Nekromanti Omröstningsförfarande

EchonCique

Hero
Ett kärt ämne för de som besöker detta forum.

Tidigare år har omröstningsförfarandet varit tämligen klumpigt då det gjort att en hel del intresserade forumiter inte orkat rösta. Detta har således påverkat resultatet så att det blivit skevt, då de som röstat har röstat på sina egna eller sina vänners bidrag i större utsträckning än att rösta på de bidrag som varit bäst. Hur gör man för att undvika denna kantring av omröstningen så man kan få en mer objektiv slutsats?

Man kan till en början använda sig av en kommande funktion i forumet som innebär att man kan skapa mer avancerade omröstningar än idag. Dvs man kan ge varje tråd på forumet en tumme UPP eller en tumme NED genom att klicka på en bild i listningen. Om man sedan gömmer resultatet av omröstningen tills den är färdig, har man kommit runt det här med taktikröstning. Om man utöver det också sätter att ett visst antal röster skall avges för att det skall tas hänsyn till ökar man på objektiviteten i resultatet då de som taktikröstar alternativt röstar med flera konton försvinner i mängden.

Varför skall man då ge en tumme upp eller ned? Jo därför att man när omröstningstiden är slut plockar in de som fått positivt slutresultat samt ett minst antal röster på sig till sluttävlingen. På detta sätt ger man alla forumiter en chans att påverka resultatet samt ser till att man får ner antalet bidrag i sluttävlingen till ett hanterbart antal vilket i sin tur underlättar när man skall utse en vinnare.

Därifrån finns det två alternativ till hur man skall utse en slutgiltig vinnare i samtliga kategorier.

1) En kommitté med ojämnt antal personer utser vinnarna av de bidrag som blivit framröstade till en sluttävling.
2) Ännu en sluten omröstning sker på forumet på de bidrag som nått sluttävlingen.

Personligen föredrar jag alternativ 1 då detta skapar minst möjligheter för taktikröstning och om denna kommitté är skev i sin analys av bidragen märks det vilket förhoppningsvis gör att denna kommitté faktiskt gör ett objektivt arbete vid sina utnämningar.

Troberg

Sinister eater
Jag tror vi lämnar den frågan tills det är mer aktuellt. Vi vet inte vilka förutsättningar som kommer att gälla när det är dags.

EchonCique

Hero
Jag tror vi lämnar den frågan tills det är mer aktuellt. Vi vet inte vilka förutsättningar som kommer att gälla när det är dags.

Strutstaktiken brukar inte fungera så bra, inte heller i detta fallet. Det är ett faktum att det kommer bli rabalder kring omröstningen. Ju snabbare man tar itu med problemet, desto mindre strul och merarbete kommer det bli sen. Men det är väl upp till dig om du nu är den som har huvudansvaret för det hela.

Troberg

Sinister eater
Strutstaktiken brukar inte fungera så bra, inte heller i detta faller.
Det är inte strutstaktik, bara ett konstaterande att vi inte vet tillräckligt mycket för att fatta ett beslut.

Det är ett faktum att det kommer bli rabalder kring omröstningen.
Japp, garanterat.

Jag gillade grejen med tre röster per bidrag, det gjorde att man fick lite röster på de bidrag som var bra men inte lika bra som vinnaren. Det är möjligt att vi kan hitta en teknisk lösning för detta, alternativt att jag själv gör en teknisk lösning. Det är också möjligt att vi går på en helt annan lösning.

Jag tror att det största problemet var att man inte hann kolla bidragen. Nu kommer man att ha mer tid, då löser det sig.

Men innan vi bestämmer oss vill jag köra ett tag efter den nya modellen för att få grepp om hur saker och ting flyter. Vi har ändrat ganska mycket, det är dags att ta det lugnt ett tag och se till att det funkar så här långt först.

Baldyr

Hero
Strutstaktiken brukar inte fungera så bra, inte heller i detta fallet.
Medhåll. Troberg behöver ju inte vara med i diskussionen, eftersom han uppenbarligen saknar både tid och intresse. Däremot är det ett intressant och viktigt ämne, och jag kan inte se någon anledning att inte använda forumet till diskussioner. Det är liksom det som det är till för, väl?

/Baldyr, som gillar omrösningar med +/- alt "tumme upp/ned"

fusk

Warrior
Hur man än gör så kommer folk inte orka läsa igenom 30+ dogmabidrag, folk är lata helt enkelt. :gremsmile:
Jag skulle föreslå att man har en jury som röstar fram de bästa bidragen och så lägger man ut dessa för röstning där TV-publiken får rösta. :gremsmile:

EchonCique

Hero
Hur man än gör så kommer folk inte orka läsa igenom 30+ dogmabidrag, folk är lata helt enkelt.
Jag skulle föreslå att man har en jury som röstar fram de bästa bidragen och så lägger man ut dessa för röstning där TV-publiken får rösta.

Vilket är en skarp kritik mot nuvarande system och därför en av de viktigaste poängerna med mitt förslag.

1) Särskilj agnarna från vetet - endast de mest populära skall få komma till finalen. Det är här alla har en chans att dra sitt strå till stacken.
2) Ha en kommitté med ojämnt antal personer som enväldigt utser rangordningen på finalbidragen.

Troberg

Sinister eater
Vilket är en skarp kritik mot nuvarande system och därför en av de viktigaste poängerna med mitt förslag.
Jag vill bara klargöra att jag inte på något sätt förkastat ditt förslag, jag vill bara vänta innan vi fattar beslut.

Vi vet inte när folk lämnar in sina bidrag. Om det sprids under hela året och folk spelar dem så är det möjligt att det inte blir problem att bedöma dem och rösta dem enligt gamla modellen (att man faktiskt fastnat för ett spel tillräckligt för att spela det är väl en bra indikation). Om det däremot inte funkar så och man postar alla i sista minuten så behövs nog något i stil med ditt förslag.

Diskutera gärna, men vi väntar ett tag med att bestämma något definitivt.

Gardener

Champion
Jag gillade grejen med tre röster per bidrag, det gjorde att man fick lite röster på de bidrag som var bra men inte lika bra som vinnaren. Det är möjligt att vi kan hitta en teknisk lösning för detta, alternativt att jag själv gör en teknisk lösning. Det är också möjligt att vi går på en helt annan lösning.
Till nästa omröstning kan jag lova att vi har uppgraderat forumsystemet (Yassilus står redan nu med piskan i högsta hugg...) och där finns möjligheten att göra omröstningar där man kan välja flera alternativ. Jag tror man kan specifiera exakt hur många man får rösta på till och med. Dessutom kan man ha flera omröstningar i samma inlägg och man kan ha omröstningen öppen under en viss tid, och även gömma resultatet tills efter omröstningen är avslutad. Det bör alltså finnas en teknisk lösning för en omröstning oavsett hur det bestäms att det blir.

Troberg

Sinister eater
Till nästa omröstning kan jag lova att vi har uppgraderat forumsystemet (Yassilus står redan nu med piskan i högsta hugg...) och där finns möjligheten att göra omröstningar där man kan välja flera alternativ. Jag tror man kan specifiera exakt hur många man får rösta på till och med. Dessutom kan man ha flera omröstningar i samma inlägg och man kan ha omröstningen öppen under en viss tid, och även gömma resultatet tills efter omröstningen är avslutad. Det bör alltså finnas en teknisk lösning för en omröstning oavsett hur det bestäms att det blir.
Låter spännande!