Nekromanti Omgiven av onda spelare

Alltid när vi spelar eon så blir jag svarta fåret, syndabocken, den dumme :gremfrown:..... you name it. Vad ska man göra så att dom slutar att tracka o trycka ner en hela tiden... Jag har tagit upp de flera gånger i gruppen attde inte är roligt. Då vänder dom på de och säger att jag borde sluta klaga på något som....jag inte vet vad. Jag har t.o.m. sag att om dom inte bättrar på sig så lämnar jag spelgruppen... Nu är de så att jag "äger" halva av alltsom har med eon och göra i våran grupp, jag vill inte förbjuda dom att spela (jag tycker att jag sjunker till deras låga nivå då, tror inte heller att dom skulle lyssna för 5 öre om jag gjorde de). Vad ska jag göra :gremconfused:

-BoNe-

Warrior
Ta ett bredsvärd och hacka sönder dom..
Ne men allvarligt så vet ja faktiskt inte. Säg bara att om dom inte vill spela så kan dom dra åt helvete..

Xzarjo

Warrior
Det låter helt klart som en stor saknad av respekt finns i din spelgrupp. Att helatiden vara gruppens svarta får tycker ingen är roligt. Men det är lite svårt att komma med tipps när jag inte vet vad som skiljer sig åt mellan dej och dina medspelare. Kanske du föredrar lite utmaxade karaktärer på "jag slaktar allt"-humör medan dina medspelare föredrar karaktärer med mer djup och andra färdigheter? Eller tvärt om? Det brukar vara det vanligase orsaken till twist(r) och bugg(ar) i gruppen. Det kan vara svårt att fukosera sig när de andra dansar runt.
Annan orsak är att ni kanske vill köra med olika regler? Ta då ett helt spelmöte och en markeringspenna och ägna er åt regeltolkning.
Kanske har de små liven det svårt hemma och tar ut sina aggritioner på dej? Då finns det inte mycket att göra förutom att byta spelgrupp.
Du skulle kunna få deras uppmärksamhet genom att skaffa en stor och stadig vadkubbe. Om ingen lysnar eller alla bara fjantar sig så ta köttyxan och däng den för kung och fosterland i kubben, det brukar få deras uppmärksamhet. Var bara försiktig så du inte skadar någon eller att det hela spårar ur, då får du farbror blå's uppmärksamhet och det är inte bra.

Tror det kan bli lättare att komma med tipps om du utvecklar erat problem lite, men det å andra sidan hör nog inte hemma på EON-forumet.

Mvh Vätten.

Foggmock

Myrmidon
Jag tycker du ska ta och berätta för dem att om de tänker vara elaka mot dig så vill du inte spela med dem. Tyvärr är det ofta barndomskamrater man spelar med (eller är de elaka mot dig utanför spelandet också?) och ofta är det också det enda alternativet man har, och vem vill stå utan rollspelande en längre tid?

Och att plocka tillbaka dina regelböcker och sticka från gruppen är inte fel alls. Då kanske de fattar att vänner ska man vara rädd om, och är man inte det så får man så småningom tillbaka det.

Så ta och ryt lite på dem, funkar inte det så ta ditt pick och pack och dra, helt enkelt. Det är bäst för alla inblandade.

Foggmock - som tror på en trådflytt till Rollspelsforumet då detta inte alls vad specifikt för Eon, bara att ni råkade spela det

Vikten av kommunikation

Alltid när vi spelar eon så blir jag svarta fåret, syndabocken, den dumme ..... you name it. Vad ska man göra så att dom slutar att tracka o trycka ner en hela tiden...
Vad du kan utgå ifrån är att det säkerligen finns en anledning till att de andra spelarna beter sig så. Försök därför att ta reda på vad denna anledning är så att du kan ändra på den. Kanske är det så att du faktiskt beter dig på ett sätt som retar de andra spelarna? Vilka delar i ditt beteende är det då som de stör sig på och är det något du kan tänka dig att försöka ändra på?
Det bästa sättet som du förmodligen kommer någon vart är genom att prata med dina medspelare om problemet. Börja inte med "varför in i helvete måste ni....hela tiden?" en anklagande attityd brukar bädda för allmän pajkastning och löser sällan föga. Försök istället att ha en ödmjuk inställning till problemet och säg till dem något i stil med "i respekt för er så vill jag försöka göra saker o ting bättre men för att göra detta måste ni på ett tydligt och respektabelt sätt förmedla vad som är problemet för mig". Ger man respekt så får man i regel det tillbaka. Därför är det en jäkligt viktig ingrediens i konfliktlösande.

Jag har tagit upp de flera gånger i gruppen attde inte är roligt. Då vänder dom på de och säger att jag borde sluta klaga på något som....jag inte vet vad. Jag har t.o.m. sag att om dom inte bättrar på sig så lämnar jag spelgruppen...
Jag tror att felet är att ni ständigt hamnar i allmän pajkastning dvs. att alla hela tiden anklagar varandra istället för att fråga sig vad man själv faktiskt kan göra för att förbättra situationen. För att bryta ett sådant mönster krävs som sagt ödmjukhet "OK, jag inser att jag kan vara en del av problemet här - så vad kan VI göra för att göra det hela bättre?". Att inte förglömma är att ALLA medlemmarna i gruppen har ett gemensamt ansvar. Om det existerar någon gruppproblematik så bär alla medlemmarna skulden till detta även om de inte anser sig som källan till problemen. Att inte göra någonting aktivt för att förbättra saker o ting är ju att acceptera nuläget - således är även de mer passiva delarna av gruppen "medskyldiga".
Ta dock inte och börja anklaga alla för detta utan tala istället om hur ni TILLSAMMANS som grupp kan lösa detta. Om ni alla vill så borde ni ju sannerligen ha de absolut bästa förutsättningarna för att lösa problemet - eller hur?

