Nekromanti Omtöckning

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
I nya versionen av Eon finns en liten detalj på skador som heter omtöcknad, vare sig jag eller maken lyckas hitta något om vad för effekt det har (jmfr, förlorad VINIT, ökad svårighet under x ronder, inga handlingar tillåtna under x ronder eller annat skoj?)

Är det någon som hittat någon förklaring eller "effekt" på omtöcknad, så "please, don't keep us in the dark any longer"

Phelan

Hero
Den främsta effekten ligger i vad för slags skada man tar av smällen, dvs främst Smärta. Den stora mängden Smärta som man får kommer säkert resultera i att man får svårare på handlingar, vilket ju är vad en omtöckning handlar om. Sedan har ju vissa Omtöckningsresultat möjliga specialeffekter som Tappar, Faller men det står i kolumnen längst till höger i så fall.

Men någon ytterligare spelteknisk effekt i själva termen "Omtöcknad" finns det inte.

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Phelan är helt korrekt - Omtöckning ger ofta mycket stor Smärta, som i sin tur ger neggo-effekter.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
It's not person...

Ta det inte personligt, men för mig känns det i så fall alldeles jättonödigt att ta upp "spaltbredd" med det. Det fyller ingen funktion. Effekten finns redan invävd i skadeeffekten om jag uttrycker mig lite otydligt.

Men tack i alla fall för svaret, då slipper vi grunna vidare. :gremsmile:

Iofs grunnar vi redan på en husregel... en omtöcknad leder till en rond med en extra tärning (som i gamla goda rolemaster), blir rollpersonen/slpn utsatt för fler anfall och erhåller mer än en så dubbleras antalet ronder men inte tärningsantal... det är vårt sätt att lösa det, jag menar - faller har ju sina effekter osv.

"Smärta är inget problem för hjältar" - Kirina Stormbane, just innan hon förlorade medvetandet på grund av Smärta.