Nekromanti Omvänd hjältesaga

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad tror ni om det här?

När kampanjen börjar står rollpersonerna på krönet av sin hjältebana. De har besegrat allt motstånd. De har klarat alla utmaningar. Deras rykte och den respekt de ingjuter vet få gränser. Världen ligger för deras fötter.

Men säg den lycka som varar. Kampanjen inleds med en skräll: rollpersonernas första allvarliga motgång! De blir plötsligt desperat varse sin egen dödlighet.

Resten av kampanjen är en långsam men ohejdbar nedgång. Åldern börjar ta ut sin rätt. Saker är inte vad de en gång var. Världens cykliska logik är oresonlig: det som en gång byggts upp måste förfalla. Allting når sitt slut. Långsamt tvingas rollpersonerna finna sig i att de inte är vad de en gång var. Att de inte längre är lika starka, lika mäktiga, lika ohejdbara som i sin ungdoms dagar. Och de bragder de en gång utförde börjar falla i glömska, i takt med att nya, unga talanger tar deras plats på världens scen.

Kampanjen utspelar sig under loppet av åtskilliga år. Under denna tid tvingas rollpersonerna att möta sin ålderdom och sina svikande krafter, efter att under hela sitt liv definierat sig själva i termer av styrka och vitalitet. Kommer de att finna sig i det oundvikliga, och inta en plats i världen som bättre lämpar sig för en gammal man? Eller kommer de att vägra inrätta sig, kämpa dubbelt så hårt bara för att drabbas av ett misslyckande dubbelt så bittert? Se allting rinna ur händerna på dem för att de är oförmögna att se verkligheten i vitögat?

/Kalle

Eksem

Champion
Jag spelade Den Femte Konfluxen lite så, det var en höjdare. Jag hade dock inte alls så mycket fokus på just åldrandet och det fysiska förfallet. Det hade varit smart att använda det som en drivkraft, att rollpersonerna vill bevisa sig själva.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att spela en kampanj så ännu mer medvetet och renodlat. Själv tycker jag den känns lämpligast i någon slags fantasysetting, jag vet inte om det har att göra med att det är min inställning; eller om det är fokuset på den fysiska framgången. Det skulle förstås gå alldeles utmärkt att spela i nutid med idrottsmän.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag hade också fantasy i åtanke, ja. Mer specifikt, faktiskt, homerisk fantasy. Det är väl något med alla de där heroerna.

Det skulle förstås gå alldeles utmärkt att spela i nutid med idrottsmän.
Eller kvinnliga popstjärnor :gremtongue:

/Kalle

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hade också fantasy i åtanke, ja. Mer specifikt, faktiskt, homerisk fantasy. Det är väl något med alla de där heroerna.
Det första jag kom att tänka på var western-miljö där rollpersonerna var typiska klichéhjältar vars livsstil omöjliggjorts av civilisationens framsteg.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Coolt!

Det var ju faktiskt en asbra idé. Tänk vilken skam att behöva ta jobb på P.T. Barnums vilda västern-show för att klara brödfödan.

/Kalle

Johan K

Gammal & dryg
Det här låter ju som jag absolut skulle tänka mig att lira. Lite annorlunda ja, aftersom man nästan alltid kör åt att man ska bli hjälte.
Intressant att spela lite omvänt.