Måns Bredelius
Veteran
Jag läste en tråd här för väldigt länge sedan. Det handlade om taktik i strid. Tanken va att ta bort kroppspoäng, hit points, liv med mera. Och när du blir träffad så dör du, eller blir utslagen. Då skulle man gå in i striden med taktik och förberedelse (ROLLSPEL) för att vara han som vinner slaget.
Jag mins inte vem som skrev denna tråd, ligger nog begravd en månad tillbaka.
Hur som helst så har jag gjort ett sånt här system. Alla färdigheter är situations färdigheter. Först 4 grund och sen 12 till allmäna. I varje scen ska 1 från grund och 2 från allmäna skapa scenen och beskriva hur scenen ser ut. Hur strids scenen ser ut. båda sidor använder dessa tre färdigheter.
I början väljer spelledaren grund färdigheten. Spelarna väljer en allmän och deras motståndare väljer en allmän. Detta betyder att du vill välja något som din motståndare är dålig på. vilket gör det värt att studera din motståndare.
Om spelarna har en plan och beskriver mycket innan de går in i strids scenen kan de få välja grund färdigheten också. Om de är extremt förberädda och lägger upp bra taktik och fällor med mera så kan de få välja grund färdigheten och de två allmäna färdigheterna som ska användas i strids scenen. Tvinga motståndarna att strida på deras vilkor.
Dessa färdigheter är nått som alla har ett minimun värde i, ingen kan sakna dessa färdigheter. Det finns dessutom inte fler färdigheter.
Detta är ett system som hanterar att man träffar så vinner man allt. Inga liv. Väldigt nöjd med det (kan va dåligt beskrivet). Vet inte om den tråden eller om det finns något annat där ute, sugen på att höra i såna fall.
Jag mins inte vem som skrev denna tråd, ligger nog begravd en månad tillbaka.
Hur som helst så har jag gjort ett sånt här system. Alla färdigheter är situations färdigheter. Först 4 grund och sen 12 till allmäna. I varje scen ska 1 från grund och 2 från allmäna skapa scenen och beskriva hur scenen ser ut. Hur strids scenen ser ut. båda sidor använder dessa tre färdigheter.
I början väljer spelledaren grund färdigheten. Spelarna väljer en allmän och deras motståndare väljer en allmän. Detta betyder att du vill välja något som din motståndare är dålig på. vilket gör det värt att studera din motståndare.
Om spelarna har en plan och beskriver mycket innan de går in i strids scenen kan de få välja grund färdigheten också. Om de är extremt förberädda och lägger upp bra taktik och fällor med mera så kan de få välja grund färdigheten och de två allmäna färdigheterna som ska användas i strids scenen. Tvinga motståndarna att strida på deras vilkor.
Dessa färdigheter är nått som alla har ett minimun värde i, ingen kan sakna dessa färdigheter. Det finns dessutom inte fler färdigheter.
Detta är ett system som hanterar att man träffar så vinner man allt. Inga liv. Väldigt nöjd med det (kan va dåligt beskrivet). Vet inte om den tråden eller om det finns något annat där ute, sugen på att höra i såna fall.