Nekromanti Once More, With Feeling

Pom

Swashbuckler
Jag med... [OT]

...fast av andra skäl.
...varje gång någon säger att Bitter suite är bra. Nej, nej och åter nej. Krystat som få och inte speciellt bra musik heller
För att parafrasera en pratchettfigure: Jag förstår vartenda ord i den meningen men inte meningen i sig.
Men det är OK, skönt med olika smak.
Jag sätter på skivan igen och tröstar mig med att jag har majoriteten av de fanatiska xeniterna bakom mig. :gremsmirk:

Pom

Swashbuckler
Re: Once More, With Feeling [fortfarande OT (jäpp]

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Men det låter nästan som om du inte har sett det första musikalavsnittet i Xena: The Bitter Suite

--------------------------------------------------------------------------------

Jodå, jag har sett det (Xenabit som man är har man ju hela serien i hyllan). Det är dock inte så bra att jag ville ta upp det. Visst sjungs det en massa och musiken är OK, men det är lite för pretto för att vara bra. "Lyre, lyre..." däremot är skojfriskt och inte så seriöst menat, därmed är det lättare att ta till sig och i mitt tycke mycket bättre.
Aha, då förstår jag.
Själv tycker jag förstås att det är roligare ju seriösare det blir i Xena, men jag skall avstå från att utveckla det med tanke på det djupa finna OT-hål jag har borrat mig ned i.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Jag med... [OT]

I grund och botten kan det väl ha att göra med att jag inte är ett speciellt stort Xena-fans. Alla fanatiska Xena-fans verkar dock övertygad om et här är et absolut bästa musikalavsnitt som någonsin gjorts, så det kan ha med att man måste vara ett riktigt fan :gremtongue:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Summa summarum

Nu med facit i hand måste jag säga att avsnittet inte alls var som jag trodde. Jag räknade med ett halvlökigt försök att svinga till det lite. Ack så fel jag hade...

De sjunger bra, de sjunger relevant och de dansar klart bättre än de slåss. Jag vet inte om det är det bästa Buffy-avsnittet jag sett, men det är helt klart ett av de bättre.

I've got a theory, it could be bunnies.
(Silence except for the chirping of crickets)
Bunnies aren't just cute like everybody supposes!
They've got them hoppy legs and twitchy little noses!
And what's with all the carrots?
What do they need such good eyesight for anyway?
Bunnies, bunnies, it must be bunnies!!
(Silence)
...Or maybe midgets?
Så ja, klockrent! :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Summa summarum (lite småspoilers)

Så ja, klockrent! :gremsmile:

De lyckades riktigt bra ja. Givetvis satt jag och garvade massor eftersom musikalavsnitt per definition är überfåniga. Jag var dock väldigt förberedd (vilket de jag kollade tillsammans med inte var) då jag sett musikalavsnitt i Lexx, Xena och Simpsons (de 2 förstnämnda för årtusenden sedan och det sistnämnda kanske inte räknas). I vanlig ordning så minns jag inte så bra... men jag tippar att Buffy vinner musikaltävlingen.

Giles och Taras duett var så jäkla skön!

När Giles säger "she needs backup" om Buffy och fortsätter med "Tara and Anya, help her" varpå tjejerna dansar in bakom Buffy och blir körsångare.... då vred jag mig av skratt.

Och Spikes uppdykande i slutet, underbart. Först när Buffy håller på att brinna upp och sen slutkyssen.

Fantastiskt avsnitt även om jag fortfarande tycker att musikalavsnitt är helfåniga och jag kommer nog aldrig att kunna se ett sådant utan att asgarva minst 25% av tiden.

Staffan

Myrmidon
Re: Summa summarum (lite småspoilers)

Giles och Taras duett var så jäkla skön!
Jag gillar sättet Taras tidigare sång "I'm under your spell" twistas när hon inser att Willow har hållt på att manipulera henne med magi...

För övrigt så har I'll Never Tell, Rest in Peace, I'm Under Your Spell, Walk Through the Fire, och vad nu Sweets sång heter plats på min playlist.

Avsnittet i kväll är förresten vansinnigt kul, med en dos bonusangst på slutet. Efter det så går säsongens kvalitet ner rätt ordentligt, tyvärr (till och med Ymik kan nog få överdos av angsten).

Ymir

Liten kantbaron
Re: Summa summarum (Spoilers)

Avsnittet i kväll är förresten vansinnigt kul, med en dos bonusangst på slutet. Efter det så går säsongens kvalitet ner rätt ordentligt, tyvärr (till och med Ymik kan nog få överdos av angsten).
Mjo, 'Tabula rasa' är jättebra, särskilt bonusangsten, men jag håller med om att säsong 6 går ned sig därefter - jag har särskilt svårt för Darth Rosenberg-biten. (Dåligt spelad, krystad, oerhört klent psykologiskt motiverad och underbyggd). Men avsnitt 6x17 'Normal again' är en liten oas, och ett av mina favoritavsnitt överhuvudtaget. Twisten på slutet är helt enkelt genial.

Vad ångesten beträffar är det inte på långa vägar i närheten av en överdos för min del, dock. Herregud, jag har sett Zhang Yimous hela filmproduktion - jag är härdad. :gremsmirk:

Och 'Passion' (2x17) är fortfarande seriens bästa ångestavsnitt. Buffy-skådisen överlag är väldigt bra på tårfyllda emotionella sammanbrott - det bästa är kanske redan i slutavsnittet på första säsongen. Hmm...jag måste titta på det igen bara för det. (3x12 'Helpless' har ett annat väldigt tilltalande).

- Ymir, tycker nog att 'Angel' leder lite på ångestfronten ändå

Pom

Swashbuckler
Re: Summa summarum

Nu med facit i hand måste jag säga att avsnittet inte alls var som jag trodde. Jag räknade med ett halvlökigt försök att svinga till det lite. Ack så fel jag hade...

De sjunger bra, de sjunger relevant och de dansar klart bättre än de slåss. Jag vet inte om det är det bästa Buffy-avsnittet jag sett, men det är helt klart ett av de bättre.
Jag är ingen stor buffyanhängare så jag lade förstås märke till fel saker :gremcrazy:

Nog tycker jag att de med ett par undantag sjöng illa till medelmåttigt och att det var lite av poängen - de var i situationer som gjorde dem tafatta, dels av diverse personliga problem och tankar och dels av musikaltvånget.

Det var bitvis mycket roligt, men också rejält splittrat och de icke-komiska aspekterna med ångest och annat trevligt kändes som en uppräkning snarare än som en sammanhållen helhet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Summa summarum

Tja. När man har tydligt insinuerat lesbiskt sex i en amerikansk ungdomsserie så blir i alla fall jag lite för glad. Men det gick troligtvis över huvudet på alla homofober, de brukar ha en fantastisk förmåga att förtränga det mesta. Det tog ungefär 3-4 avsnitt och krävde att Willow uttryckligen refererade till Tara som sin flickvän innan Joss Whedon fick in hatbreven från dom. Så, dom är knappast dom skarpaste knivarna i lådan :gremwink:

/Naug, nynnar på slutet av I'm under your spell