Nekromanti Ond kampanj?

Shaggy

Swordsman
På tal om kampanjer där onskan tagit över... (Jag startar en ny tråd istället.)

Finns det det någon bra kampanj eller annat material för onda spelare (eventuellt till andra spel än D&D)?

Jag har fastnat lite för det efter att ha spelat M&M VII ("For Blood and Honor"). Där måste man efter halva spelet välja mellan den goda och onda sidan. Jag valde först den goda men ångrade mig, laddade in ett tidigare sparat spel och tog den onda istället. Det var hur kul som helst.

Om den goda sidans uppdrag gick ut på att frita en prinsessa från fästet i Deyja och föra tillbaka henne till kungen, gick motsvarande onda uppdrag ut på att bryta sig in i slottet, kidnappa prinsessan och föra henne till nämnda fäste. Andra uppdrag gick ut på att lönnmörda, plundra, förstöra eller döda änglar och paladiner i Celeste. Slutmålet var att färdigställa the Heavenly Forge och ta över världen. (Den andra sidan försökte istället bygga en fjantig portal för fredliga syften...)

I FR vore det ju enkelt att spela t ex Zhentarim Blackguard, Red Wizard, Dark Moon Monk, Assassin eller Cleric av någon lämplig ond gud.

Det är kanske svårt att publicera sånt i o f s. Det finns väl alltid någon Didi Örnstedt som inte kan skilja på fantasi och verklighet...

Det är kanske svårt att publicera sånt i o f s. Det finns väl alltid någon Didi Örnstedt som inte kan skilja på fantasi och verklighet...
Vi har testat det i vår spelgrupp, och håller fortfarande på med det lite (har inte spelat på ett tag). Problemet för mig är att jag kan inte rollspela en ond/elak person. Småtaskig, girig, snarstucken eller en alltigenom otrevlig typ är ingen fara.

Men jag har extremt svårt för att spela en rollperson som bränner byar, har ihjäl små barn och våldför sig på ungmöer. Och jag måste säga att jag är glad för det...

/Lars, en rätt snäll typ.

anth

Vetefan
Book of Vile Darkness ska väl vara den ultimata boken för onda spelare, och den har mycket riktigt fått USAs motsvarighet till Didi Ö mot sig.
Tyvärr så är boken inte så bra, men då det inte finns något annat material så...
Jag har deltagit i ett antal kampanjer där man tillåtit onda karaktärer, alltid med samma resultat.
Onda karaktärer har en tendens att inte kunna samarbeta eller lita på varandra.
Antingen slår karaktärerna ihjäl varandra och kampanjen läggs ner,
eller så går karaktärerna åt olika håll (helst mitt i en modul) och man sitter med 3-4 solokampanjer som också läggs ner.

Shaggy

Swordsman
Tyvärr så är boken inte så bra, men då det inte finns något annat material så...
Tja. Material finns det ju. I bokform kan man t ex läsa Elric och Dying Earth.

Varför det? Med D&D-terminologi är Chaotic Evil nog rätt olämpligt för spelarkaraktärer, men Lawful Evil bör gå bra.

anth

Vetefan
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Varför det? Med D&D-terminologi är Chaotic Evil nog rätt olämpligt för spelarkaraktärer, men Lawful Evil bör gå bra.
Jag talar bara utifrån egen erfarenhet, men jag håller med om att lawful ger bättre förutsättningar än chaotic

Gnöm

Veteran
Aha, min spelgrupp har knappast det problemet iallafall, så fort jag ger dem chansen lirar de onda. Jag brukar tillåta det. Man måste dock se till att motivera dem att samarbeta genom att göra omvärlden ännu mer fientlig och otrevlig. Det är dock inte alla som vill spela så så klart, så ibland är det ju svårt. Det är värre med folk som spelar galna.