G
Guest
Guest
Denna sköld är ett mysterium för mig. Den är överdrivet bäst och helt ologisk för mig. Trots sin vikt och stryktålighet så har den ett väldigt lågt STYK-krav i jämförelse med andra lika tunga sköldar. Eftersom den ser ut som en riddarsköld så antar jag att den används som en sådan d.v.s greppet är tvärsemot vad man tror med armbågen nedåt mot spetsen och handgreppet strax ovanför mot kortsidan. Problemet är att denna sköld kan användas av bågskyttar eftersom den lämnar handen fri, alltså sticker handen upp på kortsidan. Problemet är nu (oavsett på vilket håll man nu håller skölden) att greppet på armen måste tillåta att armen kan vara helt sträckt och skölden får inte vara mindre stabil än en vanlig dito - vicoshiran får alltså inte (kunna) glida eller slås på (normalhårt) så att greppet blir fel och skölden blir i princip till mer besvär än nytta. Ni ska veta att detta har jag grubblat på länge och jag har ogiltigförklarat alla teorier utom en. Nämligen att man spänner fast skölden med minst två remmar, STENHÅRT. Problemet är att armen skulle domna och bågskytte samt fältslag är omöjliga. För att förhindra detta skulle man kanske kunna ha nån sorts plåtpansar- eller Yelaniarmrör upp till axeln (så att röret inte vrider och löjlar sig), fast detta nämns det inget om så därför är jag helt ställd. Som om inte det ovan skulle vara irriterande nog (det tar emot men jag kan nog gå med på det) så finns det en sak kvar som gör mig pissförbannad. Innan jag fortsätter så ska jag bara säga att jag har största respekt för de som har skapat Eon, speciellt Krille verkar vara en trevlig prick. MEN...oavsett vem det är som skrev att vicoshiran skyddar mer än en välvd sköld så bör denna person akta sig för att träffa mig. Ifall det är ett tryckfel så kan jag acceptera det, men om det inte är det...
Sköldarna är ritade i skala 1:10 och en välvd sköld är större på alla håll och kanter än vicoskiten. Hur förklarar ni detta?
Stridstips till alla alvhatare som jag: hugg av sköldhanden som sticker ut. Kanske inte råeffektivt men nog så irriterande. Tihi...
Sköldarna är ritade i skala 1:10 och en välvd sköld är större på alla håll och kanter än vicoskiten. Hur förklarar ni detta?
Stridstips till alla alvhatare som jag: hugg av sköldhanden som sticker ut. Kanske inte råeffektivt men nog så irriterande. Tihi...