Nekromanti Omfattande MERP/RM-rollformulär bortskänkes! ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Häromdagen hittade jag ett gäng av mina urgamla (1988) hemgjorda rollformulär till MERP/Rolemaster.

För skojs skull pulade jag ihop en digital version av formuläret med vissa smärre förändringar.

Det gamla formuläret framställdes med skalpell, linjetejp, fotosättare, gnuggbokstäver, reprokamera, posfilm, rödpenna, rödtejp, mera skalpell, samt en offset-tryckpress.

Det nya är i pdf-format (och finns bifogat detta inlägg), utskjutet för att fungera vid dubbelsidig utskrift med klamring i ryggen.

Just det ja, det är på tolv sidor i A5-format och är till för de som använder sig av RMC 1–3.

Inte för att jag vet om någon kan ha nytta av detta rollformulär, men håll till godo!

Dante

Staff member
Jag kom på en grej ...

Vissa saker på rollformuläret kanske är obegripliga för alla utom de som spelade med mig på det glada åttiotalet.

Om ni undrar över vad något betyder är det bara att posta en fråga här, så ska jag försöka besvara den så fort jag kan (givetvis med hänvisningar till vilken frivillig regel på vilken sida i vilken RMC som ligger bakom).

Vindhand

Myrmidon
Blandade kommentarer

Jag är ytterst impad av att någon är dedicerad nog att gå igenom allt det besväret som ett dylikt projekt innebär och hoppas att dina spelare bar dig tre varv runt staden i en förgylld bärstol. /images/icons/smile.gif

Blandade funderingar...

Hmm... till skillnad för vad som verkar vara norm numera har du en väldigt avlång luta för "sketch"... riktigt bra ide så man faktiskt har möjlighet att rita helfigur :)

Gillar formatet också... alltför många numera verkar dras till A4 (eller motsvarande amerikanska hemskheter)...

Layouten påminner om Mutant 1 (tjocka ramar, färgad bakgrund i textsnuttarna, en del dubbellinjer för att separera tabellfält).

Mycket intressant, i.a.f. för någon med konstiga specialintressen för karaktärsblad som jag... /images/icons/wink.gif

Staffan

Myrmidon
Re: Blandade kommentarer

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Gillar formatet också... alltför många numera verkar dras till A4 (eller motsvarande amerikanska hemskheter)...

<hr></blockquote>

De flesta rollformulär man hittar på nätet är gjorda för att skrivas ut. Det absolut vanligaste pappersformatet är A4 (i alla fall i Europa, i USA har de "Letter" i stället som är något mindre), därför väljer folk att anpassa sig efter detta och formatera sina formulär därefter.

Jag har faktiskt funderat på att göra saker i A5-format då och då, men det verkar faktiskt vara ganska svårt att hitta papper i det formatet.

Dante

Staff member

Jag vill minnas att jag gjorde ursprungsformuläret som en uppgift på grafiska gymnasiet i Falun (som jag bevistade 1987–1989). Med andra ord skulle jag hursomhelst ha åstadkommit en trycksak, och då framställde jag hellre en trycksak jag själv skulle kunna ha glädje av, än något som bara gjordes för görandets skull.

Någon bärstol var det alltså inte frågan om.

Ursprungligen innehöll sketch-rutan faktiskt konturerna av en humanoid i helfigur. Det var dock plockad från någon av RM-regelböckerna så jag valde att inte ta med den i den digitala versionen.

Formatet ... ja eftersom formuläret skulle vara flersidigt föll det sig naturligt att använda A4 och falsa på mitten och klamra i ryggen.

Jag upptäckte nu att A5 i InDesign bara är 148 mm breda (till skillnad från 148,5 mm som det ska vara) vilket fått till följd att uppslagen i det nya formuläret inte motsvarar liggande A4 (297 × 210 mm) utan bara är 296 mm brett.

Dumt!

Hittade ävan mina gamla DoD-formulär (dubbelsidiga, tvåfärgstryck, B5-format) till mitt hus-DoD (Expert-Gigant-Samuraj-Sinkadus-blandning). Jag kanske lägger upp dem här nästa vecka (minus DoD-loggan förstås).

Vindhand

Myrmidon

De flesta rollformulär man hittar på nätet är gjorda för att skrivas ut. Det absolut vanligaste pappersformatet är A4 (i alla fall i Europa, i USA har de "Letter" i stället som är något mindre), därför väljer folk att anpassa sig efter detta och formatera sina formulär därefter.

Japp, det har du nog rätt i... jag gillar det i.a.f. inte :)

Jag har faktiskt funderat på att göra saker i A5-format då och då, men det verkar faktiskt vara ganska svårt att hitta papper i det formatet.

Ta en A4 och vik den på mitten så har du a5. Att skriva ut ett fyrsidigt a5-formulär är därför i princip lika enkelt som ett dubbelsidigt a4. En variant jag gillar är att göra 2 a5 sidor och skriva ut dem sida vid sida. Då får man mycket plats (på "omslaget") att rita ett karaktärsporträtt och anteckna diverse småsaker.

Vindhand

Myrmidon

Hittade ävan mina gamla DoD-formulär (dubbelsidiga, tvåfärgstryck, B5-format) till mitt hus-DoD (Expert-Gigant-Samuraj-Sinkadus-blandning). Jag kanske lägger upp dem här nästa vecka (minus DoD-loggan förstås).

Whee! /images/icons/smile.gif

Troberg

Sinister eater
Rekommenderas!

Jag såg dem när de var färska (15 år sen?) och gillade dem skarpt. Det faktum att jag överhuvudtaget kommer ihåg dem säger en hel del om hur bra de är (jag kommer inte ens ihåg mitt mobilnummer...).

Var får man tag på en billig häftapparat som kan häfta mitt i ett A4 så att man kan göra ett A5-häfte. Min gapar inte över så mycket.

Jag gjorde till och med rollformulär i häftesform baserade på ett vikt A4, fast på längden, för att komma ifrån detta problem... Tyvärr funkade de för bra som tillhyggen och tärningshockeyklubbor, så jag övergav konceptet.

Dante

Staff member
Nä, men väl tio. (nt)

NT = Näpna Tamariner