Nekromanti Om vi vet vad som hände 1992 - vad hände 1984?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Menar vi att det behövs ett "barnrollspel"?

Niklas73 said:
Men jag har ju spelat med 10-13 åringar som älskar rollspel. En av dem var skitskeptisk men sen tyckte han det var tokkul. Det är inte en tillfällighet tror jag. Jag tror det skulle gå att få upp intresse - inte som på 80 talet - men mer än det finns idag.
Jag tror att det är svårt att argumentera med enbart personligt upplevda anekdoter; men önskar sig all lycka i världen om du bestämmer dig för att skriva ihop något och gör en satsning. Jag vill verkligen inte stå ivägen och vara nån gnällputte på det viset.

Däremot är jag mer än lovligt trött på "någon borde göra något" och "det var bättre förr" och "gör vi bara som vi gjorde då så går det bra, men jag tänker inte göra nåt för det går ändå inte".'

Jag har hört klagovisan många gånger förr: "Buhu, buhu, vi finns inte i leksaksbutiker läbngre, hobbyn håller på å dööööööööööör". Jag säger: Visst, men gör nåt åt saken då.

krank

Niklas73 said:
De kanske skulle om det fanns rollspel där.
Om inte om hade varit...

Få in dem där då, istället för att bara passivt sälla dig till den tragiska klagokör som rollspelare alldeles för ofta blir när sånt här kommer på tal.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Off Topic

Nu begick du ett kraftigt övertramp. Jag är en person som agerar och det gör jag genom att driva företag, ha familj och ha ett jobb. Jag har inte ens klagat jag har bara sagt vad jag tror. Jag har ägnat 3 år av mitt liv att försöka förbättra för en samhällsgrupp, jag har skapat ett rollspel, jag har försökt få ut musik via förlag långt innan Internet fanns och en mängd andra saker. Är det något jag gör så är det att agera och inte klaga. Men jag hinner inte med en propagandakampanj för rollspel i butik även om det skulle va skitkul om det fanns pengar till det.

Jag säger bara vad jag tror och jag hoppas att mina affärsidéer en dag ger mig möjlighet att ägna mig mer åt rollspel med mina nära och kära för det är något jag brinner för men inte har tid med.

"Tragiska klagokör"... Man ska inte yttra sig om personer man inte har en aning om vilka de är. DET tycker jag är tragiskt och typiskt på internet och händer sällan i verkliga livet. Då går folk hem och bloggar om det istället.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Kanske du har rätt och jag har faktiskt en tanke på hur man kanske kan jobba fram det här och få upp rollspelandet, till och med kontakter som kan hjälpa till men det är inte en bärkraftig affärsidé och jag har inte råd och tid att driva det som hobbyverksamhet. Men om saker går som jag hoppas i mitt liv så kanske jag gör det en vacker dag för det skulle jag verkligen vilja. Och jag gör ofta det jag vill om möjlighet finnes. Därav hela mitt rollspelsutvecklande tex. som nog totalt är på många tusen sidor och 25 års utveckling.

krank

Re: Off Topic

Niklas73 said:
Jag har inte ens klagat jag har bara sagt vad jag tror. Jag har ägnat 3 år av mitt liv att försöka förbättra för en samhällsgrupp, jag har skapat ett rollspel, jag har försökt få ut musik via förlag långt innan Internet fanns och en mängd andra saker. Är det något jag gör så är det att agera och inte klaga. Men jag hinner inte med en propagandakampanj för rollspel i butik även om det skulle va skitkul om det fanns pengar till det.
Och problemet är att det helt enkelt finns för många som gör precis så. Du kanske inte menade det som klagan, men i den här tråden är du, vare sig du vill eller inte, en del av den grupp människor vars hela argumentation och bidrag till sammanhanget är "vore det inte bra om..." - och det ser inte jag som konstruktivt överhuvudtaget.

Det var inte menat som en förolämpning, och jag uttalade mig heller inte om vad du gör inom helt andra områden. Jag uttalade mig om vad du gör, eller tycks göram i det här området. Och ja, givetvis finns det alltid anledningar till att de som inte gör något inte gör något. Dessa anledningar är noll och intet värda så länge det inte faktiskt görs något.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Men så kan du ju inte säga. Även om de inte gör något så kan de inspirera andra att faktiskt göra något och det är bra. Även om jag verkligen håller med om eller tycker att många talar och agerar inte. Så är det mycket ofta. JA jag tog det som ett angrepp på min person som inte har relevans för du har fel om mig, känner inte mig och tolkar mina inlägg ur något jag inte känner igen men stämmer för dig. Okej. So be it. Jag känner mig klar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Problemet som jag tror krank säger är att exakt vad du säger har folk redan sagt om och omigen. Det blir liksom inte mer än så.

Jag kan väl hålla med honom i det. Det vore faktiskt trevligt om någon gjorde det som visste vad den sysslade med. Jag är inte den personen, och har sällan något att tillföra på ett sådant plan. Tyvärr.

