olaberg;n316704 said:
Om man har en bild som ska gå hela vägen ut i kanten på trycket, som t.ex. det brukar vara på ett omslag, så är det en bra idé att ha lite av bilden "utanför" den yta som egentligen ska bli omslaget. Så om man t.ex. har ett omslag som är stor som ett A5 så tar man och lägger till 5mm eller så runt omkring, och ser till att bilden går in i det där extrautrymmet. När man trycker sen så kommer de nämligen att printa ut bilden på ett större pappersark, och sedan skära ner till A5. Genom att ha bild utanför kanten där de skär, så minskar risken att man får en vit kant när maskinerna kanske kör lite snett eller så.
Utrikisk term: "bleed".
I InDesign kan man ställa in bleed i dokumentinställningarna, och se till att kryssa i att bleeden ska med när man exporterar till PDF.
olaberg;n316704 said:
"Color profile". Kort sagt, typ som en karta över vilka färger som "finns". Datorbilder har ofta färgen för varje bildpunkt definierad som en kombination av rött, grönt och blått och varje färg har ett värde mellan 0 och 255. Skrivare har väldigt sällan just de färgerna, utan har oftast någon variant av CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black). Ofta är det dessutom nån ganska specialiserad version av CMYK som gäller.
Så när man ska trycka en bild så är det alltså en bra idé att konvertera den så att dess färger är omgjorda till den färgstandard som gäller för tryckeriet man använder. Många tryckerier kan göra en egen konvertering, men resultatet av det kan... variera.
Jag känner inte till någon "Tryckoriginal för dumskallar" men ibland skissar jag på en tänkt serie artiklar om rollspelsmakande i praktiken (alltså layoutande, tryck etc) och där kommer definitivt sånt att ingå. Om den blir av.
(Folk som kan mer får gärna säga emot eller komplettera här. Jag är också bara glad amatör, trots att jag fipplat med sånt här för print on demand i tio år nu)