Leon
Leo carcion
Vi menar nog egentligen samma sak. Det är jätteviktigt att ha en tydlig vision som speldesigner, både av tänkt spelstil och hur regelmekaniken skall fungera. Jag menar mest att man inte skall stirra sig blind på de sammanhang man tänker sig när man sätter ihop systemet, väldigt mycket trillar isär vid spelbordet och anpassas av spelgruppen. Och det är helt rätt. Rollspelsregler är egentligen ett ganska trubbigt instrument, men det hindrar ju inte att klok och genomtänkt design är viktig.1) Varför ”mer eller mindre”? Varför inte mer? Jo, jag föredrar spel som tar mig hårt i handen framröstad mer lösa spel.
Fast, behöver man verkligen regler för det? Känns lite bakvänt. Börjar man inte med att hitta på en cool rollfigur och krokar in denne i settingen, och sedan försöker man reflektera detta i reglerna.2) För att det hjälper spelare att bygga intressant rollfigurer som kuggar i settingen, utan att lura i dem att en poäng i Compose är väl lika mycket som en poäng i Sword? Jag kan se en poäng med det, ja. Uppenbarligen de vördade skaparna av Eon också.