solvebring
Superhero
Det är just det, räcker det, eller vad måste till för att det ska kännas lönande att spela. Räcker det med att spelet är roligt utan något specifikt, präglande mål? Räcker det med att ett spel är kul att och det har en början, en mitt och ett slut? ... Jag vet inte. Jag vet inte alls.Sven-Göran I said:Men saknar det verkligen belöningar eller talar du utifrån belöningar i form av vad rollpersonerna snarare en deltagarna får ut av spelet i detta fall?solvebring said:Vad tycker man förresten om det? Dvs. fullt narrativa spel, utan det som vi klassiskt kallar för mekanik. Jag funderar på om jag ska försöka droppa allt vad poäng och tärningar heter och bara köra på tema, scener, berättelsemönster och utmaningar och liksom att man skapar en jävla berättelse och inte så mycket mer.
Det saknar belöning, det saknar utpräglade mål.
Du har nog rätt i det du säger. Dvs. om spelet inte görs på rätt sätt kommer det nog att behöva dessa förklaringar. Men jag vill inte ha med dem, jag vill inte att spelet ska handla om hur man skapar berättelser utan om att skapa just den berättelse jag vill att spelet ska berätta. Jag vill inte att fokus ska ligga på en kurs i dramaturgi - jag vill att folk ska kunna grabba spelet och spela det och ha kul, utan att det ska behöva gå in så mycket på teorin om vad en berättelse är. Det är inte mitt mål, så att säga. Likväl tror jag att det ligger något mycket vitalt i det du säger.Sven-Göran I said:[...]Det jag kan tänka är dock att ett sådant spel måste vara tydligt med att förklara hur en berättelse skapas i gemenskap och vilka delar som gör det möjligt att skapa en berättelse tillsammans då det inte finns några faktorer såsom tärningar och markörer som styr och inskränker på berättelsen som skapas.
Det var fint och uppmuntrande, men jag ser det inte på samma sätt. Jag tycker liksom det känns när något är dåligt, och när det då gör det och jag ska försöka att reda ut trådarna så tar det stopp. Eller ja, det är när jag börjar kavla ut idédegen som det tar stopp. Då syns alla hålen i den, det är då man märker att den är för torr eller för lös... Och när jag ska försöka lista ut hur jag ska få rätsida på blandningen, och laga hålen i degen, så har jag inte en aning om hur. Och lyckas jag laga i alla fall ett hål så uppstår det två nya någon annanstans. Kort sagt, jag tycker inte att jag slår ned på mig själv eller är rädd för att pröva. Inte längre iaf. ... Jag prövar hela tiden och misslyckas hela tiden, det är det som är så helsickes surt.Sven-Göran I said:Vidare så tror jag du måste sluta slå ner på dig själv så mycket som du gör. Det är nog din största blockad, vågar vi inte pröva och misslyckas så kommer vi heller aldrig att finna den väg som fungerar för oss och du kan nog bättre en vad du egentligen tror när du ser bortom din egen självkritik.
/solvebring som många gånger har tänkt: "Alla kan inte lära sig allting, alla kan inte allting. Jag verkar aldrig kunna skapa ett eget spel; det är nog inte meningen att jag ska göra det. Jag borde sluta försöka."