel över nätet däremot kör jag regelbundet strategispel via Vassal. På det viset funkar det och är på flera sätt bättre än irl - jag älskar stora strategispel som World in Flames, att ha den fysiska platsen att hålla ett sånt spel för ett parti som kan ta ett år är inte lätt. Nu spar man plats, har lättare att hitta andra kufar med samma intresse (rollspelare är ju lika många som kineser i jämförelse) och glädjen i mäta sin strategiska förmåga mot någon annan förtas inte av avståndet. Rollspel har ju en betydligt större social dimension som jag tror blir mer lidande av spel över nätet.

Mvh / Phelan

Ram

Skev
Poppe said:

Det är klart att vi vill att hobbyn skall vara stor.

Jag skulle väldigt gärna se att man kan leva på att skapa och sälja rollspel. Om vi har många intressanta spel nu, tänk då hur det skulle kunna se ut om vi inte var en marginell hobby utan en stor sådan.

Sedan säger jag inte att hobbyn skulle vara bra bara för att den är stor, men skulle det inte vara ballt om man på bussen eller på puben i stället för diskussioner om fotboll och trädgårdsskötsel hörde en eller flera om rollspel? Så var det nämligen på 80-talet och det var rätt ballt.

krank

Ram said:
Jag skulle väldigt gärna se att man kan leva på att skapa och sälja rollspel. Om vi har många intressanta spel nu, tänk då hur det skulle kunna se ut om vi inte var en marginell hobby utan en stor sådan.
Något jag undrar då är om en stor hobby verkligen förutsätter professionella producenter. Jag är skeptisk. Jag tror att hobbyn kan bli lika stor även om samtliga producenter och aktörer har ett "riktigt jobb" också, och framför allt sysslar med rollspelsproduktion för att det är roligt.

/krank, alltid skeptisk till den här "arbetare"-kulturen, som är så fokuserad på lönearbete och att "kunna leva på" saker...

Ram

Skev
krank said:
Något jag undrar då är om en stor hobby verkligen förutsätter professionella producenter. Jag är skeptisk. Jag tror att hobbyn kan bli lika stor även om samtliga producenter och aktörer har ett "riktigt jobb" också, och framför allt sysslar med rollspelsproduktion för att det är roligt.
Well, det lär produceras mer av de producenter som inte behöver offra sin fritid på det. Därmed ingen garant att det blir bättre för all del.

Men hur man än ser på det, pengar är i vår verklighet en god motivator; På samma sätt som många gärna extraknäcker för att få sig en extra slant i kassan på andra sätt så skulle det vara trevligt om man kunde få det för att skriva rollspel.

krank said:
/krank, alltid skeptisk till den här "arbetare"-kulturen, som är så fokuserad på lönearbete och att "kunna leva på" saker...
Du kanske kan ta ett piller emot det? :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Här är ett konkret förslag

Men det bygger på att sånna som Marco och Krille arbetar för det och jag tror inte det kommer hända men jag ser fram emot att höra hur jag tänker fel - och det gör jag säkert för det här är ett impulsinlägg.

Om en dataspelsstudio typ Paradox eller Dice tog på sig att skapa en avdelning för rollspel. En ack så liten men ändå betydelsefull. Rollspelsmakare och entusiaster med duktiga färdigheter inom området skulle kunna anställas för en moderat lön och utveckla koncept som kanske togs fram av rollspelare här eller i egen regi.

Sen kan Paradox eller vem det nu blir använda alla sina kanaler för att marknadsföra detta. Kanske kan man väva in trailers gjorda på data i loaders för dataspel man producerar eller släppa trailers på nätet.

Dessa bolag har tons of money och musklerna att framföra rollspel. tar man en del av vinsten skulle detta funka men det kräver att man verkligen vill det här.

Så! Det var mitt konkreta förslag - inget klag. Nån som nappar eller kan såga sönder idén?