Vad ska jag göra
Kommunicera problemet på ett ödmjukt sätt där du respekterar dem som individer fast (för om du visar dem den respketen så brukar det funka så att även de visar en bättre sida tillbaka) med en målsättning i det du pratar om hur ni som GRUPP ska kunna fixa det hela.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hade jag varit som du så hade jag tagit mitt pick och pack och dragit. Möjligtvis hade jag gett dem en sista varning. Jag tror att det blir svårt att lösa problemet när det har uppstått en sådan här alla-mot-en situation. Det skulle inte förvåna mig om det övriga i spelgruppen inte förstår vad du klagar på eller varför du är missnöjd. Men såhär ska det inte vara. Det är antagligen lättare att lämna spelgruppen, om än bara tillfälligt, än att försöka få dem att förstå hur du faktiskt känner genom att prata med dem.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så skulle jag ta & lämna den gruppen faktsikt. Ta de böcker som är dina & säga tack & ajöken...
Det känns ju ruggit trist att ständigt ta skit från resten av gruppen.

Pom

Swashbuckler
Rollspel är inget självändamål

Fråga dig själv varför du spelar rollspel. Om det är för att du vill ha roligt finns det ingen anledning alls att vara kvar. Du har ju tagit upp hur du känner det flera gånger utan att få respons. Ta din egendom och gör något roligare av din tid.

Troberg

Sinister eater
För min del så skulle jag ta & lämna den gruppen faktsikt. Ta de böcker som är dina & säga tack & ajöken...
Det känns ju ruggit trist att ständigt ta skit från resten av gruppen.
Åtminstone ett tag. Om du tar en paus så kanske de tänker efter.

Varför inte försöka få in en ny spelare i gruppen? Sådant brukar skaka om invanda mönster lite. Finns det en spelförening i närheten?

Balderk

Swashbuckler
Re: Rollspel är inget självändamål

Du har ju tagit upp hur du känner det flera gånger utan att få respons. Ta din egendom och gör något roligare av din tid.
Precis. Kräv att de andra betalar av hälften av böckerna och hitta andra spelare. Jag vet inte var du bor, Andreas, men det kan ju vara en bra idé att skriva en annons på kontaktannonsforumet, där kan du kanske hitta en bättre spelgrupp. Eller ta en paus från rollspelen ett tag, gör något annat och försök skapa en ny spelgrupp nångång. Man kan alltid ta kontakt med sverok för att se vad det finns för föreningar i ditt närområde och så, kolla med dem!

/Balderk, tycker inte du borde spela med dem mer.

Jag spelar EON för att jag tycker att det är jätteroligt. Men alla minus ploppar fram i tackt med "de onda". Detta har pågott i snart 3 år och nu när jag skriver detta så börjar jag undra varför jag inte har lämnat gruppen tidigare. Det är väldigt komplicerat detta men...... jag tror att dom hackar på mej för att jag ställer mig upp och säger ifrån, det finns en person i gruppen som vill att allt ska dansa efter hennes pipa (inte SL om ni tror de), men jag accepterar inte detta....det kanske är därför. Jag har även blivit mobbad på detta sätt utanför spelet också (kanske också för att jag inte dansar efter pipan).
Jag vill också tacka för alla era inlägg och ert stöd...

Johan K

Gammal & dryg
Åtminstone ett tag. Om du tar en paus så kanske de tänker efter.
Tror du att det hjälper om man sticker bara ett tag ?
Man kan ju alltid hoppas att det gör det. Men som det verkar så har det ju hållt på ett tag & jag tror tyvärr inte att hjälper att sticka från gruppen ett tag.

Örnie_UBBT

Swordsman
Det är alltid knepigt detta, när ens rollspelskompisar också är kompisar/bekanta utanför spelsituationen, som man kanske tycker det är roligt att umgås med även om de har sina sidor och kan vara otrevliga emellanåt - i vilket fall som helst kan jag förstå att, precis som du säger, man helt enkelt känner att det vore svårt att bara lämna dem - samtidigt som det såklart är jobbigt att alltid behöva agera strykpojke.

Vikten av kommunikation har understrukits i andra inlägg, men det verkar ju uppenbarligen som om du har försökt med det och de andra i gänget vill inte lyssna på det örat. Har du provat att prata med folk en och en och inte bara gemensamt? Ofta visar det sig att folk har en helt annan åsikt när den dominanta personen inte är närvarande...Jag tyckte också förslaget att försöka ta in en ny spelare kunde vara en bra idé, då kanske det kommer in någon mer nya fräscha perspektiv som helt omedvetet kan bryta mot invanda mönster.

Annars är det såklart förjävla tråkigt att utses till syndabock bara för att en spelare är väldigt dominant - du tycker EON är roligt, men har ändå inte roligt när du spelar. Då kanske den trots allt bästa lösningen är att försöka hitta en annan spelgrupp, och förklara för den gamla gruppen att ni helt enkelt inte tycker samma saker är roligt längre och att era spelstilar inte verkar gå ihop - även om det säkert blir jobbigt så är det säkert bättre i längden, och du får ha roligt när du spelar rollspel igen!

Hoppas allt löser sig!
hälsar
Örnie