Visst, det är jättetråkigt. Och jag tror inte krank menade att hoppa på dig som person, utan mest uttrycka att han önskade att det hände något mer än bara tal.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Nä okej men det var ganska hårda ord tycke jag. vanligt på Internet tyvärr vilket jag personligen tycker att det är förkastligt. men vi löste väl det tycker jag. Håller med er båda - det vore kul om man kunde göra något åt det men problemet är nog att du behöver pengar för att täcka dn förlust det kommer gå med till en (förhoppningsvis) början. Samtidigt tror jag att man kanske skulle kunna hypea det här med TV som handlar om rollspel och reklam men lets face it - de pengarna finns inte! Tyvärr.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Det finns i mina ögon bara en riktigt konstruktiv lösning: bättre distribution. Kan man inte nå ut bättre i butikerna måste man jobba med olika nättjänster. Haken ligger i att klura ut hur dessa ska funka. PDF-prenumerationer tror jag på. Och som vanligt: bra text säljer.

Men att tro att vi ska komma upp i 80-talets och det tidiga 90-talets nivåer är helt orealistiskt. Fast det har säkert de flesta hajat redan.

Jag tror på att gilla läget och gå vidare därifrån. Möjligt att jag helt slår in öppna dörrar genom detta inlägg. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

krank kan låta lite elak ibland, men han är ganska snäll egentligen. :gremwink:

Jag är inte helt övertygad om att man skulle kunna tillämpa de gamla metoderna för att skapa en liknande hype. Jag tror snarare på att finna nya vägar och alternativa vägar in till hobbyn. Facebook som medium, Twilight-rollspel, forumspel etc. Det är där möjligheterna till en målgrupp finns - men då får vi förändra utformningen på rollspelen också.

Vi kan inte slänga upp World of Synibarr-bok direkt och säga "Här! Läs och spela!". Marknaden är annorlunda idag och kräver mindre och bättre regler än vad vi gamla rollspelare tog oss igenom förr. Visst, dagens personer kan göra det också - men de kommer inte göra det i lika hög utsträckning för det finns konkurrerande intressen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Ja det är möjligt att du har rätt. Jag har inte ägnat en hel del tabkar kring det där. Någin gång skulle det vara kul att göra det. Dt var dock nära att jag initerade ett par personer att starta något som hade kunnat ta lite fart här i Stockholm men det föll på att det inte fungerade för de personerna. Riktigt synd.

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag vet inte om man verkligen ska vända sig till kidsen bara för att vi började då. Det rollspel erbjöd då kan man få på annat håll idag. Kanske är det bättre att värva vuxna istället? Om man nu vill rädda hobbyn eller nåt.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

hjk said:
Jag vet inte om man verkligen ska vända sig till kidsen bara för att vi började då. Det rollspel erbjöd då kan man få på annat håll idag. Kanske är det bättre att värva vuxna istället? Om man nu vill rädda hobbyn eller nåt.
Frågan är väl hur många vuxna börjar med något nytt. Dom allra flesta gör väl det dom har gjort hela tiden, som vi, vi fortsätter med rollspel.

Jag tror att grejen är att göra ett rollspel riktat mot 10-12 åringar, skrivet för dom åxå.
Jag tycker att Krank ska skriva ett sådant :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Skulle vilja säga att det kände som det var mer tillgängligt förr. Man kunde hitta rollspel lite var stanns, det göra man tyvärr inte längre.
Sedan så tror jag även word of mouth har en del med det att göra också.

krank

Hans. said:
Jag tycker att Krank ska skriva ett sådant :gremsmile:
Kanske längre fram. Jag tillhör dock dem som inte tror på barn som målgrupp just nu. Javisst, som engagerad vuxen kan man få med sig ungar - men det är inte en övergripande strategi.

Mina lösningar har jag postat här flera gånger, men det har inte varit något större intresse. Att tro att vi ska få nästa generation att spela exakt samma spel, på samma sätt, och hitta dem på samma sätt tycker jag är både naivt och rent utsagt fel. Det är som att försöka få ungarna att upptäcka Beatles via knastrig radio och sen förvänta sig att de ska köpa LP-skivor. Get with the times, liksom.

Jag tror ju inte en sekund att hobbyn är "döende" eller så, heller.

Men jag tror att det beror litegrann på vad man låter ingå i hobbyns definition. Jag är ganska generös; jag räknar in RP-guilds i WoW och Vildhästar-forumspel.

Ond bråd död

Swashbuckler

Jo, du har säkert rätt om att vi fastnat i gamla mönster, men kan sodastreamern göra comeback måste väl rollspel kunna komma tillbaka? Det borde räcka med att nån ny produkt dyker upp som kan motivera en återkomst av rollspelen. Frågan är vad som kan bli våran motsvarighet till bubbelvatten. Kanske brädspelshobbyn, kanske nån ny teknisk pryl som Ipad eller de där VR-hjälmarna som utlovades för 15 år sedan?

krank

hjk said:
Jo, du har säkert rätt om att vi fastnat i gamla mönster, men kan sodastreamern göra comeback måste väl rollspel kunna komma tillbaka?
Å andra sidan kräver inte sodastreamern att nån läser en bok, läser regler, etc. Den är ganska lättanvänd.

