Nekromanti Ondska, godhet och religioner

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Under beskrivningen av Gerbanis står det att de alltid ställer upp på den goda sidan i krig. Vilken är den "goda" sidan i det genomsnittliga kriget? Finns det något dolt alignment-skit om man skrapar bort det övre lagret av trycksvärtan?

Om Järnhandsordern står på den "goda" sidan hur tolkar man då sidan 125? Jag citerar:
"Den enda gången i historien som en renodlad armé av Rortvakten lidit nederlag är då de på avulons slättland utkämpade ett kortvarigt slag mot Järnhandsordern".

Vad är då Rortvakten för ondskefull sammanslutning som uppgått i den "goda" Nidendomen? Eller är hela Nidendomen "ond"?

Jag vill gärna ha lite koll på användandet av "ondska" och "godhet", om det hela inte ska förfalla till någon Dungeons & Dragons-kopia. För D&D gör sig bara bra inom sitt eget dungeoncrawl-område, allt ovan jord bör spelas med ett vettigare system...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Tror nästan att allt som inte hör till deras religion e ondska för Gerbanianhängarna ;)

"I may be small but I can still kick your ass!"

jonix

Warrior
Under beskrivningen av Gerbanis står det att de alltid ställer upp på den goda sidan i krig. Vilken är den "goda" sidan i det genomsnittliga kriget?

Det skulle jag tro bestäms utav de styrande inom Gerbanis. Den goda sidan brukar i genomsnitt vara den sidan som invaderas (?) Dessutom står det "I stora krig ställer de nästan alltid upp på den goda sidan om än dock på sina egna villkor och på sitt eget sätt" sid 119 under "Heliga Krigare".
Gerbanis skall nog inte tolkas som några latexpyjamasbärande världsräddare... /images/icons/smile.gif

Vad är då Rortvakten för ondskefull sammanslutning som uppgått i den "goda" Nidendomen? Eller är hela Nidendomen "ond"?

Titta på fundamentalisterna runt om i världen. Alla religioner är i grund och botten goda (dvs ungefär samma åsikter om mord, stjäla, kärlek osv), men sedan har vi ju de grupper som tolkar texterna lite som de vill, jag nämner inga namn, det räcker med att slå på nyheterna på TVn så lär man höra om en del våldsdåd gjorda av idio... jag menar fundamentalister.

Om Rortvakten står det att de är skapta och tränade för endast ett enda ändamål; att rensa södern från "ondska". Tror jag det att de kommer i konflikt med Gerbanis i mellanåt...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
Precis!

"Det skulle jag tro bestäms utav de styrande inom Gerbanis."

Japp och de som motarbetar dem är så att säga "onda". Det samma gäller för Nidendomen så som jag tolkar det.

"Den goda sidan brukar i genomsnitt vara den sidan som invaderas (?)"

Inte bara det, utan det brukar var den som vinner och därmed den som skriver historien som är den "goda" sidan.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
intriger utan moduler...

Kanske värt att fundera över, vad Gerbanis och Nidendom har för förhållande i vissa områden. Misstänker starkt att de "krockar" lite här och var. Att dra de bägge över en kam och säga att Gerbanisanhängare inte tycker om Nidendomsanhängarna och vice versa tror jag inte på.
Fundamentalistiska grupper och grener råkar nog i luven på varandra skulle jag tro. (som alltid).
Att hålla ihop en massa anhängare över hela världen är nog mer politik som religion...

I vildhjarta finns det lite info om de bägge. Jag får det intrycket att de båda religionerna inte har så mycket med varandra att göra. Då har vi ju kvar mänskliga intressen och svagheter...

*grubbel* *grubbel*

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134