Nekromanti Onödigt inlägg & fråga

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vi i min spelgrupp börjar oftast på en väg.... om det inte är Vampire då man ALLTID börjar på en bar... :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Andra praktiska ställen att börja äventyr på:

* I en säng. Fel säng. Med sällskap. Som man inte kommer på namnet på.

* "Nollsjunollnoll, uppställning på kaserngården för visitation! Marsch! Anderson, Petterson och Lundström, ni är frivilliga för särskilt uppdrag!"

* "Captain's log, stardate four-seven-eight-nine-seven point one..."

* I kanontornet på en lätt fraktare, med sex TIEs som försöker förvandla Mile High Falcon till smält metall.

DanielSchenström

Swashbuckler
Klart klassiskt.

Jag hade en gång en diskussion med en av de andra spelledarna i gruppen. Han tyckte det var modigt/roligt att jag startade äventyret med ett uppdrag, han vågade helt enkelt själv inte starta nåt utan "verklighetstrogen" inledning.

Det gäller att vara effektiv men samtidigt variera sig. Eller så gör man det till en grej att precis alla äventyr i en kampanj börjar på ett värdshus, man varierar bara vad som händer när man väl sitter där.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tja, varför inte? Det finns ju en anledning till att så många äventyr börjar på ett värdshus. För den typiske landstrykande äventyraren så lär väl värdshuset vara den plats man befinner sig på om man inte redan är ute och äventyrar. Varför skulle det vara fel? Jag blir så trött på att alla skall vara så jävla orginella hela tiden. Vad är det för fel på att sitta på ett värdshus, få ett uppdrag av den mystiske mannen i hörnet, svänga det magiska tvåhandssvärdet över axeln och ge sig ut och spöa monster och samla guld? Jag tycker att det är kul, mina spelare tycker att det är kul, så varför inte? Visst kan man variera sig lite, det är ju inte kul att spela repriser men man behöver ju inte göra det så svårt för sig.

Allvarligt talat, det finns många sätt att spela rollspel på, men lik förbannat är det en hobby. Det är inte så där jäkla kreativt i mina ögon. Det är kul att spela rollspel. Varför försöka göra det till något djupare än så?

DanielSchenström

Swashbuckler
"Allvarligt talat, det finns många sätt att spela rollspel på, men lik förbannat är det en hobby. Det är inte så där jäkla kreativt i mina ögon. Det är kul att spela rollspel. Varför försöka göra det till något djupare än så?"

Inte så jäkla kreativt? Att hitta på nya äventyr? Att skapa egna världar? Komma på nya karaktärer? Att försöka hitta på inledningar som är originella varje gång? Jag har svårt att tänka mig många andra hobbies som är mer kreativa. Kreativitet utesluter inte kul. Jag vet att vissa tycker det är kul med lite action och äventyr som drar igång direkt, men det finns också de som tycker det är kul att spela långa dramer där det viktiga är att bara spela rollpersonen, inte tt lyckas med ett speciellt mål. Rollspel är så djupt som man gör det som många andra intressen. Det finns ju exempelvis de som tittar på film för att det är kul, och de som tittar på det intresserade av ljussättning, hur en scen filmats, eller vilka budskap som regissören försökt få fram. De som försöker göra det till nåt djupare än så är de som helt enkelt är så intresserade av det att de vill gå under ytan av olika anledningar, kanske för att kunna göra intressantare äventyr, eller annorlunda världar, eller perfekta regler.

Eksem

Champion
Lustigt att praktiska ställen att börja äventyr på råkar vara opraktiska ställen att börja morgonen på. Hmm... man borde kunna dra någon slags slutsats från det...

The_Gorger

Hero
Re: Att gå på toaletten i rollspel

Jag har också "dödat" en RP när jag var SL för att den inte betedde sig som den borde gjort, var allmänt irriterande och att spelare blev upphetsad och förbannad i verkligheten. Han blev nerslagen, våldtagen och bestulen. När han vaknade begick han, tack vare N2´s system för psykiska påfrestningar, självmord

walium

Ganska töntig, faktiskt
Arketypiska prylar

Vad sägs om den bystiga kvinnan( Ånej, vad ska en stackars oskyldig flicka ta sig till?) i nöd? Kungens lömske rådgivare (tydligen så är nästan alla rådgivare perversa kultledare med märkliga kåpor)? Den enfaldiga barbaren (Jag Ugh, du dum! Ugh klubba dumma dumming!)? Den girige dvärgen (Gold! GOLD I SAY! It's all mine!)?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Arketypiska prylar

Vad sägs om den bystiga kvinnan( Ånej, vad ska en stackars oskyldig flicka ta sig till?) i nöd? Kungens lömske rådgivare (tydligen så är nästan alla rådgivare perversa kultledare med märkliga kåpor)? Den enfaldiga barbaren (Jag Ugh, du dum! Ugh klubba dumma dumming!)? Den girige dvärgen (Gold! GOLD I SAY! It's all mine!)?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Att gå på toaletten i rollspel

"Jag har också "dödat" en RP när jag var SL för att den inte betedde sig som den borde gjort, var allmänt irriterande och att spelare blev upphetsad och förbannad i verkligheten. Han blev nerslagen, våldtagen och bestulen. När han vaknade begick han, tack vare N2´s system för psykiska påfrestningar, självmord "

Och det löste alla dina problem med honom eller vad?

Eksem

Champion
Re: "Börja inte äventyr på morgonen" ? [NT/OT]

Haha, det är ju sant, fråga bara Bilbo! Han fick ju knappt med sig en enda vettig pinal! Men slutsatsen jag var ute efter var mer i stilen: "Alla saker som är dåliga att börja morgonen med är bra saker att börja äventyr med".