Max Raven

T12-kultist

Med tanke på sodastream-tankarna så kanske det är en tanke att använda sig av "brädspelsbox" som DoD brukade göra. Det behöver inte vara samma spel överhuvudtaget - men upplägget att sälja det på ett sånt sätt känns inte helt fel.

Men målgruppen vore givetvis inte främst äldre spelare, oavsett om rollspelet funkar för dem eller inte.

Jag tror det finns en tanke här - man är mer öppen för nya grejer när man är yngre. Nya spelare är inte alltid fullvuxna och definitivt inte gamla rollspelsveteraner.

Det finns förstås en faktor till. Vuxna köper spel till sina barn. Detta kan vara bra om de har positiva minnen av rollspel (och ser dem som lämpliga för barn/barnbarn etc).

Hur de olika faktorerna inverkar på eventuell framgång har jag ingen aning om - saknar helt siffror på det.

Mitt inlägg är förstås lika vettigt som ordsallad, märker jag nu. Dags att sova.

I a f, brädspelsbox-rollspel, i leksaksbutiker(?) låter som en bra idé i mina öron, om man bara vill få in nytt blod. Men spelet behöver vara lättbegripligt, greppa presumptiva spelare och framförallt vara kul att spela.

Och jag tror inte något av de grejer jag mecklat på skulle funka. Kanske Äventyrssommar om jag fixade det... Äh, nej.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Mina brorsöner 10,13 som spelat i tre år säger att rollspel 'är MYCKET roligare än dataspel för det finns inga begränsningar i rollspel. Jag är övertygad om att rollspel skulle fungera idag men att det är marknadsföringen som inte finns. Ingen vågar satsa på det heller. Tänk en maffig reklam i TV4 för Dod. :gremsmile:
Medhåll, det är just det jag också menar. Det finns massor med spel, sure, men tillgängligheten är om man tänker efter rätt dålig. Det finns spelbutiker, visst, men dit söker sig inte gemene man liksom att gemene man inte upptäcker eller gör sig hemmastadd på Rollspel.nu eller Sverok av en slump. Om rollspelen syntes lika väl som tillexempel familjespelen från Alga gör och om det var lika uppenbart att det finns rollspel som att det finns Monopol eller Alfapet (eller vad fan det heter) så skulle fler prova och därmed fler spela.

... Rollspelshobbyn är inte död, såg att det nämnts i tråden, tvärtom, men den är inte bred. That's truth!

solvebring

Superhero

krank said:
hjk said:
Jo, du har säkert rätt om att vi fastnat i gamla mönster, men kan sodastreamern göra comeback måste väl rollspel kunna komma tillbaka?
Å andra sidan kräver inte sodastreamern att nån läser en bok, läser regler, etc. Den är ganska lättanvänd.
Precis, i inlägget ovan har jag tagit en massa andra prylar som exempel, vilket var dumt eftersom jag egentligen gjorde det med glimten i ögat. Vi kan inte jämföra rollspel med en sodastreamer eller en tvål eller dylika. Vi måste fortfarande tänka spel. Så om vi tänker spel så är det ju så att folk spelar brädspel, familjespel, kortspel, dataspel osv. Att få rollspel att vara lika vanligt i hyllan som Yatzy, Monopol, Skattkammarön och sådant är nog vad man bör titta på. Så var det en gång, då stod rollspelsboxarna i leksaksaffärernas spelhylla bland andra vanligen förekommande spel. Det är just det som är problemet, att rollspel blivit så mycket en egen nisch, en typ av spel som inte räknas in i den övriga gemene spelhobbyn. Visst, det är inte nördstämplat på samma sätt idag som förr och fler har hört talas om det, men det är lik förbannat inte lite tillgängligt.

Bordsrollspel är den fula lilla ankungen. Minns häromveckan på manuskrivarkursen då jag nämnde att jag spelade rollspel. Vet ni vad jag får i gensvar...? "Åh, spelar du WoW?" Jag mumlade bara något om, "Mjaej, alltså bordsrollspel, som Dungeons & Dragons och det ni vet". Folk flinade oförstående och killen som frågat om WoW suckade. Jag kände mig som om jag var från en annan planet. Visst, detta har hänt ofta när jag talat om min hobby men det var längesedan nu, tills detta hände. Det konstiga var att jag tänkte "Vad fan, de där människorna känner ju inte till någonting", för mig är ju rollspel lika vardagligt som knäckebröd. :gremsmile: Men hur fan ska de göra det när rollspel är så instängt bland dess utövare som det är?